Leica versus casper voir welsh pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Leica versus casper voir welsh pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-21 09:28

Hoi,

Ik heb twee wagens op t oog voor mijn pony
Mijn pony is een welshje tussen de 117-120 hoog.
Ik rijd nu voorlopig nog enkelspan maar wil in de toekomst ook weer 2span gaan rijden
Mijn huidige wagen is vrij zwaar, dus opzoek naar een andere heb ik er nu 2 op t oog

De ene is;
Een casper ( oa t koop bij voskamp):
18 inch
Enkelspan (2span waarschijnlijk bij te krijgen met losse adapter, dat moet ik nog even goed navragen)
140 kilo
Achter geremd met schijfremmen
Molenrem met pedaal en achter met wieltje
Rvs zweng
Onafhankelijke gespoten telescoop lamoenarmen.

Voordeel:lijkt me licht genoeg voor enkelspan, en is een behoorlijk nieuwe wagen
Nadeel: in mijn ogen is de kleur en dat het nu alleen een enkelspan wagen is, als er een Losse adapter bij kan, kost dit natuurlijk extra

De andere wagen is een
Leica
Enkelspan met voorzetbok 2 span
2 wielig geremd
Luchtvering rondom
RVS omranding en lamoenstokken.
Molenrem met pedaal
Handrem
Wielen voor 21 inch achter 19 inch
Spoorbreedte 125 cm
Bokhoogte 105
Wagen zou voor pony's zijn van 116-135
Gewicht weet ik nog niet

Voordeel; bij deze is dat ik de kleur erg mooi vind en dat hij ook al geschikt is voor 2span
Nadeel;weet niet of hij met deze wielmaat aan de grote kant word en weet het gewicht nog niet.


Nu weet ik wel dat gewicht niet alles zegt en dat de rolbaarheid/ rolweerstand ook erg belangrijk is.
Maar ik heb geen ervaring met beide wagens dus dat is dan moeilijk bepalen.

Wat denken jullie?

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Leica versus casper voir welsh pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:36

Heb je beiden wagens ook gezien ? Wat ga je met de wagen rijden ? Dressuur, vaardigheid , recreatie, marathon ?
Qua wielmaat zou ik altijd voor een grotere wielmaat gaan, 18inch is klein voor een welsh. Niet blind staren op gewicht, ga eerst de rolweerstand voelen. Voor een tweespan is 140kg wel erg licht.
Ook vind ik zit comfort belangrijk, op sommige wagens zit je gewoon beter als op andere.

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-21 10:20

Letsdunit schreef:
Heb je beiden wagens ook gezien ? Wat ga je met de wagen rijden ? Dressuur, vaardigheid , recreatie, marathon ?
Qua wielmaat zou ik altijd voor een grotere wielmaat gaan, 18inch is klein voor een welsh. Niet blind staren op gewicht, ga eerst de rolweerstand voelen. Voor een tweespan is 140kg wel erg licht.
Ook vind ik zit comfort belangrijk, op sommige wagens zit je gewoon beter als op andere.


Ik moet de wagens nog gaan bekijken.
Qua rijden wil er allround mee kunnen rijden, zowel dressuur, vaardigheid en lekker buiten, maar ook eens een indoor of outdoor marathon door de tijd.
Ik loop er nu tegen aan dat mijne huidige wagen gewoon echt te pittig is in enkelspan op zachte ondergrond

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 19:59

Een wagen voor zowel enkel als tweespan voor die maat pony is geen doen voor toekomst marathonwerk.
Voor enkelspan word ie dan te zwaar, voor tweespan veel te licht.
Voor dressuur/recreatief gaat het vaak prima, maar je komt toch vaak op 2 wagens uit met die kleine maat pony's.


Hier heb ik welsh pony's van 1.15-1.25 en enkelspan kan zeker tot een 21 inch, mits het frame mooi dicht op de wielen is geplaatst. Bokhoogte van circa een meter is mooiste.
Hoe groter de wielen, hoe makkelijker het rolt.
2span heb ik 23-21.
Enkelspan momenteel 18.

Geloof niet te vaak die lichte gewichten.
140 kg zijn ze maar zelden, Lichter al helemaal niet vaak.
Vaak die goedkope lichtgewicht wagens rollen ontzettend zwaar is mijn ervaring bij vele lesklanten.
Besparen op materiaal is niet altijd beter voor de kwaliteit.
Zorg dat je ze zelf weegt of ziet dat ze gewogen worden. Markering is een bijzonder iets.
Ik had destijds een Gj buggy, zelf gewogen was rond de 145kg.
Vond ik te licht worden voor mijn welshen vanaf 1.20 dus heb een zwaardere en grotere laten maken, deze niet laten wegen maar zal rond 170 kg zijn.
Mijn tweespan wagens zijn respectievelijk 235kg en 260kg (Zelf gewogen).
Lichter zou ik ze absoluut niet willen hebben als je er ook goed marathonwerk mee wilt doen.

Ik laat bijv nu een trainingswagen bouwen, waar een vak op komt waar zo'n 40kg extra gewicht in kan gooien.
Dus dan is ie wat lichter voor enkelspan, en fijner voor tweespan.

Casper is opzich lichtgewicht en zal rond 150kg zijn, vind zelf het zit comfort wat minder maar dat komt door de bokstoel. .verder prima enkelspan wagentje.
Leica's zijn fijne kwaliteitswagens over het algemeen en blijven hun waarde goed behouden.
Soms ook leuke occasions of 2e hands aangeboden.
Wel zou ik zeker luchtvering icm schokdemper kiezen (zit op de wagens vd laatste jaren vaak standaard)
Alleen luchtvering kan een gedoe zijn met afstelling die nauwer komt, de demper helpt mooi mee en is 100% verbetering op de oude types met alleen luchtvering.
Ik verkies schokbrekers boven alles. Maar heb ook wagens met bladvering die prima bevallen.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 27-10-21 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Leica versus casper voir welsh pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 20:06

Die van Leica klinkt perfect :D (behalve de luchtvering, ik heb liever schokdempers)

Zelf heb ik een Cavalier marathon wagen, 19inch wielen met bokhoogte van 1 meter.
Weegt 155 kilo. Een erg fijne wagen voor enkelspan.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Leica versus casper voir welsh pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:46

Omdat het niet is toegestaan dubbel topics te plaatsen, komt hier een slotje :)