tips binnenkort inspannen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

tips binnenkort inspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 17:23

Als ik of de eigenaar van mijn verzorgpaard in het bezit is gekomen van oa een hoofdstel met bit en leidsels(?), kan het paard ingespannen worden
Het paard heeft het vorig jaar 1 keer gedaan en daarvoor nog eens...
Het is een rustig, braaf paard.
Het schoftje is aanwezig, borsttuig ook, maar leren leidsels(?) naar kar zijn nylon koorden, dus vervangen. De broek is weer anders gemaakt (dus niet hetzelfde idee). Dan nog een hoofdstel met bit.
Maar....het paard wordt nu bereden met een brede D-trens, waar ie goed op reageert. Moet je dan toch een soort stang gebruiken? Wat eigenlijk meest gebruikt is.
Het is mooier alles in een te kopen en dus hetzelfde.
Was gewend te rijden met hoofdstel met stang, borsttuig, schoftje, broek en culeron (en strengen natuurlijk). Dit paard is weer anders en niet echt gewend vandaar.
Wie kan me wat vertellen?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 08:43

Dat de leidsels vervangen zijn door koorden kan best. Er bestaan (zag ik ook laatst pas) ook bv blauwe touwleidsels. Staat leuk, maar rijdt voor geen meter, een zuchtje wind en je lijnen waaien alle kanten op... Haha!

Met het bit waar je nu ook mee rijdt, kan je het best uitproberen. Ik heb in jan. een tweede pony erbij gekocht voor het tweespan. Omdat het bit wat ik al had niet past rij ik deze pony in het enkel- en dubbelspan met een simpele watertrens. In het enkelspan gaat dat zonder problemen, in het tweespan heb ik het wat moeilijker dus gaat er dan inmiddels wel een stang in......

Net zoals tegen mij is gezegd met hoe het tweespan rijden aan te pakken: Gewoon doen!

Je weet niet van te voren of het goed gaat, maar dit paard was al voor de kar geweest? En anders begin je toch een paar keer eerst aan de lange lijnen zonder kar?

Succes.