[LO] leren longeren hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

[LO] leren longeren hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 21:58

Ik heb een pony die ik wel eens wil gaan leren longeren omdat ik een aantal trainingen aan de longe met haar zou willen doen.
Het probleem is als ik haar probeer rondjes om me heen te laten lopen gaat ze met haar hoofd naar bij toe staan (hoofd/borst) en vind het eng omn dan haar haar flanken naar mij toe te keren.
Melopen heb ik al geprobeert maar zodra de gene die meeloopt stopt stopt zei ook.
iemand adviese om dit aan te leren?

ps met iemand er op gaat het wel maar het is de bedoeling dat als ik weinig tijd heb haar even kan longeren om conditie op te bouwen want er is eigelijk nooit iemand die mij kan helpen.

ps2 ik weet niet of het hier goed staad.


moeshie

Berichten: 1143
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:21

Hé goed dat je dit vraagt, ik ben namelijk ook heel beniewd!

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:50

Verplaatst van VMR naar UZ.

luuntje

Berichten: 13927
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:07

Mijn instructrice heeft mij nog wat kneepjes van het longeren geleerd.
Heb je niet iemand in je omgeving die je zou kunnen helpen met longeren?

[o]

EngeltjeS

Berichten: 16627
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:09

zelfde vraag Bloos


marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:20

Het makkelijkste is om idd eerst met iemand ernaast te oefenen. Zet een rond stuk af in de bak of wei, het allerbeste is een longeercirkel maar dat heeft niet iedereen. zorg dat je een goede lange longeerzweep hebt. Neem je paard eerst op een kleinere volte.
Laat iemand meelopen en beetje bij beetje gaat die persoon steeds verder van het paard af. gaat hij stil staan dan drijf je gelijk bij met de zweep. Zorg dat je goed in een driehoek staat met je paard;
sluit het paard op met aan de voorkant je ene hand met de longeerlijn en de andere hand (achterkant) de zweep. Nu is het een kwestie van goed kijken en goed inspringen op de situatie.
Hoe je dat precies doet kan het beste iemand jou ter plaatse uitleggen die er verstand van heeft, vanaf een computerscherm is dat wat moeilijk.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:44

Nog makkelijker is dit:

Zet een longeercircel of vierkant af ( bijvoorbeeld de helft van je rijbak) en laat t paard daar los een kant op gaan, die jij bepaald.

Zo leert ie te snappen wat je bedoeld, en leer jij misschien ook ( ik weet je longeerervaring niet) om achter t paard te blijven om hem voorwaarts te houden, en ervoor ( voor schouderhoogte) als je m wilt stoppen.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:59

Je kunt het ebste de meeloper toch houden! Laat het beginnen bij het hoofd, en werk zo steeds wat verder naar de longeur toe. Dit kun je natuurlijk niet in 1 uurtje bereiken, maar het is te oefenen. je kunt eventueel ook balkjes rondom de cirkel leggen, zodat het paard daar tussen blijft. Vraag anders raad bij je instructeur!

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:32

zorg er voor dat je haaks aan de achterhand staat en niet aan de voorhand.
Aan de achterhand staan is de drijvende positie, aan de voorhand staan is de afremmende positie. Het paard zal hier dus stilstaan omdat je dat van hem vraagt! Met de zweep er achter aan jagen is niet de oplossing!
Zorg er dus voor dat de afstand tussen jou en de achterhand kleiner is dan de afstand tussen jou en de voorhand.

Een meeloper vind ik compleet onzin, 9 van de 10 paarden snapt longeren meteen als je het doet zoals ik net uitlegde. Drijven aan de achterkant en als je wil dat het paard vaart minder/stil staat/naar je toekomt/omdraait ga je haaks voor de voorhand staan..

Een kind kan de was doen, en als het paard niet doet wat je wil weet dan dat dat niet zijn schuld is, maar jouw onkunde! Ga er dus niet met de zweep achteraan jagen, daar wordt het paard alleen nog meer van in de war.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 16:54

bdankt voor de adviesen ik ga het nog een keer proberen...nog meer advies is van harte welkom!

Chippp
Berichten: 251
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:07

Als je het zelf eng vind, laat het dan eens doen door iemand met ervaring! Dan kan je pony het leren en jij zien dat het niet eng is en dan kan je straks een x helpen en daarna zelf doen. Het is echt niet erg als je het eng vind, maar ga het niet proberen dan want dan leert je pony het straks veel moeilijker weer goed aan!

Begin gelijk met naar voren drijven en áchter haar blijven! Doe het niet in je eentje in het begin en zorg dat iig 1 iemand genoeg ervaring heeft! Zet een 'bak' af. Zorg allebei dat je niet voor je paard komt! en drijf haar goed naar voren. En bíjven opletten! Heel goed 'achter' haar blijven zodat ze geen kans krijgt om om te draaien of naar je toe te komen.

Veel succes!

'

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 14:25

ik vind het niet eng om te longeren, ik laat mijn paarden altijd goed over hun rug lopen met longeren.maar alle paarden die ik gehad heb konde al aan de longe lopen en heb het dus nog nooit aan een paard of pony geleerd hoe dat moet dus weet ook niet hoe dat moet.ik heb nu goeie tips gehad.helaas heb ik niet een ervaren iemand in mijn buurt die ooit een paard heeft leren longeren wel heb ik mensen die me eventueel kunnen helpen. bedankt voor de tip

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:39

Ik zal jou ook wat van mijn ervaringen vertellen. Ik heb hierin nooit les gehad ofzo, en zeg ook niet dat dit een super manier is, maar misschien heb je er wel wat aan.
Allereerst een plaatje van hoe je moet staan:

Afbeelding

Het is dus belangrijk dat jou paard 'gevangen' staat tussen de longeerzweep en de longeerlijn. Doordat jij niet gelijk loopt met zijn hoofd, en hij zijn hoofd wat moet bijdraaien om jou te kunnen zien, kan hij moeilijk uitbreken. Blijf dus altijd iets 'achter' zijn hoofd.
Verwacht ook niet dat je in het begin al helemaal stil kunt blijven staan en hij maar rondjes loopt, je zult zelf ook heel wat moeten mee lopen in het begin.

Wat erg handig is bij longeren, zijn stemhulpen.
Ik leerde mijn paard : 'HO' voor halthouden (niet voor langzamer gaan, bv van draf naar stap)
: 'Drrrraf' voor als hij in stap was en moest gaan draven.
: 'Draaaaaaaaaaaveeeeeeen' Voor als hij in galop zat en hij weer moest gana draven
: '' Jaaa!' voor als hij van draf naar galop moest'
: 'Stapp-pen' voor als hij van draf naar stap moest.

Soms reageert hij niet meteen, ga dan gewoon door met hetzelfde woord totdat hij het wel doet. Als hij langzamer moet, moet je rustig en laag praten, moet hij harder dan praat je een beetje hoog.
Doet hij iets goed, moet je dat ook zeggen maar hiervoor je gewoon je standaard woorden gebruiken(zoals braaf enz) en gebruik gewoon je normale stem. IN het begin zul je als hij moet draven een combinatie moeten gebruiken van stem en zweep. Gaat hij niet harder, terwijl je dit wel van hem vraagt, loop dan ineens op hem af en gebruik stem en zweep. Als hij langzamer moet en hij regaeert niet, trek dan de longeerlijn naar je toe en laat je zweep hangen.

één van onze paarden vond longeren nooit zo leuk en draaide dan ook altijd met zijn hoofd naar mij toe.
Zorg en dan dus voor dat je goed 'achter' zijn hoofd gaat staan, wat ik hierboven al uitlegde. Ga maar flink met je zweep zwaaien, als hij niet vooruit wil. Neem aan dat hij 'bang' is voor de zweep en dan gaat hij heus wel van vooruit lopen. Natuurlijk moet je hierbij zeggen: Voorwaarts! (of welk woord je dan wil gebruiken)

Als hij nog niet zo gewend is aan het reageren op de stem kun je dit ook oefenen met een halstertouwtje. Iemand ernaast laten lopen is ook handig, maar op den duur wil je toch lang langer gaan draven en dat is ook weer zo zielig voor die persoon.
Doordat je duidelijke stemhulpen gebruikt, snapt hij je ook veel sneller, dan wanneer je alleen maar met je stem zwaait.

Verder nog een goede oefening: maak je longeerlijn langzaam korter of langer zodat hij grote en kleine voltes maakt, daar word hij lekker soepel van.

Poehh, dat was me een verhaal Hoop dat je er iets aan hebt. Als er verder nog problemen ofzo komen, kun je me altijd nog pb-en.

Doeggg

Chippp
Berichten: 251
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:45

Citaat:
en vind het eng omn dan haar haar flanken naar mij toe te keren.

Omdat je dit zei.. ik bedoelde dus dat stukje van het wegsturen.
Je kan het dan best zelf maar het is om je paard te leren veel makkelijker om met zn 2en te zijn. Als je alleen een iets minder ervaren iemand hebt om te helpen geef die dan het paard en neem zelf de zweep. Let op dat diegene er ook heel goed achter blijft en drijf zelf goed naar voren. Je zal toch richting de flank moeten. Laat anders je paard staan of zet hem vast op 'de hoefslag' van de volte en loop dan eerst een paar meter van hem af en begin dan. Als je tenminste niet naar zn flank wil omdat er kans is dat hij slaat.

'

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 18:20

owe ik bedoelde daar mee dat zei dat eng vind daarom draait ze steets met mij mee..ik probeer om schuin achter haar te staan (in de lood lijn met de flank)maar ze draait dan met mij mee. dat is het probleem z'n beetje

Chippp
Berichten: 251
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:32

Ow okè dan snappen we elkaar Lachen
ehm.. is het echt eng vinden of vooral niet begrijpen?
ik denk toch goed erachter blijven en echt van je weg drijven. Waarschijnlijk moet je met wegsturen zelf steeds even richting dr bil lopen zodat je erachter blijft en dan zal ze op een gegeven moment wel snappen dat ze bij je weg moet. Misschien loopt ze dan wel 2 rondjes met je mee bij je in de buurt maar ze zal dat steeds sneller snappen en op de volte gaan.
Ehm snappie Verward
ik kan niet zo goed uitleggen geloof k Tong uitsteken

'

urlyjoler
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:48

nou nano, je hebt al veel adviezen gehad. Lukt het al een beetje?
Ik ga helemaal met Suusiej mee, zij weet er echt veel van!
Maar zij is sowieso al heel erg goed hier op bokt...

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:52

whaha, jahoor urly Haha! banketstaaf niet zo slap
Wie ben jij eigenlijk??

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:00

hahah beetje offtopic Tong uitsteken
het beste kan je ook eerst beginnen in een longeerbak
je paard begrijpt sneller wat de bedoeling is van de activiteit

Teamspirit... Je bent een toppertje!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Varenka en 5 bezoekers