[NH] Een geslaagde join up!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

[NH] Een geslaagde join up!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 12:31

Toen Tyrano nog hengst was, deed ik regelmatig een join up. Soms ging het heel snel. Soms duurde het ook vrij lang voor hij naar me toe kwam en moest ik hem af en toe weer weg sturen.
Ik ben met hem gestopt en heb 'm 2 maanden niet gezien.

Nu ben ik weer op stal en rij ik zijn moeder en hem straks ook weer.

Gisteren had ik hem in de paddock gegooid. Er was niemand thuis, dus ik dacht waarom ook niet Haha!
Ik de paddock in, hem rondjagen. Het duurde al met al nog geen 10 minuten en de join-up was geslaagd. Ik heb hem 2 maanden niet gedaan, echt geweldig.

Ik kon alles met hem doen, hem overal aanraken en zelfs zonder zadel op z'n rug gaan zitten. Ik vertrouwde hem, hij vertrouwde mij.
Het was een heel speciaal moment. Hij wachtte zelfs met drinken tot ik liet zien dat het mocht... Lovers

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:24

tja, wat moet ik zeggen.. je kent mijn mening geloof ik wek Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:28

Als jij er een goed gevoel bij hebt gehad, is dat alleen maar fijn voor je.
Voor mij betekend het feit dat het paard wacht met drinken tot hij van jouw mocht dat je hem een psychologische dreun hebt verkocht die zijn weerga niet kent.
Als eens bij nagedacht dat hij in dit geval die join-up helemaal niet nodig had gehad?

Je suis Charlie.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 13:31

Ik heb de join up juist gedaan omdat ik zo'n tijd ben weggeweest.

Ik geloof niet dat hij er een psychologische deuk van heeft gekregen. Want hij ging daarna gewoon zijn eigen weg. Dat had hij anders ook niet gedaan.
Misschien juist omdat ik hem liet zien dat hij ook mag drinken zonder mij.

En Duncan: nee, ik weet jou mening niet. Zo vaak kom ik niet op dit forum Lachen

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:33

Ik houd niet zo van join-up's, Ik zie zo'n band liever ontstaan vanuit vertrouwen ipv onder dwang... uit het paard z'n initiatief dus...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:35

Die band had er misschien al geweest, ook zonder de Join-up.
Een Join-up doen omdat je hem 2 maanden niet hebt gezien is in mijn ogen geen goede reden.

Je suis Charlie.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 13:37

En waarom niet?
Hij is in die tussentijd gecastreerd, ik ben met andere paarden bezig geweest.
Ik doe hem nu sinds vorige week weer en ik was gewoon benieuwd hoe hij nu zou reageren op mij.

Het ging zo snel, dat was alleen maar positief. Een teken dat hij me accepteerd en vertrouwd.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:47

Je moet het helemaal zelf weten, maar ik houd er niet van...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:49

Amanda schreef:
ik was gewoon benieuwd hoe hij nu zou reageren op mij.

Het ging zo snel, dat was alleen maar positief. Een teken dat hij me accepteerd en vertrouwd.


Nieuwsgierigheid is nooit een goede reden voor een Join-up.
Jij ziet acceptatie en vertrouwen in zijn gedrag, ik zie een ruin die geen last meer heeft van zijn hormoontjes, en dus de confrontatie minder snel gaat zoeken.
En als het zo snel ging, was het misschien helemaal niet nodig geweest.

Je suis Charlie.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 13:52

Nee, daar heb je wel gelijk in.
Maar dat is achteraf.
Nu is het zeker niet meer nodig en doe ik het ook niet meer Knipoog
Gewoon weer lekker rijden, longeren en spelen in de paddock.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:55

Wat is in jullie ogen precies verkeerd aan een Join up? Ik vraag het me namelijk af of ik dat met mijn fjordenbeest ook moet doen.. Deze is nog wel eens behoorlijk ondeugend als ik hem bijv aan het longeren ben.. Hij gaat dan zijn eigen gang.. Is het zo dat als ik een join up doe dat hij dan duidelijker op mij zal reageren en problemen kan oplossen, of is het inderdaad gewoon een vernedering van je paard en zal het geen probleem oplossen?

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:57

Ik zal mijn stuje even opzoeken in het join-up topic....

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:58

Ik ben er toch benieuwd naar Lachen Ik hoor er nml zoveel mensen over..

Maar ik kan hoe dan ook overal aan zitten bij mijn fjord.. Als hij los staat in de bak dan loopt hij hoe dan ook achter me aan Lovers

Verder verdedigt hij mij als "zijn mens" als er een 2e paard bij is..

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:02

okee hier is het stuk wat ik schreef:

Citaat:
In een paardenkudde heb je de leider en de drijver...de kudde loopt altijd tussen deze paarden in. zij hebben dus een enorme verantwoordelijkheid en staan dag en nacht klaar in het belang van de kudde. zij springen tussen het gevaar en de kudde, wat dus eigenlijk een levensgevaarlijke baan is, drijven of leiden...(veel mensen willen leider zijn maar kunen de verantwoordelijkheid niet nemen. ze vluchten voor enge dineg en een paard zal voor zichzelf moetebn zorgen, de eigenaar durft immers niet meer. paard gaat zichzelf leuiden, en opeens is daar de eigenaar weer die boos word want het paard luisterde niet. 'k hoop dat het je aan het denken zet )

nu kun je in een kudde niet hebben dat paarden gaan zitten klieren. daar moet je wat aan doen en dat doen deze drijvers/leiders dan ook. zij drijven het paard de kudde uit, een paard alleen is een mooie, gemakkelijk te vangen prooi, dus het 'eruitgestuurde paard' wil wel heeel graag terug en snel weer vriendjes worden met de leider...Je krijgt dan een oortje op je gerich en het paard laat zijn hals zakken en gaat onderdanig kouwen. herken je de join up

op een gegeven moment klaten de leiders het paard weer toe in de kudde. ze maken een ontvankelijk gebaar en laten het paard zijn 'excuses' aanbieden. het paard zal achter ze aanlopen, en erg aardig tegen ze zijn...

een join-up is dus een reactie op iets dat de kudde in gevaar brengt en de join-up is dan ook weleens nodig bij jonge paarden die hun plek nog niet echt kennen. het is dus voor een paard hoogst raar dat hij/zij opeens weggejaagd word...MAAR op dat moment is hij/zij wel in gevaar dus zal hij/zij er alles aan doen weer terug te komen in de kudde. en dus heel lief tegen je gaan doen, in de hoop dat 'ie voortaan in jou beschermende omgeving mag blijven...EN dAAr was m. roberts net opuit naar mijn idee niet nagedacht wat hij doet, maar als het maar werkt....niet echt eerlijk en zonder dwang (zoals hij zelf de hele tijd roept... )de paardenman...

misschien snap je nu waarom het een psychische mishandeling is en je een paard met een join-up wel degelijk tot iets dwingt. met een join up dufrt een paard niet in verzet te komen omdat hij zijn leven dan in gevaar brengt, maar als je even verder demkt komje tot schokkende conclusies



en de link naar het topic:
[UZ] (NH) join up

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 14:02

Een join-up is een methode ontwikkeld door Monty Roberts. Het is een manier om het vertrouwen van een paard te winnen door gebruik te maken van de lichaamstaal van een paard. Het is zelfs mogelijk om een jong paard binnen 30 minuten te berijden zonder dat het dier er enig trauma aan over houdt. Als een join-up werkt dan schept het een vertrouwensband tussen mens (roofdier) en paard (vluchtdier). Het is eigenlijk hetzelfde als wat wilde paarden in een kudde doen met een jong paard dat zich niet goed gedraagt. De alfa merrie of hengst jaagt het jonge paard dan weg van de kudde. Voor een paard betekent dat dan de doodsstraf. Het paard zal lik en kauw bewegingen maken met zijn mond en zijn hoofd laten zakken als teken dat hij niet meer wil vluchten. Het alfadier zal deze gebaren accepteren en van het jonge paard wegdraaien als gebaar dat het dier terug mag keren naar de kudde. Met en joi-up doe je hetzelfde. Je geeft het paard de keuze om bij je te blijven of van je weg te vluchten. Wilde paarden zien de mens als roofdier en zullen uit angst wegvluchten maar na een paar honderd meter toch de situatie opnieuw inschatten. Als de mens na een poos zich gewoon omdraait en wegloopt heeft het paard een sterke drang om hem te volgen. Zo werden vroeger ook de paarden door de indianen gevangen.

Hier een aantal sites, waar het duidelijk op staat Knipoog

http://www.kinderlines.nl/homepages/joinup.html
http://www.dreamstables.nl/clinics.htm
http://home.hetnet.nl/~sjarrie_feestuh/montyroberts.htm

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:09

Oke, dit is al iets duidelijker.. Maar ik jaag Winnie ook wel eens weg. En hij komt altijd naar mij toe.. Hij maakt alleen niet die kauwbewegingen..

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:14

een join up is veel intensiever, dat is eenmalig wegjagen. Paard kan weg en is vrij om weer te komen, daar is niets mis mee, ik jaag ze ook regelmatig weg als ze in de weg staan hoor, maar ik ga ze niet opsluitemn en dan rondjagen, als ik een joinup zou moeten doen, doe ik het in een ruimte te waar een paard onder de druk uit kan komen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:24

En Amanda, zelfs de volgelingen van Monty Roberts, Kelly Marks en Robert Maxwell hebben de ervaringen gemaakt dat likken en kauwen niet alleen een teken is van onderdanigheid, maar bij extreem gestressde paarden ook een "Übersprungshandlung" kan zijn. Paard is extreem getressd en gaat staan likken en kauwen, met grote ogen waar het wit in is te zien en het hoofd hoog.

Likken en kauwen moeten samenvallen met het hoofd laag. Dan pas is het een teken van overgave.

Je suis Charlie.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:28

en toch is het idd ook nog moeilijk te zien wanneer het ontspanning is en wanneer stress, een gestressd paard trekt zich terug en oog voor de amateur ontspannen

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 14:28

Ik moet zeggen dat Tyrano niet likt of kauwt, maar alleen zijn hoofd omlaag brengt en gelijkmatiger gaat lopen. Ook rustiger.
Ik denk dat ieder paard ook anders reageert.
Een join up doe ik trouwens in een paddock. Niet in een round pen oid.
Ze hebben dus de kans om stil te staan en de andere kant op te gaan.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:29

maar dan moet je toch doordrijven ven roberts, als een paard stopt???

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:31

Ik hoor het al Haha! Laat maar Haha!

Ik ga mijn paard niet tot iets "dwingen" Ik sta met hem al op gelijke voet.. Ik ben zijn mens, krijg onwijs veel liefde van hem en hij is gelukkig zoals hij er nu bij staat Knipoog

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:34

Fijn zo, heb ik het verhaal weer niet voor niets getypt Haha!

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 14:35

Duncan schreef:
maar dan moet je toch doordrijven ven roberts, als een paard stopt???


Ja, klopt.
Maar het zand is zwaar en de afstand groot, eer dat ik bij hem ben... wat ik ook niet erg vind.
Ik ben niet net als Roberts die zijn paard uitput.
Is ook nooit nodig geweest eigenlijk.
Tyrano is erg op mensen en vertrouwd veel.
Ik heb dit alleen gedaan ter bevestiging.

Enne, ik doe dit ook niet elke week of elke dag hoor! Ik heb het met hem 4x gedaan toen hij hengst was, in ruim een jaar tijd. Dit was de 5e keer.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:36

Ga je het hierna nog een keer doen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers