Gezocht: leuke mengebieden om te rijden, zonder mul zand.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Gezocht: leuke mengebieden om te rijden, zonder mul zand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 09:50

Wij zijn op dit moment bezig met het aanschaffen van een nieuwe recreatiewagen voor onze welsh a. Maar tjee, wat is dat moeilijk. Zo veel soorten wagens, maten van wagens, gewicht, vering, km-tellers, remmen en laten we het dan maar niet hebben over de mogelijke kleuren en tuigen….

Maargoed, dadelijk kunnen we dus opstap met het hele gezin. 2 volwassenen en twee kleine kinderen. Dit is een kar vol voor een welshje en dus zullen we, als we met z’n alleen een rondje willen rijden, het vooral moeten zoeken in de minder zware gebieden om te rijden.

Dus, hebben jullie tips voor mooie gebieden om te rijden waar je geen zware zandpaden hebt, maar mooie grassige landweggetjes (door het bos), gewone landweggetjes of “mooie” asfalt routes door de natuur? (ik weet het, asfalt en natuur is natuurlijk niet dé juiste combi, maar in deze toch wel handig). Ik heb wel eens in gebieden gereden (onder de man) tijdens trektochten over de veluwe dat ik weet dat zulke paden/stukken bossen wel bestaan. Maarja, dat is alweer een jaar of 15 geleden, dus nu weet ik niet meer waar dat is. En toen zat ik op het paard en had ik andere eisen dan nu :-)

Zelf wonen we in de Randstad, dus noord en zuid Nederland is niet echt een optie, maar wellicht wel leuk om te delen voor andere menners die ook zulke gebieden zoeken? Enne, als je dan toch bekend bent en je weet waar je het beste met een trailer kunt parkeren…. Dan hou ik mij ook aanbevolen voor die tip!

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:15

AR ----> BRT

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Gezocht: leuke mengebieden om te rijden, zonder mul zand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:52

In Nunspeet heb je een mooie asfaltweg door het bos.
http://www.nederland-in-beeld.nl/Gelder ... ngweg.html
Is een toeristische weg die niet door doorgaand verkeer wordt gebruikt maar echt is aangelegd als toeristische route.
Bij de afrit Nunspeet Epe aan de A28 is een grote parkeerplaats waar je kan parkeren (afslag Zandenbos).

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:09

Bij ons op het eiland Schouwen-Duiveland(Zeeland) lopen er meerdere menroutes over het eiland, kijk es op www.menverenigingschouwenduiveland.nl.

Ook een leuke bosroute van 8 kilometer, wel wat(kleine) hoogte verschillen, dus best klimmen voor 1 pony.
Ik hoop dat jullie het zo leuk gaan vinden, dat er een 2e pony bijomt, voor 1 Welsh atje is 4 man op de kar te veel, zelfs op de harde weg, 3 x zijn gewicht aan trekkracht op de harde ondergrond is erg positief gerekend...
Wij hebben voor onze NF pony;s altijd 2 grote shetten gehad, die liepen ook in de samengestelde sport, op stevig niveau, die bikkelden overal doorheen, maar wel samen, met 1 is het toch niet ideaal.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 12:33

mammaslamma schreef:
Ik hoop dat jullie het zo leuk gaan vinden, dat er een 2e pony bijomt, voor 1 Welsh atje is 4 man op de kar te veel, zelfs op de harde weg, 3 x zijn gewicht aan trekkracht op de harde ondergrond is erg positief gerekend...


Klopt hoor, daar ben ik mij van bewust en de tijd zal het leren wat haalbaar is voor haar.
Qua gewicht komen wij uit op (geschat)
ik - 75 kg,
mijn man - 80 kg,
kind 1 - 20 kg,
kind 2 - 24 kg,
wagen - 160 kg
Totaal rond de 360 kg. Dan zou er nog wat gewicht bij moeten voor kleding en spullen. Dus totaal rond de 400 kg. Pony weegt rond de 225 kg. Dus dan kom je neer op 1,5 a 2 keer eigen gewicht trekken. Zou in theorie moeten kunnen. Maar nogmaals, de praktijk zal het leren wat de mogelijkheden zijn.

Als de kinderen groter worden en zwaarder gaan wegen, gaat mijn man niet meer mee. Die gaat alleen maar mee ter begleiding en veiligheid van de kids.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Gezocht: leuke mengebieden om te rijden, zonder mul zand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 13:02

Oja, je hebt natuurlijk ritten en ritten ;-)! Zeker als de kids meegaan zijn het rondjes van een uur max. 2 uur. Geen dagtochten... dat vinden zij niet leuk.

loisbr96

Berichten: 1133
Geregistreerd: 28-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:49

Waar woon je ongeveer?
Wij gaan altijd naar het bos vlakbij ons(2 bossen in de buurt :) ) en dan over het fietspad (Ik weet dat dit officieel niet mag maar boswachter ziet het door de vingers omdat wij niet een grote wagen hebben. Iedereen kan er makkelijk langs ons

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Gezocht: leuke mengebieden om te rijden, zonder mul zand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 13:54

Wij wonen in de buurt van alphen aan den Rijn. Maar als een gebied echt heel erg ok is, dan is het wellicht leuk voor een herfstvakantie om daar in de buurt een huisje te boeken....

loisbr96

Berichten: 1133
Geregistreerd: 28-11-10

Re: Gezocht: leuke mengebieden om te rijden, zonder mul zand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:03


Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 15:18

loisbr96 schreef:
Even gegoogled en kwam hier op uit: [AR] Leuke menroutes Zuid-Holland



Thanks, maar veel staat daar niet in qua tips. En routes in Utrecht zijn voor ons bijvoorbeeld ook prima aan te rijden. Net als richting Lelystad of Noord Holland. ..

cassandra84

Berichten: 364
Geregistreerd: 26-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:00

Ik ben in Emst (veluwe dichtbij Epe) geweest en daar zijn de paden perfekt voor wat jij wilt. Onverharde wegen of asfalt wat je wilt natuurlijk ook zandpaden. Lekker rustig daar als je de randstad gewent bent.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:06

meijendal! wassenaare, dichtbij en mooi!

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:10

Vooral NIET op de fietspaden in de buurt van Alphen want dan kan ik de weg niet op.
Paard vindt na Eper paarden4daagse menwagen not done helaas.

Ook niet A'damse bos en Meijendal anders blijft er voor mij niks over.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 14:08

gekvanfleur schreef:
meijendal! wassenaare, dichtbij en mooi!


Dat zijn toch vooral paden in de duinen? En dus behoorlijk zwaar voor ongetrainde paarden en dan dus nog zwaarder voor met de wagen? Of zijn er ook paden die verhard zijn waar mennens opmogen?
Neem aan dat je niet op de fietspaden mag met je aanspanning, of mag dat wel?

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 14:10

rumay schreef:
Vooral NIET op de fietspaden in de buurt van Alphen want dan kan ik de weg niet op.
Paard vindt na Eper paarden4daagse menwagen not done helaas.

Ook niet A'damse bos en Meijendal anders blijft er voor mij niks over.


Zozo, slechte ervaring over gehouden aan menners? Jammer! Maar zo vaak gaan we niet, dat er niks voor jou overblijft zal wel meevallen :-)
Enne, rij anders eens rondje golfbaan (Nieuwveen) met ons mee... Doen we wel vaker mensen met aanspaningen en paarden onder de man. Kan je paard weer goede ervaringen opdoen!

nutella
Berichten: 361
Geregistreerd: 11-03-07

Re: Gezocht: leuke mengebieden om te rijden, zonder mul zand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:08

Rondje golfbaan Nieuwveen? Je maakt me nieuwsgierig!

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:40

Zowel als ruiters als menner, mag je nooit op het fietspad rijden, cusrusje menbewijs steek je een hoop van op, is het niet handigheid met rijden, dan wel mennen/rijden in het verkeer..
Soms is het niet anders, wij zouden dan hier op de 80 km wegen moeten rijden, dat is pas onverantwoord, het wordt dus gedoogd, maar rij nou nooit iemand aan, je bent de klos.
Gewoon zo veel mogelijk de graskanten pakken, ook qua mest beter..

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 08:23

mammaslamma schreef:
Zowel als ruiters als menner, mag je nooit op het fietspad rijden, cusrusje menbewijs steek je een hoop van op, is het niet handigheid met rijden, dan wel mennen/rijden in het verkeer....


Dat weet ik hoor. In mijn opening vroeg ik om paden die geen zwaar zand hebben, en volgens mij is dat bij de Wassenaarse slag wel zo. Vandaar dat ik mij afvoreg of er andere routes waren die wel mogen buiten die zware mulle duinpaden om.

Maar rondje Nieuwveen.
Je gaat naar zwembad de Aarweide, en daar rij je de golfbaan op. Of via de ingang bij de Oude Nieuwveense weg. Om de golfbaan ligt een breed pad waar je mag rijden. Dit kan je ook met paard & wagen doen of onder de man/vrouw. Je kunt een rondje rijden. Het is geen wereld buitenrit en je kunt het in 10 minuten doen of een klein half uurtje in stap. Maar het is groen, gras, en je kan eens wat harder dan in de berm.

Afbeelding

nutella
Berichten: 361
Geregistreerd: 11-03-07

Re: Gezocht: leuke mengebieden om te rijden, zonder mul zand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:39

Super, dankjewel.

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Re: Gezocht: leuke mengebieden om te rijden, zonder mul zand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:44

Hier in het speulderbos zijn nog wel een hoop paden die niet mul zijn. Rijd ze hier ook met ons a ponytje. met 1 volwassene en 4 kinderen. Mocht het toch wat muller worden stap ik even af en loop er naast.

janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:52

Deze route hebben gisteren met de club gereden met 5 koetsen. Prachtige verharde en semi verharde paden, dwars door de houtvesterij van Kroondomein t Loo. Ook heel goed te doen voor het tweespan shetlanders dat mee was.
Echt de moeite waard om heen te rijden. Je rijdt er in 1,5 uur naar toe. Route van de Veluwe trail

http://www.endomondo.com/workouts/242852069/3893112

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Gezocht: leuke mengebieden om te rijden, zonder mul zand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 21:20

Thanks voor de 2 tips. Speuldersbos ken ik, is een mooi gebied met inderdaad fijne paden.
Janouk, jouw tip ga ik eens bestuderen.

leidelmeyer
Berichten: 36
Geregistreerd: 24-05-13

Re: Gezocht: leuke mengebieden om te rijden, zonder mul zand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:44

waar is het speulderbos dan ? ik dacht dat het in ermelo was of is dat een andere.
ik rijd ook altijd vaak op de veluwe bij ede en daar zijn wel heel veel zandpaden maar je kan daar ook de harde graspaden induiken en dan heb je goede ruiterpaden waar je ook met je menwagen overheen kan. je hebt daar een grote parkeerplaats waar je rustig kan staan. als je ede in rijdt dan neem je de afslag richting otterlo/apeldoorn en park de hoge veluwe. bij de 2e rotonde rechtsaf en daar is het beginpunt en parkeerplaats. ook kan je op de arnhemseweg bij restaurant juf tok parkeren aan de overkant en daar heb je ook veel ruiter/menroutes.
ik woon zelf ook in buurt van leiden en daar heb je erg weinig menroutes. in de winter kan je wel daar rond Noord A en de benthuizerplas rijden. word dan ook "gedoogd"

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Gezocht: leuke mengebieden om te rijden, zonder mul zand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 09:51


wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Re: Gezocht: leuke mengebieden om te rijden, zonder mul zand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:04

Nee het Speulderbos ligt aan de grens van Garderen. officieel in de gemeente Ermelo.