[LO]Help.. Ik kan hem niet meer longeren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IvoIce

Berichten: 1615
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Vleuten

[LO]Help.. Ik kan hem niet meer longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 19:30

Hallo..

Ik heb een minishetlandhengstje van 75 cm.. Toen ik hem kreeg kon hij niets, en ben hem samen met mijn vriendin gaan beleren.. Zo hebben we hem onder andere longeren geleerd.. Hij deed dit altijd heel netjes, alle overgangen, zovel rechts als links..
Ik deed dit altijd ongeveer 3 keer per week.. (altijd in m'n eentje)
Pas nam ik mijn vriendin een keer mee, die zou kijken hoe het ging..
Ik heb altijd de zweep erbij, maar gebruik hem eigenlijk zelden tot nooit.. We begonnen rechts: perfect.. Toen naar links.. Stappen ging goed, ik gaf hem de stemhulp voor draf: Ging stik staan, draaide z'n kont weg en ging me heel onschuldig aan staan kijken.. Heb alles geprobeerd, maar hij verzette geen stap meer..
Heb hem op een geveven moment teruggezet en 2 dagen later weer geprobeerd.. Hij doet t gewoon niet meer! Stappen wel, maar zodra ik de hulp geef voor draf gaat hij stilstaan.. Heb al geporbeerd om zonder zweep te werken maardit maakt niets uit.. Hioj vertikt het gewoon..

Wat doe ik verkeerd? Heeft iemand een idee hoe ik hem weer aan het werk kan krijgen??

ALvast bedankt,
Lia

[PG: [LO] voor de titel gezet. Voortaan zelf even doen aub]


heidiLOVER

Berichten: 9184
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:37

misschien is hij je aan het uitproberen anders moet je eens iemand meenemen die kan kijken of die iets ziet wat er fout gaat Knipoog

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:41

ik kan je niet helpen,Ik kan het helemaal niet.HAHAHA als ik me eigen pony hebt.Ga ik daar ff rond vragen of ze me het willen leren,

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:10

Wat is alles proberen?
Lijkt mij toch niet dat als je een tik met de zweep geeft hij blijft stil staan toch? *zo ja sla je niet hard genoeg Knipoog *

Mijn haf heeft dit ook ene tijd gehad, omdraaien en je vriendelijk aankijken: klaar!
Op het moment dat jij hem op stal zette heeft die zijn zin gehad, en die blijft die nu iedere keer krijgen, dus hij blijft het logischerwijs ook iedere keer doen.

Omdat die van mij dus ook neits deed op afstand *hoogstens de andere kant op draaien* liep ik er naartoe, zette haar neus de kant op die ik wou hebben en hield de zweep erachter, dit was genoeg en dan liep ze weer gewoon verder.

Moet er wel bij zeggen dat die van mij het vooral doet op haar moeilijke kant, je shet misschien ook wel, maar dan nog zou ik hem nooit zijn zin geven.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Carolaweger
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-09-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:56

Ik ben het wel eens met bovenstaande, maar omdat hij er ineens mee begonnen is dit gedrag te vertonen kan het ook zijn dat hij een blessure heeft of ergens pijn. Inderdaad verstandig om er eens iemand naar kan kijken die er verstand van heeft. Als er niks aan de hand is kan je gewoon strenger voor hem zijn.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:04

Met een kaptoom kan je hem goed houden. En als ie zich omdraait gewoon erheen lopen en weer in de richting zetten waar je m wil en weer longeren. Gewoon een langere 'adem' hebben dan je paard. Desnoods net zo lang tot HIJ er scheitziek van wordt en snapt 'he als ik omdraai moet ik TOCH weer die kant uit, wat ik ook probeer.':-(

luuntje

Berichten: 13928
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:40

Als je zeker weet dat de shet niets lichamelijks mankeert kan je hem gewoon longeren. Probeer wat strenger te zijn.
Vraag eventueel of iemand je kan helpen.

[o]

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:00

Mijn verzorg paardje doet dat ook bij mij,
Tja ik pak hem wel aan maar ook weer niet zo heel hard.
Ging een x samen met zijn baasje longeren en die pakt hem gewoon hard aan en hij heeft de hele tijd netjes gelopen ...

Gewoon 1x flink met de zweep er achter aan en echt laten merken dat je boos bent dan houd hij wel op ...
Ik heb geleerd niet STEEDS boos worden maar 1x goed en dan gaat het bij die van mij super

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:01

wat je kan proberen is een longeerring maken die zo groot is dat je de buitenrand met je zweepslag kan raken. Dan kan je de lpony opsluiten tussen de zweep,de longeerlijn en de longerrring.
Hij mag best wat respect hebben voor de zweep hoor.

Het lijkt me nu wel een grappig gezicht *LOL*

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

ilufprincess

Berichten: 2600
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: <3 Even ver weg,of op een ster ofzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:06

kan je eens iets anders met hem gaan doen!
misschien is hij het gewoon beu-gedaan!
ga er eens mee gaan wandelen ofzo...
mini sprongjes aan de hand!
Want het lijkt me niet leuk voor dat beestje da ie altij het zelfde moet doen..
HaVe fUn...

You're just a sad song with nothing to say

Princess ♥

m0on

Berichten: 144
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:20

heb je al gekeken of hij niet ergens pijn heeft?
het kan natuurlijk ook makkelijk zijn dat hij je uitprobeert, maar ik vind het wel raar dat hij, nadat hij het altijd goed heeft gedaan heeft, ''zomaar'' niet meer wil lopen. Ik zou eerst eens even kijken of en niet iets aan de hand is. of een een idd wat anders doen zoals ilufprincess zegt. Ik had dit nl ook, maar mijn pony had last van haar buik, ik ben een paar keer naar buiten met haar gewandelt ( aan de hand), zodat ze toch een beetje in beweging bleef, en lekker ontspannen was, en nu gaat alles weer goed.

succes groetsje m0on

gezegde: prins op het witte paard...

'' heb ik het ff makkelijk, k heb 2 in een Haha! ''

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:44

geef hem vooral zijn zin niet zou ik zeggen ! met hem op de stal te zetten berijk je dus (zoals velen al zeiden) gewoon het omgekeerde

xxxjes sofie

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:27

De kans is groot dat hij geen pijn heeft, maar je gewoon uitprobeerd. Als je dat zeker weet moet je dus zorgen dat hij zijn zin niet krijgt, zoals Sily al zei. Je moet hem gewoon aanpakken (niet afranselen ofzo, maar zorgen dat jij eigenwijzer bent).
Succes!

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Curaçao

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:35

misschien kan je met dubbele longe gaan werken? dat doe ik ook met probleempaarden en zo kan je ook niet de kont toedraaien.
als dit ook niet helpt; een tik met de zweep kan in zo'n geval ook geen kwaad denk ik....

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:15

Verplaatst van VMR naar UZ.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:47

Nog een keer..
zorg er voor dat je haaks aan de achterhand staat en niet aan de voorhand.
Aan de achterhand staan is de drijvende positie, aan de voorhand staan is de afremmende positie. Het paard zal hier dus stilstaan omdat je dat van hem vraagt! Met de zweep er achter aan jagen is niet de oplossing!
Zorg er dus voor dat de afstand tussen jou en de achterhand kleiner is dan de afstand tussen jou en de voorhand.

looniej

Berichten: 259
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 20:38

ik heb hetzelfde probleem...
ik ging ook longeren en eerst ging het goed...
maar ik had geen zweep bij de hand en ging ze draaien en stilstaan...
ik en mijn vriendin alles geprobeert... maar niks lukte....

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:06

Dit heb ik dus ook gehad! Als ik dichterbij kwam en mijn pony een tik gaf, ging hij vreemd lopen doen maar nu weet ik dat ik gewoon weer met de zweep achter hem aan moet gaan en nu lukt het gewoon wel weer.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:22

Hebben jullie wel gelezen wat ik heb geschreven? Verward

Kijk eens verde dan je neus lang is

Ringetje

Berichten: 898
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:48

eerst kon ik mn eigen pony ook niet longeren maar nu wel, maar dan in de longeerbak. ik zou het proberen door er een stukje naast te lopen en dan zweep erachter en langzaam naar het midden lopen.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:13

klaasjuhhh schreef:
misschien kan je met dubbele longe gaan werken? dat doe ik ook met probleempaarden en zo kan je ook niet de kont toedraaien.
als dit ook niet helpt; een tik met de zweep kan in zo'n geval ook geen kwaad denk ik....


Is bij veel paarden niet zo veilig om dat voor het eerst te proberen op het moment dat je paard al de balen heeft van longeren...
Met dubbele longe vereist nog wel enige oefening! Bloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 3 bezoekers