bijna op hol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vandeshetjes
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-08-18

bijna op hol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-21 12:29

Hai, ik zet mijn verhaal maar even hier neer, afgelopen zondag schrok mijn shetlander zich rot van iets, dat ik nog steeds niet snap. Hij ging bijna aan de kletter, gelukkig stond mijn man in no time bij zijn hoofd. Gerustgesteld en we gingen verder in stap, daarna rustig aangedraafd, ging goed allemaal. Het enige dat ik kan bedenken is dat hij mss een steentje tegen zijn buik of zo heeft gekregen. Ik ging door een bocht heen op de weg en er lagen veel steentjes, dus ik dacht, ga even stappen, toen ging het mis, hij maakte een rare beweging met zijn achterhand en ging er als een gek vandoor. Volop de rem en de leidsels aangetrokken, maar hij sleepte de kar gewoon over de weg. Er zit een goede rem op, is een nieuwe beleer/marathonwagentje.
Pony is in maart beleerd, ben sinds mei zelf hier aan het rijden, altijd met iemand erbij, en dat gaat best goed. Hij is wel schrikkerig, maar gewoon wel braaf. Ik was blij dat de slagriem er nog aanzat.
Gek genoeg zat ik niet eens te shaken, we gingen gewoon verder alsof er niets gebeurd was, maar eenmaal thuis begon het meer door te dringen.


JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: bijna op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:55

Oi wat vervelend, dat zal voor jullie ook wel schrikken zijn geweest! Gelukkig is alles met een sisser afgelopen. Heb je hem inmiddels alweer ingespannen gehad? Wacht daar niet te lang mee.

Nog even een tip mbt het gebruik van rem en leidsels als ze toch aan de kletter gaan; Zo'n rem is leuk, maar zoals je zelf al hebt gemerkt, trekken ze daar gewoon doorheen. Enige wat je bereikt met de rem ingetrapt houden, is dat pony zich nog sterker gaat maken. Het beste kun je proberen "pompend te remmen", met zowel leidsels als soms beetje met de rem. Dus niet leidsels constant aangetrokken laten met rem onophoudelijk ingetrapt, maar juist even flink hard inkomen met de leidsels, tegelijk een trap op de rem, los, en weer, en los, etc.

Tuurlijk, als ze écht écht aan de kletter gaan dan hou je er echt niets meer aan, zelfs een shet niet.
Over het algemeen werkt de methode van "pompend remmen" wel beter dan constante druk en rem.

vandeshetjes
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-08-18

Re: bijna op hol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-21 14:10

Ok dank voor de tip, dat dachten wij ook al aan, fijn dat je daarmee komt. Het is eigenlijk een gewoon normale pony voor de kar. Donderdag weer. Gekke was, hij stond echt te hyperen, even gekalmeerd, mijn man bleef er even naast lopen, hij stapte normaal, en ja we waren nog niet thuis, dus ook nog een stukje gedraafd. Ik merkte helemaal niets van het gebeuren. Hij was gewoon als vanouds.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 18:44

zulke dingen kunnen met de meest brave en ervaren pony's gebeuren.
maar je hebt het goed op kunnen lossen zo te lezen.
pony moet nog veel kilometers maken. maar als je zelf onder alle omstandigheden rustig kunt blijven heb je al half "gewonnen".
probeer gewoon weer in te spannen en te rijden alsof er niks gebeurd is. vertrouwen van jou in je pony en andersom is heel belangrijk.

StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: bijna op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 18:56

De rem ongeacht welke een op hol geslagen pony/paard trekt daar gewoon dwars door heen.

Probeer weet 'ballen' te krijgen en te rijden. Niks bevestigen van het negatieve als jij dit toont.

vandeshetjes
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-08-18

Re: bijna op hol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-21 19:24

We hebben inmiddels Flip weer 2x voor de kar gehad, verder echt niets gemerkt. Ja, hij is wat schrikkerig, maar dat is echt niet te vergelijken wat er toen gebeurde. Ben met m gaan fietsen weer, iets dat ik de laatste weken niet meer deed. Ook naar de plek waar hij zo schrok en idd hij was nog steeds bang, maar na 3 dagen steeds er naar toe en ff daar de boomgaard in, wat laten grazen. Vanmorgen draafden we er gewoon naar toe. Het was ook nog een rotplek, precies bij de wetering.
Ze zijn nu ook daar aan het peren plukken en er reed vanmorgen ook een trekker met een treintje erachter, ging goed, maar ik moet gewoon meer erop uit met de fiets weer. Na, is niet erg.

StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: bijna op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 21:16

Probeer eens magnesium bij te voeren. Zal morgen een foto maken van de pot die ik heb dat haalt soms de scherpe randjes eraf

vandeshetjes
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-08-18

Re: bijna op hol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-21 07:44

ok, magnesium, welke dan?

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: bijna op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:11


Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Kookaburra

Berichten: 5377
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: bijna op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:22

Logisch dat je schrikt. Ik heb zelf eens bijna in de sloot gelegen met de kar. Dan flitsen alle doemscenario's langs.

En de meeste opgebouwde spanning komt er thuis uit. Tijdens het mennen ben je nog heel rationeel en geconcentreerd bezig. Maar als je thuiskomt hoeft dat niet meer.

Stoer dat je met pony en fiets weer een paar keer die kant op bent gegaan. Dat komt wel goed met jullie!

StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:21

vandeshetjes schreef:
ok, magnesium, welke dan?


Heb het op mijn hand geschreven ga straks naar stal dan kijk ik voor je. ( helemaal vergeten)

StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: bijna op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 08:11

Afbeelding

Pot kostte niet eens zoveel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers