vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 20:11

Hallo allemaal
Ik heb een 2 jarige hengst en wou hem vrijheidsdressuur leren. Heeft iemand voor mij een idee wat ik hem kan leren en hoe??? Hij kent nog bijna niks, maar het lijkt me zo mooi als ie wat zou kunnen. Ook met zicht op laten, want hij heeft last van ataxie.
WIE HELPT MIJ???
Groetjes
machie


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 20:19

Een 2 jarige hangst kun jeprima leren voetjes geven en leren mee te lopen aan het halster. Dat is voorlopig wel genoeg vrijheidsdressuur voor een 2-jarige.
In jou geval kun je het best contact opnemen met de DA die smen met een dysiotherapeut kan bepalen wat er allemaal mogelijk is met je paard, wanneeer je mag beginnen en hoe je moet opbouwen.

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 20:23

dat kan hij allemaal al. maar hoe leer ik hem goed achterwaarts te lopen? Longeren kent hij ook al. Alles is mogelijk met hem, aleen niet springen en zware dressuur. En daar bedoel ik alleen het rijden mee. Los mag hij alles. dat is tenmiste wat de da zei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 07:07

Los mag hij alles Verward Dat is een rekbaar begrip. Naar mijn mening hoort een 2-jarige te worden ingeschaard en lekker te dollen op de wei.
Ik kan me niet voorstellen dat je DA bedoeld dat het bevorderlijk is voor je paard om hem nu spaanse pas oid aan te gaan leren.
Het is ook niet slim om met zo'n jong paard al te gaan longeren. Die kleine rondjes zijn veel te belasten voor zijn gewrichten. Als je zo graag met een paard aan de slag wilt had je beter een 3 of 4 jarige kunnen kopen.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 07:57

machie schreef:
dat kan hij allemaal al. maar hoe leer ik hem goed achterwaarts te lopen? Longeren kent hij ook al. Alles is mogelijk met hem, aleen niet springen en zware dressuur. En daar bedoel ik alleen het rijden mee. Los mag hij alles. dat is tenmiste wat de da zei.


Rijd je al op dat paard???!!! Mooi dom hoor, op zo'n manier verpest je je paard voor de rest van zn leven! Ik zou zeggen lekker in een wei of opfok stal met leefdtijdsgenoten en niks doen! Maar ja het is jou paard dus jij moet het maar weten, je komt er vanzelf achter...

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 09:25

machie schreef:
Alles is mogelijk met hem, aleen niet springen en zware dressuur. En daar bedoel ik alleen het rijden mee. Los mag hij alles.


Ik hoop echt dat het anders gelezen moet worden..

´Niet springen en zware dressuur in rijden, los mag alles.´

Een keertje balkjes in de paddock leggen en kijken hoe ie daar overheen gaat, dit kun je rustig uitbreiden naar klein sprongetje. Dit niet elke week gaan doen, gewoon af en toe. Laat ´m zichzelf verder ontwikkelen door met leeftijdsgenoten te laten spelen.

En jippie, laten wennen aan het halster en leren voetjes geven doe je meestal al als ze nog veulen zijn, lijkt me anders niet echt prettig voor de smid met het bekappen.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-02 10:52

heel erg bedankt voor jullie reacties, en natuurlijk rijdt ik nog niet op hem, maag een paard moet toch gewoon achterwaarts kunnen lopen enzo. Maar hoe leer ik hem dat het beste??? E volgens de da moet ik hem longeren, want hij heeft ataxie, maar een hele lichte vorm, en hij moet veel met zn achterhand werken. verder is hij heel braaf, alleen achterwaarts vind hij moelijk en hoe leer ik hem dat, en dan graag zonder geweld, want ik vind dat dat soort dingen met liefde moet gebeuren, en niet met geweld!!!!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 12:53

volgens je DA kan hij het lichamelijk misschien wel aan, maar VD is geestelijk best moeilijk voor die jonge dingen. Zeker om de commando's te leren begrijpen, onthouden, en uit elkaar te houden.
Persoonlijk zou ik tot 2.5 wachten, en dan kijken hoe ie is

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 13:10

Ik zou er ook nog mee wachten.
Onze Dien is ook atactisch. We hebben zelfs een trailer waar ze vooruit uit kan omdat ze maar 3 a 4 stapjes achterwaarts kan(daarna raakt ze in de knoop met haar benen). Onder het zadel heb ik het zelfs nog nooit gevraagt(al zal ze het wel proberen als ik het vraag). Dat is dus best een moeilijk punt, rustig oefenen dus. Eerst al tevreden zijn met 1 stapje.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-02 18:10

hij is al bijna 2,5 jaar. En hij kan opzich heel goed achterwaarts, als hij is de wei loopt te spelen gaat ie heel goed achterwaarts, enzo. Maar ik zal over een paar maandjes gewoon rustig met hem gaan oefenen! En dan ga ik tot die tijd gewoon lekker door met borstelen en wandelen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers