Tips om pony rustig te houden bij ingehaald worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Tips om pony rustig te houden bij ingehaald worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 22:48

Wie o wie heeft er tips.
Het aangespannen rijden gaat supergoed.
Pony staat nu ongeveer drie maanden voor de kar en kent weinig angsten.
Behalve vandaag.
Vandaag werden we voor het eerst sinds de pony voor de wagen staat, ingehaald door een andere aanspanning.
Deze kwam in draf voorbij.
Het grootste probleem ontstond toen de aanspanning op ongeveer 20 m achter ons zat en naast ons.
Mijn pony ging geheel over de emmer.
Nadien wilde ze nog even de andere aanspanning bijhouden. Maar dit was gelukkig snel over.
Valt dit te oefenen? Zo ja hoe pak je dit aan?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 07:30

Dit is een in de endurance veel voorkomend probleem, op wedstrijd word je continu ingehaald. Sommige paarden kunnen daar beter tegen dan andere, maar je kan het dus zeker oefenen.
Mijn paard gaat ook over de kook als hij ingehaald wordt, vooral omdat hij dat andere paard graag bij wil houden. Mijn merrie vindt het na de 4e keer niet meer grappig en gaat uithalen. Mijn senior kan het allemaal niks schelen, die is lekker met haar eigen ding bezig.
Wat bij mijn paard hielp was oefeningetjes vragen zodat zijn aandacht weer terug naar mij kwam in plaats van "moet... ander... paard... bijhouden". Vooral schouderbinnenwaarts hielp goed. Kan die oefening ook voor de kar? Voor meer ideeën is er natuurlijk een berg aan informatie bij de meer doorgewinterde endurance-ruiters.

Ik weet niet of je met oogkleppen rijdt, maar kan het niet ook zijn dat hij schrikt van achteropkomers?

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 07:42

Je kan in het begin werken met watten in de oren/ oornetje om doof te maken, dan horen ze de combinatie minder aankomen. Uiteindelijk went het dan wel, maar haalt de scherpte er even af.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 07:48

ruitje schreef:
Je kan in het begin werken met watten in de oren/ oornetje om doof te maken, dan horen ze de combinatie minder aankomen. Uiteindelijk went het dan wel, maar haalt de scherpte er even af.


Oprechte vraag, zijn ze dan ook niet geneigd sneller te schrikken van ander verkeer dat ze inhaalt of als je op de openbare weg rijd, omgevingsgeluid? Juist omdat ze het later horen en zien?

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Tips om pony rustig te houden bij ingehaald worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 08:53

Wij oefenden dat altijd met een andere pony erbij, eerst op afstand en van voren en heel rustig wat dicterbij, in stap en dan langzamerhand uitbouwen, de een vindt het moeilijker dan de ander en als iemand je in wilt halen op de straat geef dan een teken dat hij of zij wat rustiger rijdt of stapt.
Denk dat als je onze verkeersmakke pony's watten in de oren gaat stoppen, ze dus doof maakt, ze zich doodschrikken als er dan opeens wel een auto naast ze verschijnt die ze niet gehoord hebben.
Elektrische auto's zijn ook al zo'n dingetje, maken ook bijna geen geluid.

Elisa2

Berichten: 37144
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 09:06

magicmist schreef:
Wie o wie heeft er tips.
Het aangespannen rijden gaat supergoed.
Pony staat nu ongeveer drie maanden voor de kar en kent weinig angsten.
Behalve vandaag.
Vandaag werden we voor het eerst sinds de pony voor de wagen staat, ingehaald door een andere aanspanning.
Deze kwam in draf voorbij.
Het grootste probleem ontstond toen de aanspanning op ongeveer 20 m achter ons zat en naast ons.
Mijn pony ging geheel over de emmer.
Nadien wilde ze nog even de andere aanspanning bijhouden. Maar dit was gelukkig snel over.
Valt dit te oefenen? Zo ja hoe pak je dit aan?


Dit is natuurlijk voor een paard ook een wat bedreigende situatie, ik zou denken kun je in een groot weiland/ grote bak rijden en oefenen met een andere aanspanning?

Kaaskoekje
Berichten: 37
Geregistreerd: 23-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 19:24

Ik zou dit proberen te oefenen met een andere aanspanning als dat kan. Samen op pad en haar zo laten wennen aan om en om voor of achter rijden. Inhalen of ingehaald worden. Kilometers maken en ervaring op doen.