[vd] de buiging wil niet echt lukken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

[vd] de buiging wil niet echt lukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 19:23

Met marquez ben ik al een tijdje bezig met vd, hij kan al alle basis dingen en voetje geven, pas, spaanse pas, polka, en een beginnetje van de buiging, ben heel trots op hem Bloos , hij heeft dit alles in ongeveer een maandje geleerd .
Ik krijg het maar niet voor elkaar om hem meer door te laten buigen in zijn benen bij de buiging, hij zakt als het ware niet door in zijn voorhand Scheve mond .
Als ik het commando geef voor de buiging (stem commando) komt hij mooi omlaag met zijn hoofd tussen zijn benen, en buigt een van zijn benen en laat het andere dus kaarsrecht staan, ik geef hem lekkers uit mijn hand bijna op de grond net achter zijn voorbenen.
Ik heb ook al geprobeerd om hem meer uitelkaar te laten gaan staan ( dus zijn voor en achterbenen wat verder van elkaar) Dat mocht ook niet baten
Wat doe ik fout?


snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 09:16

alle tips, ervaringen en reacties zijn welkom!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:46

Erg moeilijk te zeggen vanaf hier.
Misschien is consqenter worden met belonen (alleen als het beter gaat) een oplossing? Maar als hij zelf niet snapt wat hij fout doet is dat egr moeilijk....

*denkt verder*

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:46

Heb je niet een foto?

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 21:32

ehm nee kan hem wel effetjes maken maar heb geen digi, dus dat duurt nog wel een paar dagen met ontwikkelen enzo.
Ik heb inderdaad ook geprobeerd om alleen te blonen als het beter gaat, maar dan heeft hij zoiets van, ik ga echt niet met m'n hoofd omlaag als ik niets krijg hoor, dus tja. Misschien moet ik het nog even laten rusten, en verder gaan met ene andere oefening. En het later nog eens vragen als hij wat meer ervaren is in vd. Of lijkt je dit niet zo'n goed idee.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 07:39

Volgens mij haal je 2 oefeningen door elkaar, de buiging en de compliment. Jij schrijft dat je 1 been laat buigen en de ander laat staan: dit hoort bij het compliment. Maar je schrijft ook dat je zijn hoofd tussen zijn voorbenen laat gaan. Dat horen ze te doen bij de buiging Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 13:43

Ik vraag de buiging, hij hoeft zijn voorbenen ook niet te buigen, ik bedoelde dat hij niet door zijn voorhand zakt, met zijn ene been buigen bedoel ik dat hij er eentje knikt als het ware, hij blijft met zijn hoef op de grond staan.
Bij het compliment buigt zou hij zijn been 90 graden moeten buigen en dat vraag ik niet van hem.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:21

Oh oke, ik versta namelijk onder de buiging 2 benen naast elkaar, hoofd ertussen en dan naar achteren zakken Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 17:29

ja dat bedoel ik ook maar hij zakt niet naar achter ( ik zal proberen om binnenkort een foto te maken wordt het wat duidelijker)

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:26

Bedoel je zoiets? Lachen

Afbeelding

Mirei heeft de buiging een hele tijd zo gedaan (foto is van nov 2002).. maar na veel oefenen is dat goed gekomen Lachen

Neem ook eens een kijkje op het Vrijheidsdressuurforum!!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-04 19:17

ja precies!!!! Deed ze het in een keer per ongeluk goed, en dan maar zeggen braaf braaf hier snoepje Tong uitsteken , of heb je heel gericht geoefend?

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:09

Bij Mirei was het een kwestie van voorzichtig lokken met snoepjes zodat ze goed boog... en natuurlijk constant belonen als ze t goed deed Lachen Slechtere buigingen niet belonen..

Zonder lokken heeft t nog wel een tijdje geduurd totdat ze ook netjes diep kon buigen.... Dat kwam pas echt toen ik een keertje perongeluk wat snoepjes onder haar buik had laten vallen en daarna de buiging vroeg Haha! Die probeerde ze toen te pakken en daardoor maakte ze een hele nette buiging... en sindsdien heeft ze m nooit meer "slecht" gedaan Party!! (tja van dat soort "ongelukjes" moet je t hebben in de VD Haha!)

Neem ook eens een kijkje op het Vrijheidsdressuurforum!!

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:12

Sanne had het eerst ook.. ze ging ook de hele tijd naar achter lopen enzo!

Hier een foto hoe ze hem nu doet!

Afbeelding

Stal Shetbende nu 10 pony's.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 11:14

wat bedoel je eigenlijk precies met polka??? Verward
idd, gewoon een kwestie van door oefenen.
het ene kunstje pikt ie wat makkelijker op als het andere. Knipoog

'In het land der blinden is eenoog koning'

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-04 09:32

bij de polka loopt het paard gewoon in stap door en strekt in de stap allebei zijn voorbenen ( in het tempo van de stap) naar voren

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 08:44

misschien moet je eerst haar benen verder uit elkaar zetten.. dus dat zij staat alsof ze moet plassen ofzo.. dan moet ze haar benen wel recht houden en dan is het ook makkelijker voor haar..

euhm.. Scheve mond

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 17:09

ook dat heb ik al geprobeerd, als ik zijn benen al uitelkaar heb ( hij zet ze iedere keer weer netjes terug op de oude plaats Schijnheilig ) het hielp ook niet echt maar ik neem gewoon genoegen met wat hij nu doet en bouw dit verder uit. Zodat ik hem later ook gewoon van een afstand een buiging kan laten maken .
kan iemand mij vertellen hoe je dit doet. Op dit moment hurk nog naast hem om hem zijn lekkers achter zijn voorbenen te geven als hij het goed doet, en zeg tegelijkertijd "buig". Hoe kan ik dit omvormen naar het op afstand geven van het commando?

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:49

snepje1 schreef:
Hoe kan ik dit omvormen naar het op afstand geven van het commando?

Bij Mirei heb ik dit gedaan door t commando te geven, te lokken met een snoepje en ondertussen met een zweepje de plaats waar de singel ligt aan te tikken. Na een tijdje oefenen kon ze toen buigen op alleen t stemcommando en de aanraking van de zweep Lachen Dat heb ik daarna weer afgebouwd tot alleen een stemcommando.
Wat bij Mirei wel heel erg helpt is mijn positie, ik ga altijd op dezelfde plek staan en ik heb een heel "ritueel" van handelingen (:D ik loop vanaf dr hoofd naar schuin achter haar terwijl ik "buig" zeg) en daar reageert ze heel sterk op Lachen Ik heb trouwens bij alle kunstjes wel een bepaalde positie of beweging Cool Maar ik weet niet of dat bij elk paard zo helpt hoor Haha!

Neem ook eens een kijkje op het Vrijheidsdressuurforum!!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 10:54

Ik herken die rituelen wel, ik heb met marquez ook bepaalde dingen m.b.t. mijn houding waardoor de oefeningen beter gaan. Knipoog
Maar heb je op een gegeven moment de beloning gegeven nadat ze de buiging heeft gemaakt? Hoe maak je die overstap, want ik moet marquez nu nog echt lokken.

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 11:55

Hmm die overstap had ik met Mirei al vrij snel gemaakt; lokken met t snoepje + stemcommando + zweephulp; kwam ze diep genoeg; "braaf" (dus mocht ze weer overeind komen) en als ze weer recht stond kreeg ze t snoepje Lachen

Neem ook eens een kijkje op het Vrijheidsdressuurforum!!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 21:11

Nou ik ga hier maar eens hard op studeren bedankt voor alle tips!!! OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker