vaste of losse scharen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

vaste of losse scharen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-09 19:20

Jaaa we gaan mennen! Na een aantal keren oefenen aan de dubbele longe hebben we gisteren een tuig gekocht.
Nu nog een bit; we denken aan een Utrechtse stang/bokkenbit omdat ons paard licht in de mond is (ze is ook bereden) en omdat ik liever met een mild bit begin.
maar wat is het verschil tussen vaste en losse scharen? Hoe werkt het in? Waar kiezen jullie voor?

van 1 naar 61 pk


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:28

Ik kies voor vast, mijn idee is dat het rustiger in de mond ligt en minder kans op wondjes, hoewel dat in feite ook van de kwaliteit van het bit afhangt natuurlijk :)

Verder men ik met een Liverpool met kleine tongboog, gewoon plat loopt ze niet lekker op en gooit de tong erover. Heb ook met een B-stang gereden (of Utrechtse stang, zou ik even goed voor moeten kijken) zowel recht als met tongboog, en op beide liep ze niet echt lekker.

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: vaste of losse scharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:38

;) even de zoekfunctie/wiki gebruiken, dan kom je ook een aantal topics en posts tegen mbt dit onderwerp ;)

[AR] Verschil vaste en losse scharen

Een Utrechtse stang heeft altijd vaste scharen ;) De B-stang/postbit 'lijkt' op de utrechtse stang maar kan losse of vaste scharen hebben ;)

Nadeel van losse scharen is de werking als een scharnier, waardoor er eventueel velletjes tussen kunnen komen. Echter is dit vrij makkelijk te voorkomen door het bit in de juiste maat aan te schaffen, en/of evt. met bitringen te rijden, al hoort dat niet nodig te zijn als je bit groot genoeg is.

Daarom is de 'standaardregel' ook dat je bij stangbitten (en dus helemaal bij stangen met losse scharen) vaak één maat groter, dus 1 cm. groter moet hebben dan een goedpassend trensje. Heb je trensmaat 11,5 cm. voor je pony en dat past goed, is het dus verstandig om een stangbit in maat 12,5 cm. te kopen, al voldoet 11 soms ook al :)

Vaste scharen vind ik zelf dan weer wat minder fijn werken, maar dat komt puur omdat ik vind dat mijn pony gewoon beter loopt met losse scharen.

Voordeel vaste scharen is dan weer dat het inderdaad wat stiller en rustiger in de mond ligt, maar je hebt wel minder ruimte qua 'beweging' en speling van het bit...

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: vaste of losse scharen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-09 22:37

Geweldig, bedankt voor de info!
Op zich heb ik een paard met een gevoelige mond, maar die nooit vervelend reageert op onvoorzichtigheden van mijn kant.

Ik rijd altijd op een (dubbelgebroken) bustrensje van 14,5 en die past keurig, maar bij het proberen van het stangbit (trouwens eentje met losse scharen) zag het er echt te krap uit. De verkoper ried het ons af. Helaas had hij niet groter en moesten we verder zoeken.
Ik heb een stangetje met losse scharen van 15,5 cm besteld; wat mij betreft mag er hier dus nu een slotje komen.

van 1 naar 61 pk

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: vaste of losse scharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:58

;) dat zie je dus inderdaad erg vaak, dat het te krap wordt als je dezelfde maat van een goedpassend trensje neemt ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers