(LO) omdraaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tijger
Berichten: 1443
Geregistreerd: 30-04-04

(LO) omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 18:23

hallo mensen

ik leas een onwijs lieven welsh.
maar ik kan hem niet echt longeren.
hij loopt wel gewoon netjes aan de longeerlijn en als ik hem bijvoorbeeld eerst rechts zet loopt hij dan heel netjes en is er niks aan de hand tot ik hem de andere kant op wil laten gaan.
dan gaat hij misschien 1 rondje normaal stap of draf (galop doet hij helemaal niet aan de longeerlijn Verward ) maar na dat 1e rndje gaat hij zich omdraaien enzo (de longeerlijn zit dan dus over zijn manenkam heen en omdraaien doet hij dan ook niet meer.
hij word op deze manier steeds vervelender.
hij doet het ook nog niet zo heel lang ( dat draaien).
het kan ook niet komen doordat hij te jong is want hij is 7.

wie kan mij helpen en tips geven.

alvast bedankt

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:15

Zorg wel dat je in de goede positie blijft staan, ter hoogte van zijn achterhand. Als je merkt dat hij gaan denken om om te draaien, wijs je met de zweep naar zijn kont. Als hij dan afremt kan je hem meteen op zijn kont tikken, om hem door te laten lopen.
Jij moet dus sneller worden als hem!

tijger
Berichten: 1443
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 21:32

hij gaat niet langzamer lopen ofzo maar hij draaid zich vanuit volle vaard om dus je merkt het niet van te voren.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:39

Wat ook nog wel eens wil helpen is een longeercirkeltje uitzetten.
Ik ben nu bezig met een welshje wat veeeeel te dik is, dus die ben ik nu aan het longeren, zodat ze conditie krijgt en afvalt. Heb ik haar aan de lijn, dan vind ze er niks aan maar heb ik haar los, dan vind ze het geweldig. Misschien kan je dat ook eens proberen?

tijger
Berichten: 1443
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 15:43

ja das zeker een iedee
maar waar zet je het dan mee af?
want waar het paardje staat zijn eigenlijk alleen maar grote stukken.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:22

Dat doet onze paso peruano ook, als ik haar in de paddock longeer. Aan een langere longe (in het weiland, dan rol ik de longeerlijn vrijwel helemaal uit en de paddock is 12 x 20, daarvan gebruik ik de helft dus ong 12 x 12) doet ze dit al veel minder. Het gaat bij haar ook alleen om linksom. Ik longeer haar in de paddock altijd met een halstertouw / longeertouw alleen, omdat ze met zweep anders echt totaal flipt en ws alleen maar wil rennen. Knipoog Maar in de wei met zweep gaat het een stuk beter, eigenlijk beide kanten om heel goed Haha!, dat doe ik nu eigenlijk ook alleen / voornamelijk. Hoe groot longeer jij je leasepony?

tijger
Berichten: 1443
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 16:56

hij ongeveer 1.10 / 1.15 ik rij er dus niet op maar het is de bedoeling dt hij voor een karretje gaat maar dan vind ik het dus wel belangrijk om hem de commando's goed aan te leren en het is altijd handig (hij loopt ook mee in lesjes).
het is geen manege pony maar hij sstaat op een club waar 2 keer per week les word gegeven en waar hij dus ook soms in meeloopt.