Buiten mennen in zuid holland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JxFSVJarig

Berichten: 36
Geregistreerd: 22-11-14
Woonplaats: Zoetermeer

Buiten mennen in zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 19:56

Tja, de titel zegt het al.

Waar kan ik op buitenrit met de menwagen in Zuid Holland??

Wie weet een leuke route in zuid holland om te mennen.
Goede paden, breed genoeg zegmaar. En vooral niet te zwaar.
En een leuke route in plaats van alleen maar bebouwing.

We hebben een trailer en gaan ook zeker wel naar de veluwe enzo, maar dat is dan gelijk dik anderhalf uur rijden en dat vind ik jammer.

We zijn al een aantal keer bij de nieuwe driemanspolder geweest maar dat hebben we nu ook wel gezien hahaha.
Het strand is trouwens geen optie...

Ik heb uiteraard ook op de site van ruiter en mennen gekeken maar wordt er niet veel wijzer van waar nou echt de goeie menpaden liggen.

Ik hoor jullie graag :)

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:22

Ik schop dit topic even omhoog want ik heb dezelfde vraag. Hopelijk reageert nu wel iemand!

JxFSVJarig

Berichten: 36
Geregistreerd: 22-11-14
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 20:23

_Nelleke_ schreef:
Ik schop dit topic even omhoog want ik heb dezelfde vraag. Hopelijk reageert nu wel iemand!



Fijn, hoop het ook!

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Buiten mennen in zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 21:13

Jammer dat het strand geen optie is, dan blijft er weinig over in zuid Holland waar je echt een fijne menroute hebt denk ik.
Zelf gaan wij wel regelmatig naar het strand, bij 's-Gravenzande heb je een fijne verharde duinovergang, ideaal met de wagen.

Waar moet je vandaan komen? Mogelijk is de Utrecht of brabant een optie, wij gaan vaak naar Brabant, je hoeft niet zo heel ver Brabant in om mooie routes te hebben waardoor het voor ons vanuit zuid Holland goed aan te rijden is maar dat is erg afhankelijk van waar je woont natuurlijk.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Buiten mennen in zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 21:45

Wij gaan ook naar de bossen in Brabant.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 22:49

Voor mij is strand wel een optie maar alles bij mij in de buurt (Noordwijk Katwijk) mag je niet met de wagen.

Waar in Brabant gaan jullie dan?

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Buiten mennen in zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 00:29

Ze zegt toch dat ze iets in Zuid-Holland komt, niet in Utrecht of Brabandt :+
Bij Ts haar profiel staat ook Zoetermeer, ligt in ZH :j

In de polder vind ik het trouwens ook altijd wel fijn mennen, moet je even naar een ruiter vriendelijke plek zoeken, meestal niet al te moeilijk in de polder. :D

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 08:30

_Nelleke_ schreef:
Voor mij is strand wel een optie maar alles bij mij in de buurt (Noordwijk Katwijk) mag je niet met de wagen.

Waar in Brabant gaan jullie dan?


Wij gaan vaak naar Oosterhout, chaam of het mastbos in Breda.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Buiten mennen in zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 09:17

Wij gaan ook vanuit Z-H richting Brabant. Vaak richting Rucphen, want dat is het dichtste bij. Mastbos vind ik persoonlijk wat saai rijden. Oosterhout is een groot deel van de paden dicht dus ook minder interessant geworden.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Buiten mennen in zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:47

Rucphen, Breda of Dorst idd. :j

JxFSVJarig

Berichten: 36
Geregistreerd: 22-11-14
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 01:45

LinSa schreef:
Wij gaan ook vanuit Z-H richting Brabant. Vaak richting Rucphen, want dat is het dichtste bij. Mastbos vind ik persoonlijk wat saai rijden. Oosterhout is een groot deel van de paden dicht dus ook minder interessant geworden.




Rucphen ga ik eens bekijken, zie op ruiter en mennen leuke routes dus zeker de moeite waard om eens heen te gaan. Super bedankt voor deze tip!

JxFSVJarig

Berichten: 36
Geregistreerd: 22-11-14
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Buiten mennen in zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 01:47

Wij komen uit de buurt van Leiden dus Brabant is wel weer wat verder. Maar aan de reacties te zien is er gewoon niks tot bijna niks (aangezien strand geen optie is) in zuid holland. Ga zeker eens een route uitstippelen op de genoemde plaatsen in Brabant, ben benieuwd!

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Buiten mennen in zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 07:42

Ik kom uit dezelfde regio TS en denk dat je qua afstand dan beter richting Leersum kan dan richting Brabant. Tenminste, voor mij is Rucphen bijvoorbeeld al 1.07 rijden volgens maps (en dan met de trailer nog verder) en Leersum 40 min.

JxFSVJarig

Berichten: 36
Geregistreerd: 22-11-14
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 02:22

_Nelleke_ schreef:
Ik kom uit dezelfde regio TS en denk dat je qua afstand dan beter richting Leersum kan dan richting Brabant. Tenminste, voor mij is Rucphen bijvoorbeeld al 1.07 rijden volgens maps (en dan met de trailer nog verder) en Leersum 40 min.



Wij waren en keer op de leusderheide/den treek. Dit ligt net voorbij Maarn, in de buurt van Leersum. Maar helaas waren de paden hier heel erg zwaar voor de wagen...
Weet jij of de paden bij Leersum zelf wel goed te doen zijn met de wagen? Of ook zware stukken er tussen?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Buiten mennen in zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 06:54

Mijn ervaring is dat Leersum zware stukken heeft maar ook betere stukken. Ik ga er liever niet meer naartoe omdat ik het te zwaar vind voor de pony's.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Buiten mennen in zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 06:59

In Ouddorp kan je toch ook wel leuk mennen neem ik aan....?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Buiten mennen in zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:59

Voor Leersum heb ik ooit een post gemaakt met per pad de knelpunten. Inmiddels zijn er al een aantal knelpunten opgelost, maar een deel blijft in stand. Als je bij Leersum een keer wilt gaan rijden, geef even aan hoeveel km en dan kan ik wel een rondje voor je aanwijzen waarbij je iig de zandverstuivingen overslaat.

JxFSVJarig

Berichten: 36
Geregistreerd: 22-11-14
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 02:07

Hilary schreef:
Voor Leersum heb ik ooit een post gemaakt met per pad de knelpunten. Inmiddels zijn er al een aantal knelpunten opgelost, maar een deel blijft in stand. Als je bij Leersum een keer wilt gaan rijden, geef even aan hoeveel km en dan kan ik wel een rondje voor je aanwijzen waarbij je iig de zandverstuivingen overslaat.



Oh dat zou heel fijn zijn. Wij rijden vaak een rondje van max. 15 km :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:06

Leersum

Parkeren
  • P Utrechtse Baan aan de Scherpenzeelseweg
  • P Darthuizen aan de Maarsbergseweg (zie icoontje op ruiterenenmennen.nl); als je vanaf de A12 komt kan het veiliger zijn om eerst even door te rijden naar de rotonde en daar te keren
  • stalhouderij ‘t Leersumse Veld aan de Heulweg, Leersum. Ik geloof dat je daar even moet bellen en wat drinken kopen in de kantine. Je kunt hier ook paarden huren.
  • Als je goed kunt sturen kun je ook parkeren bij de Veldschuur van Staatsbosbeheer, bij knooppunt 70.

Paden om te vermijden:
  • 75-76: zware zandverstuiving; onder het zadel en met HCA met vaardige bestuurder+pony is er een alternatiefje parallel, maar met de menwagen kan dat niet, te smal. Alternatiefje: vanuit knp 75 gezien richting 76 rijden, eerst door een strookje bos. Bij aankomst op de zandverstuiving schuin rechts de bosrand volgen naar een gat in de bosrand en omheining; ga door het gat en dan linksaf het smalle paadje op. De zandverstuiving hou je steeds aan je linkerhand (zit in het begin achter de bomen). Einde paadje links aanhouden om bij knp 76 te komen. Het pad naar het noorden (knp 77) heeft de afrastering aan je linkerhand.
  • 87-73: te smal, bij 73 staan twee palen waar je misschien tussendoor kunt, maar het stukje naar 73 toe is smal met een geul, boomwortels en stenen. Met HCA en onder het zadel wel te doen. Met HCA raad ik aan 'm te rijden van 87 naar 73, want dan is het iets heuvelop en kun je beter zien waar je je pony heen moet sturen.
  • 84-88: stukken met zandverstuivingen
  • 88-89: stukken met zandverstuivingen
  • Eigenlijk heeft 89-76 ook redelijk zand en wat heuveltjes waar je goed moet manoeuvreren, maar dit is ongeveer de enige manier om het pad aan de oostkant leuk te kunnen nemen (76 naar 77)

Overige aandachtspunten:
  • 83-77: dit pad is goed te rijden, maar bij 83 en ca 500 meter verder liggen wildroosters en er lopen koeien. Naast de wildroosters liggen hekjes, maar ik betwijfel of je daar met een menwagen doorheen kan. Met een HCA sulky lukt het iig wel :+ Indien je durft, kun je over de wildroosters. De paarden van de stalhouderij verderop gaan over de wildroosters.
  • blijf tussen de Maarsbergseweg en de Scherpenzeelseweg; aan de andere kant van deze wegen heb je gelijk heuvels, stenen en erosiegeulen :
  • Er is in het voorjaar aardig onderhoud gepleegd aan de bodem, watergaten gegraven en gesleept. Een heel aantal knelpunten zijn daar al aardig mee opgelost, maar er zijn nog wat zwakke plekken die later dit jaar als het goed is worden bijgewerkt.
  • Het pad tussen 70 en 86 is opnieuw aangelegd, het oude pad is verdwenen met de valwind van vorig jaar. Dat pad moet zich echt nog settelen en is na flinke buien niet heel lekker (wegzakken). Bij een braaf paard zou je vanaf 70 het fietspad langs de Maarsbergseweg kunnen nemen naar het zuiden tot je daar bij de bocht weer bij de Utrechtse Baan uitkomt. Daar kun je dan de Utrechtse Baan weer op, naar 72.
  • Knooppunten worden wel aangegeven met een paaltje “dit is knp 75”, maar vertellen niet welke kant je op moet om bij knooppunt 76 te komen. Het werkt dus niet zoals de fietsknooppunten. Je kunt bij Ruiteren&Mennen een route aanklikken en downloaden als gpx-bestand, en dat bestand inladen in een kaart-app. Ik gebruik TopoGPS (iPhone), een vriendin gebruikt LocusMap (Android). Je kunt dan gewoon je eigen stipje volgen over de route :)

Routes:
  • 15,6 km: 75-74-88-76-77-83-86-70-82-(81-)80-79-83-84-85-87-71-72-73-74-75
    (81 even tussen haakjes, je kunt bij 82 kiezen om via 81 naar 80 te rijden of rechtstreeks naar 80; verschil in afstand is 600 meter)
    (het pad tussen 77 en 83 rij je 2x, anders krijg ik de afstand niet naar 15 km :') )
  • 13 km: 75-74-88-76-79-80-82-70-86-83-84-85-87-71-72-73-74-75
  • 11 km: 75-74-88-76-79-80-81-82-70-86-71-72-73-74-75
    Het pad 80-81 kan flink nat zijn, er ligt echter een beheersweg naast (halfverhard) die wel droog is. Maar dat mag officieel niet ;)
    Op 81-82 kan het bij langere droogte vrij mul worden, met name het lange rechte stuk bij het heideveld.
  • 10 km: 75-74-88-76-79-80-82-70-86-71-72-73-74-75

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buiten mennen in zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:10

Bleiswijk? De rottemeren?

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Buiten mennen in zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:39

Ik ben om die reden met mijn paard verhuisd naar de Veluwe (Elspeet).. Als je toch eens wat verder wil rijden, wil ik je prima op sleeptouw nemen.. :)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 17:16

Wij zitten bovenin ZH en hier kun je dus inderdaad ook nergens fatsoenlijk buiten mennen.
Wij gaan een aantal keren per jaar of soms een periode 1x per maand een heel weekend naar een fijn adres in Brabant.
Daar lekker 3 dagen mennen in de bossen en dan weer huis.
Omslachtig maar beter dan niks.