longeerkwestie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

longeerkwestie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 00:58

Sinds ik mijn paard met dubbele lijnen longeer,
gaat ze afentoe aardig flippen,nauwelijks tot ontspanning te krijgen,als ze de buitenste lijn tegen haar achterhand/ hak voelt gaan,Ze gaat dan netzolang staan klieren totdat de lijn onder haar staart komt..meer stress..(kan mogelijk trauma uit verleden zijn Verward )
Uiteindelijk..de lijn op haar rug(achter longeersingel)beland.
Op deze manier te werk volgt wel snel..
gehoorzaamheid,ontspanning,nageeflijkheid(stelling):))
Doorgaan zo longeren?...tips?ervaringen?
Ik gebruik een hoofdstel,longeersingel,2 losse lijnen(lange zweep)
Thanks Party!!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 01:42

Over de rug laten lopen is ook prima. Zelfde idee. Zijn veel meer paarden die er een hekel aa hebben als er iets achter hun kont door loopt...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 12:49

Wat veel mensen vergeten is dat daar waar de lijn loopt een zwakke plek is voor een paard. Ze leggen die lijn daar gewoon neer en kijken raar op als dat paard daar dan op reageerd. Eerst moet je hem wennen aan touwtjes daar. Daarna kun je pas met langlijnen gaan werken.
Doe foolow the lead van Emiel voest eerst tot je er moe van wordt en ga dan met langelijnen aan de gang.
Dat werk echt.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:24

Hoe heb je de lijnen vast?
Heb je goed contact of hangen ze los?
Je moet ze vrij los hebben en pas gebruiken als je haar na wilt laten geven.
Het is een beetje moeilijk om uit te leggen.
Ik kom gauw een keer langs en dan zal ik laten zien wat ik bedoel.
Groetjes Aman

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 22:18

pessoateugel is ook vaak een goede oefening en vooral als paaden vervelend zijn kan je met de pessoa minder snel brokken maken dan met dubbele lijnen!

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 23:21

En weer komen we terug op het doe-het-zelf pessoa-tuigje van pinky-girl.
Veel succes Haha!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 11:28

Citaat:
pessoateugel is ook vaak een goede oefening en vooral als paaden vervelend zijn kan je met de pessoa minder snel brokken maken dan met dubbele lijnen!


Tsja, en helaas Verward ben ik het daar dus niet mee eens... Op het moment dat een paard gaat bokken tegen de Pessoa, blijft hij doorgaan met bokken en raakt hij in paniek omdat het enge ding maar niet weggaat. De dubbele longe kun je weg halen (namelijk over de rug laten lopen) en dan verdwijnt de onrust. Sommige paarden blijven het iets langer eng vinden dan andere, maar ieder paard kan het leren. Alleen: zorg dat je de buitenlijn altijd hoog houdt, zodat hij niet over de lijn heen kan bokken. Verder: koop een goede dubbele longe en ga niet staan rommelen met twee losse lijnen. Ten eerste heb je geen goed contact en ten tweede moet je twee lijnen los van elkaar verpakken en verstellen en heb je gewoon te veel in je handen (zeker als je ook nog een zweep erbij hebt).

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 15:39

Je kunt ook iemand om hulp vragen. Jij gaat eerst achter je paard lopen zodat hij tussen de lijnen loopt. De helper loopt bij het hoogd. Langzaamaan ga je steeds meer opzij lopen tot je op een volte bent. de helper loopt nog mee. Steeds als je paard gaat flippen begin je weer opnieuw. Succes ermee.