Vrij springen, hoe zet je alles neer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Vrij springen, hoe zet je alles neer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 14:56

Een springruiter bij mijn instructie op stal heeft gevraagd of we Rubel willen laten vrijspringen, dit op video zetten, zodat hij het eens kan bekijken.

Ik dacht dat hij zei dat ik neer moest zetten:

Grondbalk, na 2 stappen, laag kruisje, na 7 stappen oxer.
Oxer opbouwen tot 1.20.

Maar dan? De sprongen afschermen zodat ie niet kan uitbreken en dan opjagen of zo? Heb nl GEEN idee Verward

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132050
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Vrij springen, hoe zet je alles neer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 15:54

Corine schreef:
Maar dan? De sprongen afschermen zodat ie niet kan uitbreken en dan opjagen of zo? Heb nl GEEN idee Verward


Het is het meest praktisch wanneer je de hindernis tegen een gesloten omheining / bakrand zet, dan kan je paard daar in elk geval niet naar de buitenkant uitbreken.
Geen ruimte laten tussen de hindernis en de rand, maar de hindernis er echt tegenaan zetten.
Aan de andere kant kun je dan enkele balken langs de hindernis leggen, evt. kun je hier hindernisstaanders voor gebruiken om de balken wat hoger te leggen.
Je hebt nu ahw. een soort fuik gemaakt, waarin het paard weinig anders kan doen dan rechtdoor lopen en over de hindernis springen.

Het is belangrijk dat je vanaf het begin leert dat je paard in alle rust over de hindernis gaat.
Opjagen is dus misschien wat grof uitgedrukt, het is meer een kwestie van begeleiden naar de hindernis.
Door je paard goed voor de "fuik" te plaatsen en goed te begeleiden (zelf sta je liefst met longeerzweep schuin naast/achter je paard, zodat hij niet terug kan) kan het haast niet mislukken !
Je krijgt ook de mooiste sprongen wanneer je paard relaxed is.

Veel succes !

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 15:59

We hebben het één keer gedaan met alleen een balkje op de grond.
In het begin snapte hij er niets van en liep er de hele tijd tegenaan.
Op een gegeven moment kreeg hij het door en ging hij keihard door de bak heen scheuren en elke keer over dat balkje heen springen.
Weet nu alleen niet of hij dat nu zo leuk vond of gewoon helemaal over de z**k was.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:05

Wat Oscar ook zegt, niet echt opjagen. Het is niet de bedoeling dat er ongelukken gebeuren en een paard wat tegen een oxer van 1,20 aanrent betekent zeker ongelukken! Gewoon rustig rondjes laten draven, laat hem maar in draf over het eerste kruisje gaan. Hij ziet zelf wel wat hij moet doen bij de tweede hindernis.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 22:59

Zorg dat je een lijntje opzet dat begint vanuit de hoek.
Ik zal het proberen uit te leggen (zoals ik het geleerd heb op de beoordelingscursus van het KWPN).
Voor de hoek een balkje. Net uit de hoek een kruisje. Eén galopsprong ertussen en dan een steiltje. Twee (of meer) galopsprongen en dan een oxertje.
Zorg dat je je paard 'opsluit' door hoge palen aan de binnenzijde (vlak langs de hindernissen) - de andere kant is immer s afgezet met de omheining van de bak, neem ik aan. Vanuit de hoek zorg je dat er een 'trechter' ontstaat zodat je paard wanneer hij over de hoefslag komt, wel over de sprong(en) moet.

In het lijntje kun je natuurlijk variëren - ik zou zelf ok niet meteen drie hindernissen neerzetten als mijn paard niks kende.

Door de bak scheuren teriwjl er hindernissen staan lijkt me niet geheel ongevaarlijk.....probeer dat te vermijden dus.

Succes!