[VD] Vrijheidsdressuur..ook zonder zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

[VD] Vrijheidsdressuur..ook zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 19:35

Ik ben nu ongeveer een jaartje af en toe met Joey met vrijheids dressuur bezig. Volgen (stap draf en galop) kan ze perfect, de spaanse pas kan ze met beide voorbenen, en stijgeren (onder het zadel) en op een blok staan.(ook spaanse pas op het blok kan ze)

Nu lees ik dus overal dat je dat moet aanleren met stemhulpen of zweep of zo'n klikker. Nu kan dat dus niet bij Joey, voor de klikker is ze doodsbang (zo.n 2 maanden geprobeert) ook de zweep werkt absoluut niet,ze loopt er voor weg, of kijkt er onbenullig naar. Stemhulpen snapt ze gewoon niet, Hou het er wel consequent bij, maar ze reageert er niet op.

Ik gebruik dus een soort gebarentaal, en wijs naar haar lichaam wat ik van haar wil. Dit werkt erg goed, maar ik kom het verder bij anderen nooit tegen, altijd weer die zweep of stemhulp. Is het wel goed om het zonder te doen? En hoe leer ik haar andere dingen aan zoals bv compliment? want ik werk niet met hapjes omdat ze erg happerig is,maar naar de grond wijzen en haar hoofd naar beneden brengen werkt niet. iemand "gebarentaal"tips? (wil het op 1 lijn houden)

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:37

Luistert ze ook niet naar je stem? Ook niet als je telkens opnieuw bij bvb. voetje 'voetje' als commando herhaalt?

Gebarentaal, of VD'en zonder zweep kan perfect, ik probeer het voetje geven en Spaanse Pas op 'wijshulpen' te leren, enkel als het niet zo goed lukt durf ik al wel eens naar de zweep 'grijpen' Knipoog .

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:39

Het kan zonder zweep, maar ik heb juist geleerd dat de zweep een verlengstuk van de hand kan zijn, dit natuurlijk gebruiken zonder te straffen! Van de lange zweep naar de korte en dan naar je hand!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:10

Idd, de zweep is een verlengstuk van de hand. En kan af en toe erg nuttig zijn. Zo kan je bijna op 2 plaatsen te gelijk zijn(bv bij het hoofd en achter been).

Ik moet toe geven dat ik ook veel oefeningen vaak zonder zweep doe. Dennis kent alles met en zonder zweep. Ook op gebaren en aanrakingen met mijn stem er bij.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-04 16:54

Mooi zo, dan kan ik het dus blijven gebruiken. Nee ook met gewoon voetje geven doet ze het niet, ze reageert alleen als je je stem verheft (tot gilniveau soms) en dat wil ik haar niet aanleren, vanwege het feit dat als ze iets echt verkeerd doet, ik haar met de stem kan straffen.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 08:45

je kan natuurlijk ook proberen je paard vertrouwt te maken met de zweep. Bijvoorbeeld "the friendly game" van Pat Parrelli, maar dan met een zweep. Jamaica was in het begin ook bang voor de zweep, nu niet meer.
Het voordeel van een zweep is dat je bijv met spaanse pas op veilige afstand kan blijven zonder dat je blauwe schenen krijgt Haha!

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 15:22

het kan wel hoor.
ik heb voor iedere oefening een stemcommando, maar ook wel andere. ik laat boef ook een voetje geven door het zelf 'voor te doen' met mijn voet, ook onder het zadel voet naar voren, maar ik vind het zelf niet echt handig, omdat ik hem zo nooit lopend de spaanse pas kan laten doen, dus nu kan hij het ook als ik voor zn borst met mn vingers 'knip'
buigen kan boef wel met zweep, door onder zn buik te tikken, maar soms moet ik hem nog aanmoedigen door hem te lokken met mn hand.
voor de rest gaan bij mij de kunstjes eigenlijk wel met zweep.
wat ik nu aan het leren ben(liggen) ben ik alleen bezig met mn stem(en lichaam/hand om hem tegen te houden met rollen Tong uitsteken)

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:50

Ik wil mijn 3 jarige hengst ook dat soort dingen gaan leren Haha! , wel heel rustig aan natuurlijk want hij is nog niet eens zadelmak. Ik wil gaan beginnen met commandos dat hij naar mijn stem gaat luisteren stap draf galop en halt aan de longe. Maar als hij eenmaal zo ver is, hoe begin je dan met leren van de spaanse pas Verward Ik wil namelijk dat hij de spaanse pas ook gaat leren als ik er op zit, dus het moet een commando zijn die ik in het begin naast hem kan gebruiken en als ik er op zit ook kan gebruiken. En hoe leer je hem te knielen? En wat voor kunstjes voor het rijden zijn er nog meer? iemand tips?? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:34

Ik zou eerst rustig de basis aanleren, vooral omdat het een hengst is, je met voer werkt en respect dan een belangrijk aandachtpunt is in het begin - als je paard al vervelend doet en door herhaling beloningen gaat afdwingen, dan liever doordat hij te lang geparkeerd blijft staan dan doordat hij een Spaanse pas tegen je knie doet Haha!) - en dan via de kleine kunstjes richting de grotere kunstjes. Zo simpel is het. Knipoog

Om je een idee te geven van wat je zou kunnen doen:
http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... ining.html
http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/buiging.html
(apporteren is ook via deze pagina te bereiken)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers