[AR] Met of zonder oogkleppen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

[AR] Met of zonder oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 09:31

hallo, ik dacht ik vraag het hier even,

ik ga mijn (proef)paardje waarschijnlijk binnenkort voor de kar zetten en nou hoor ik heel veel verschillende meningen over het wel of niet gebruiken van oogkleppen,
ik ben zelf een AR-beginner, haha dus ik weet echt niet wat een reden zou kunnen zijn om ze wel of niet te gebruiken

ben met mn paardje al wel lekker aan het trainen met lange lijnen, dit doe ik nu zonder oogkleppen en hij gaat niet lopen kijken ofzo, hij maakt gewoon mooie rechte lijnen, ik denk zelf eigenlijk dat hij met oogkleppen meer moeite heeft, maar dat zegt mijn gevoel,

ik wil graag jullie mening horen en misschien ook wat voorbeelden van nadelen ofzo,

alvast bedankt voor de reacties, ben benieuwd!

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen


Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Curaçao

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 09:40

wil je met hem/haar buitenritten gaan maken of alleen in de bak?
het is er natuurlijk ook voor dat hij/zij nergens van schrikt!
je kan vantevoren ook nog een paar keer door een dorp oid lopen, kunnen ze aan alles wennen.
ik zou in het begin wel oogkleppen doen.
gr. klaasjuhhh

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:16

Ik vind dat oogkleppen horen bij aangespannen rijden, zonder is t ook geen gezicht.
Oogkleppen zijn veiliger, omdat ze minder zien, en ze richten hun aandacht dan meer op je hand ipv op alles wat ze zien.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 10:28

als alles goed gaat zou ik ook wel met hem naar buiten willen,
hij is in de tijd dat hij bij mij staat nog nooit ergens van geschrokken,
zelf klapperende paraplu's vindt hij vet,
als ik oogkleppen zou gebruiken zou het bij hem niet voor het schrikken zijn maar misschien meer voor het idee dat hij niet zo snel is afgeleid, want hij is nog jong en wil alles zien natuurlijk

ik heb altijd het idee dat paarden misschien juist harder schrikken met oogkleppen op, omdat het 'gevaar' dan ineens in beeld komt zeg maar, heb dat al een paar keer gezien bij mensen, maargoed, ik weet er dus niet veel van en daarom vraag ik het hier,
vedankt voor jullie antwoorden

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:29

Wat ik geleerd heb, is dat oogkleppen ervoor zorgen dat het paard niet achteruit kan kijken en zo zijn aandacht niet richt op degenen die op de wagen zitten.

Tja, ik vind het er ook wel bij horen hoor.

Webshop - digital art: MoTekent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:55

Ik vind dat een paard in principe gewoon zonder oogkleppen voor de wagen moet. Ik vind oogkleppen te belemmerend in het zicht, laat het beestje maar lekker rond zich kijken. En als je oogkleppen omdoet, zodat "hij braaf is" dan ben je ook niet echt lekker verantwoord bezig vind ik.

Maar goed, gebruik de zoekfunctie maar even, want er zijn talloze discussie's geweest, over het wel of niet gebruik van oogkleppen...

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:21

Ik rij zelf altijd met oogkleppen, vind het gewoon stukken veiliger. De hengst die we hebben, heeft in het begin zonder gereden, omdat ie met gewoon heel lastig was, nu niet meer, nu rijden we hem moet oogkleppen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:24

Ik moet zeggen mijn voorkeur gaat naar met oogkleppen. Mijn pony rijd ik vooral veel. Maar als we iets in het idee van mennen doen, dan altijd met oogkleppen. Het is toch net wat veiliger vind ik op de weg. Ik ken een pony die voor de kar veel braver op de weg is, dan onder het zadel. Omdat hij door de oogkleppen niet alles ziet.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:40

Citaat:
Ik vind dat oogkleppen horen bij aangespannen rijden, zonder is t ook geen gezicht.


't is maar wat je normaal vindt.
In Oostenrijk is het weer normaal om zonder oogkleppen te rijden.
Ik werk met Norikers en als je een Oostenrijks tuig koopt, zitten er dus nooit oogkleppen op het hoofdstel. We rijden ze dan ook allemaal zonder.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:24

je moet het gewoon een keer proberen, sommige pony's reageren er niet op en daarvoor is het een super uitkomt(schrikken minder snel), maar er is ook een groepje wat helemaal in paniek raakt, daar kun je beter zonder oogkleppen mee rijden. persoonlijk ga ik voor oogkleppen, het is een stuk veiliger want je paard kan minder snel naar iets zoeken om van te schrikken, mits je paard ze accepteerd natuurlijk..

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:54

Met!!!!!!

Als je een keer van de kar af stap oid en je paard ziet dat half ben de de pineut. Ik heb teveel ellende gezien om dit soort veiligheids dingen niet meer in acht te nemen. Altijd met stang en oogkleppen voor de kar.

Dennis loopt ook aan de LL, dat doen we zonder oogkleppen. Maar dat is echt een dresuurmatige training aan de LL(dus incl schouderbuitenwaards en hoge mate van verzameling). Het LL werk als voorbereiding voor het werk voor de kar doe ik met oogkleppen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:58

Mrietjesueel schreef:
Ik vind dat oogkleppen horen bij aangespannen rijden, zonder is t ook geen gezicht.
Oogkleppen zijn veiliger, omdat ze minder zien, en ze richten hun aandacht dan meer op je hand ipv op alles wat ze zien.


Met veiliger ben ik het toch niet helemaal eens.
Ik vind het wel sjiek staan, en horen bij het aangespannen rijden.
Toch merk ik geregeld aan Pinky dat hij het JUIST eng vindt omda hij het niet kan zien. Hij doet veel moeite om dan zijn hele hoofd af te draaien en toch te kijken wat er gebeurt en dat was zonder oogkleppen niet nodig geweest.
Maar ach, Pinky is niet beter gewend dus ik ga ze er nu niet ineens af laten.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 16:04

bedankt voor de vele reacties, kan hier veel mee,

maar nu vraag ik me dus af, mensen doen ze om zodat ze minder snel schrikken omdat ze minder zien,
maar als er ineens een scooter langs komt ofzo, dan schiet die ook ineens in beeld en schrikken ze alsnog
ik ben het dus eigenlijk eens met maya,

figor is helemaal niet schrikkerig, echt voor niks, heb alle schriktesten nu wel met hem gedaan, ik denk dat hij juist schrikkerig wordt als zijn gezichtsveld wordt beperkt,
maar ik kan het natuurlijk altijd een proberen

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:18

scooters horen ze aankomen, het gehoor is beter dan t zicht.

Ik moet eigenlijk nix zeggen, Knilles geeft nergens iets om, of t nou grote trekkers met container gaat of wielrenners/ligfietsen. Maar Knilles is ook niet anders gewend dan met oogkleppen, dus die laat k r ook maar mooi aanzitten..

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:53

Ik ben ook voor MET.

Ik vind het goed als je je pony zonder kan rijden, maar uit ervaring weet ik dat mijn eigen pony beter op mij let als hij oogkleppen voor heeft.
Hij reageerd gewoon sneller en loopt niet met zijn aandacht ergens anders Tong uitsteken
Hij kan overigs wel zonder hor is ook geen prob, maar ik vin het fijner in het verkeer als hij heel goed op mij let.

Trotse Eigenaar van een - Gentle Giant *\o/*
*ShireTopic*

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:57

Ik heb weleens gehoord dat het verplicht is!? Verward

XANTHA

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 20:03

weer bedankt, ik geloof idd wel dat het paard meer met zn aandacht bij jou is als hij oogkleppen op heeft,
ik zal het binnenkort gewoon eens proberen met lange lijnen, hij staat toch nog niet voor de kar,

en Jolynn, voor zover ik er iets vanaf weet heb ik eigenlijk nog nooit gehoord dat het verplicht is, misschien weet iemand anders dit zeker?

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:49

Misschien niet verplicht. Maar ik heb gehoord dat je zonder ook niet verzekerd ben(net als onder het zadel dat je zonder bit niet verzekerd bent). Ik heb hier dus van horen zeggen en weet het niet helemaal zeker.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:07

Het ligt aan jou en je pony of je met/zonder oogkleppen gaat rijden.
Ik rij zonder omdat mijn pony mij graag wil zien als hij voor de kar loopt. Toen ik hem met oogkleppen beleerde (omdat iedereen zei dat dit "moest"/"veiliger" is) werd hij helemaal gek. Na enkele weken heb ik dit opgegeven.....
Nu ziet hij wat hij trekt en wie en hij is erg betrouwbaar. Betrouwbaarder dan met oogkleppen. Hij is niet superdapper of zo. Hij wil zien wat er aan komt en wat er achter hem gebeurd.
Tijdens de menlessen reed ik met een paard met oogkleppen die zich steeds rot-schrok als iemand opeens aan hem zat, van achter aan kwam lopen of plots van de koets sprong. De mijne stopt al als ik mijn voet uitsteek (naast de kar), omdat hij ziet dat ik af wil stappen.

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:09

Ik rij met oogkleppen voor de kar.
Dat bevalt me prima, dus waarom zou ik het veranderen?
Trouwens, als ik onder het zadel in mijn eentje buiten wil rijden, gooi ik ook het kleppenhoofdstel om, dat is net wat veiliger

Goedgekeurd onderschrift :)

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 09:16

Ik rij buiten als het éven kan het liefst met eenvoudig de teugels aan het hoofdstel en hier in andalusië ben je gewoon verzekerd onder je WA, met of zonder bit, met of zonder kleppen en met of zonder kar.

Wegens gebrek aan eigen kennis en -ervaring, ben ik eerst voor wat iedereen doet gegaan, dus ben begonnen mét, maar heb me laten overtuigen door wel ervaren en kundige menners uit de draverij. Beleren zonder oogkleppen en eerst proberen zonder. Als het gaat went het paard veel beter aan de kar (zeggen zij), kan meer zelfvertrouwen opbouwen en kan ook nog eens lekker genieten van wat er allemaal te zien is.
Paardenkarakters (en mennerskarakters) lopen nogal uiteen, dus ik dat er in deze geen 'beste' is, maar dat je moet kiezen wat volgens jou het beste gaat. Na beíden geprobeerd te hebben uiteraard.

www.homocaballus.net

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:32

Billy schreef:
Ik rij met oogkleppen voor de kar.
Dat bevalt me prima, dus waarom zou ik het veranderen?
Trouwens, als ik onder het zadel in mijn eentje buiten wil rijden, gooi ik ook het kleppenhoofdstel om, dat is net wat veiliger

Dat is voor jouw paard misschien net wat veiliger, lang niet voor alle paarden!
Verder ben ik het met Huertecilla eens. Probeer eerst zonder. Dat is op den duur veel veiliger en leuker voor jou en je paard!!
Ik ben vorig jaar met de koets omgeslagen (verkeerde koets in verkeerd terrein én ik maakte een stuurfout). Mijn pony (zonder oogkleppen) bleef rustig liggen, omdat hij zag wat er gebeurde.
Het duurde drie maanden voor het tuig gerepareerd was en toen kon ik hem meteen weer voor de koets spannen. Hij vond het helemaal niet eng! En zo'n dappere pony is hij niet.
Was dit alles met oogkleppen gebeurd was het, mijns inziens, een ander verhaal

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 11:02

dankjewel weer allemaal,
met jouw antwoord kan ik veel huertecilla, ga gewoon beide dingen proberen maar doe wat het beste bij ons past, en eigenlijk weet ik dat denk ik al,
dat over het meer zelfvertrouwen voor de kar zonder oogkleppen geloof ik wel in eigenlijk,
klinkt me veel logisher en ik heb idd het idee dat ze met oogkleppen dus schrikken van aanrakingen of ander geluid op de kar omdat ze dat niet zien

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:12

Over het algemeen is een paard met oogkleppen veel geconcentreerder in het werk en bovendien zien ze de zweephulp niet aankomen.
Zelf rijdt ik erg veel met halve oogkleppen, ze hebben voldoende zicht naar voren en opzij maar kunnen niet naar achteren kijken.

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 14:04

Ik rij met enken en 2-span beide zonder oogkleppen. Ik vind het fijner voor de paarden, en die van mij worden er niet kijkeriger van ofzo.. En dan krijg je dit soort plaatjes..:
Afbeelding
Ciara heeft haar eigen oogkleppen al: haar maantop.. Lachen
Maar voor mij geen oogkleppen dus. Maar ik ken wel paarden die alleen maar met gewend zijn en echt niet zonder voor de kar kunnen.. Is denk ik maar net wat ze gewend zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers