Aanleuning menpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Aanleuning menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 13:31

Voor degene die dressuurmatig mennen heb ik een vraag.

Is het zo dat een menpaard altijd contact/ druk moet hebben aan de voorkant? Ik heb les en de meninstructeur vertelde dit..nu kan ik de theorie er achter wel volgen. (een menpaard heeft altijd begeleiding nodig) Maar het voelt wat tegen natuurlijk voor me omdat ik gewend was ohz en met trainen juist zo min mogelijk aan de voorkant te zitten en het paard zoveel op eigen benen te laten lopen. Nu heb ik het gevoel dat er eigenlijk heel erg veel aan de voorkant moet gebeuren.
Het kan zijn dat ik het nog niet helemaal goed begrepen heb daarom ben ik benieuwd naar de ervaringen van de ervaren menners.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 13:41

Mijn ervaring is dat je een menpaard dressuurmatig hetzelfde in de aanleuning kunt hebben als een paard onder het zadel.
Dus zelf ook nageven als het paard nageeft en niet vast blijven houden, dan werk je in de hand dat het paard ook gaan hangen of zich vast gaat zetten.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 13:46

Je hebt voor je gevoel vaak wel echt meer gewicht in je hand.
Maar dat heeft deels te maken met het gewicht van de leidsels zelf.

Loswapperende leidsels geven voor een menpaard echt meer verstoring dan een (mild) continu contact.

Ik heb echt moeten wennen aan het verschil in gewicht.
(Ik heb met mijn paard intensief gemend en gereden. Zelfde paard, zelfde gevoeligheid mond. Maar het voelt wél anders in je handen)


Een pinkbeweging was ook bij het mennen voldoende om reactie te krijgen. Heel licht dus.

Trekken of vastzetten is een no go.
Maar contact houden is prima.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 13:56

Nouvel schreef:
Mijn ervaring is dat je een menpaard dressuurmatig hetzelfde in de aanleuning kunt hebben als een paard onder het zadel.
Dus zelf ook nageven als het paard nageeft en niet vast blijven houden, dan werk je in de hand dat het paard ook gaan hangen of zich vast gaat zetten.


Ja dat zei de instructeur gelukkig ook, alleen het verschil zit in hoe de aanleuning tot stand komt denk ik. Ik ben gewend als ruiter door het paard achter actief te maken dat deze zelf de hand opzoekt en alles eigenlijk met been op te lossen. En nu is er natuurlijk geen been en heb ik het gevoel dat er heel erg veel aan de voorkant opgelost/ tot stand moet worden zeg maar.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 13:56

Femke_Tweety schreef:
Je hebt voor je gevoel vaak wel echt meer gewicht in je hand.
Maar dat heeft deels te maken met het gewicht van de leidsels zelf.

Loswapperende leidsels geven voor een menpaard echt meer verstoring dan een (mild) continu contact.

Ik heb echt moeten wennen aan het verschil in gewicht.
(Ik heb met mijn paard intensief gemend en gereden. Zelfde paard, zelfde gevoeligheid mond. Maar het voelt wél anders in je handen)


Een pinkbeweging was ook bij het mennen voldoende om reactie te krijgen. Heel licht dus.

Trekken of vastzetten is een no go.
Maar contact houden is prima.


Dankjewel, daar kan het ook wel mee te maken hebben inderdaad dat het anders voelt. De leidsels zijn inderdaad zwaarder, stugger en de afstand veel groter. Ik moet er echt even aan wennen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 13:57

Ja en nee.

Je wil ze net zo fijn en licht hebben als onder het zadel (en ja, dat lukt natuurlijk niet altijd zo mooi als je wil, maar daarvoor train je). Ook links en rechts mooi gelijk, zelfde als de hoeveelheid druk, soms zijn ze gewoon nog niet zo recht als je ze wil hebben.
Maar je moet wel meer doen met je handen dan onder het zadel omdat je de belangrijkste onder het zadel hulp moet missen. Je kan niets met je zit en je zweep vervangt natuurlijk maar beperkt je been.

Je hand hulpen zijn er dus wel meer (onder het zadel zou je natuurlijk prima zonder hoofdstel rond sturen,
wat voor de wagen toch wel een hele uitdaging word ;) ) , maar niet groter of harder.
Er zijn natuurlijk ook veel nuances in contact en druk.

Hoe meer je gedaan wil hebben hoe meer hulpen je nodig heb.
In een B proef doe je minder dan in een Z proef, of je er nu op of achter zit.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 14:03

Dennis schreef:
Ja en nee.

Je wil ze net zo fijn en licht hebben als onder het zadel (en ja, dat lukt natuurlijk niet altijd zo mooi als je wil, maar daarvoor train je). Ook links en rechts mooi gelijk, zelfde als de hoeveelheid druk, soms zijn ze gewoon nog niet zo recht als je ze wil hebben.
Maar je moet wel meer doen met je handen dan onder het zadel omdat je de belangrijkste onder het zadel hulp moet missen. Je kan niets met je zit en je zweep vervangt natuurlijk maar beperkt je been.

Je hand hulpen zijn er dus wel meer (onder het zadel zou je natuurlijk prima zonder hoofdstel rond sturen,
wat voor de wagen toch wel een hele uitdaging word ;) ) , maar niet groter of harder.
Er zijn natuurlijk ook veel nuances in contact en druk.

Hoe meer je gedaan wil hebben hoe meer hulpen je nodig heb.
In een B proef doe je minder dan in een Z proef, of je er nu op of achter zit.


Bedankt, ja dit was ook zoals de instructeur het uitlegde hoor. Vooral het zwart gedrukte..ik moet er zelf vreselijk aan wennen merk ik maar goed, dat is dan weer een leerschool voor mij. Dressuurmatig zit er ook nog genoeg werk aan.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:15

Dat klopt inderdaad, je doet meer met je hand dan onder het zadel, maar ook met je stem en als je paard daar tegen kan met je zweephulp. Het is allemaal heel erg wennen als je gewend bent om onder het zadel te rijden, echt even opnieuw afstemmen. Je mist in het begin je beenhulp heel erg inderdaad.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Aanleuning menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 09:52

Nou zeg dat, het is echt omschakelen..maar goed, komt vast wel goed. Het vergt alleen wat meer oefening.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Aanleuning menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 23:04

Wat voor mij een eyeopener was, was de leidsels aan een stel waterflessen vastknopen met een touwtje en dan via 2 katrolletjes naar mijn hand en dan droogmennen. Daarmee voelde ik pas hoeveel de leidsels zelf eigenlijk wegen. En ook wat een ophouding voor effect heeft.

Mijn instructeur werkt trouwens met hetzelfde principe als een dressuurruiter. Achter activeren met stem. Eerst flink voorwaarts rijden en daarna kan pas de aanleuning worden opgezocht. Die aanleuning wil je zo licht mogelijk hebben, maar ook weer niet zo licht dat je geen stuur meer hebt.
Het is een dun lijntje en ik ben er zelf absoluut niet altijd bedreven in om dat lijntje te vinden. Gelukkig heb ik een lieve merrie die het dan voor me oplost <3

Veel plezier met mennen iig :)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 08:37

Goede tip! dat kan ik ook weleens proberen. Dankjewel!

Zoals jouw instructeur werkt lijkt me erg prettig, zonder voorwaarts/ impuls geen goede aanleuning lijkt me. Daar kan ik wel wat mee denk ik om het toch wat meer op mijn eigen manier de aanleuning voor elkaar te krijgen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Aanleuning menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:57

Zoals hierboven idd al een paar keer omschreven. Bij veel druk krijg ik eerder het idee van het oude tuigen met tuigpaarden, veel drang naar voren maar wel flink tegenhouden.

Waar je misschien ook nog aan zou moeten wennen is je zweep, die is toch een stuk langer en vaak ook zwaarder (duurdere zwepen zijn daar toch echt fijner in, lichter en beter in balans).

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:02

Eens met alle bovenstaand maar ik heb de vraag is het paard ook onder zadel gereden? Ik heb de ervaring met paarden te rijden die daarbuiten voor de marathon wagen liepen, de eigenaar wilde ze allemaal op m-z of hoger dressuurnivo hebben als een paard onder het zadel goed bevestigd is helpt dat voor de wagen ook.
Ook heb ik wel menners gehad voor dressuurles onder De man om het gevoel te leren, leuk om dat de verschillen te horen en zien

Foutje bewerkt
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 02-08-21 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:05

Oja, die zweep! Dat had ik ook heel erg in het begin. Mijn pols vond dat echt niet cool, al dat gewicht. Toen heb ik een carbon zweep gekocht, heerlijk licht, maar wel breekbaar.
En nu men ik alweer een tijdje met een Ledo menzweep. Perfect in balans en daardoor lekker licht, maar wel flexibel.

Ik weet niet in welke regio je zit, maar je zou ook eens bij een dressuurruiter kunnen mennen. Bijvoorbeeld Hergen van Hal geeft regelmatig menners les.

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Aanleuning menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:28

Mijn teugelhulpen zijn vergelijkbaar bij mennen en onder het zadel rijden. Wel maakt het type leidsels voor mij echt veel verschil. Voorheen mende ik met vrij brede, platte, gladde leren leidsels, dan moest ik voor mijn gevoel enorm knijpen om contact en grip te houden en daar werd de aanleuning niet prettiger van. Nu rij ik met biothane leidsels en dat is echt een wereld van verschil. Ik hoef minder moeite te doen om grip te houden op de leidsels waardoor ik een veel lichter contact heb met de mond.
Zweep vast houden is een handigheidje wat ik ook echt heb moeten leren. Enerzijds een stukje gewenning, anderzijds ook het besef dat je de zweep ook gewoon kunt laten hangen in je hand en hem niet constant echt vast hoeft te pakken.

Henrike5

Berichten: 767
Geregistreerd: 26-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:47

Bij mij is het contact hetzelfde als onder het zadel, de bedoeling bij mijn instructeur us licht contact. Een lichte opening van de hand en hij moet omgaan.

Voorwaardse drang is het belangrijkst net als rijden. Je hebt niks aan een paard dat niet voorwaarts voor je wil gaan.

Tevens is het ook belangrijk wat voor bit je in hebt. Bij mijn paard was het contact lichter bij een liverpool dan een trens wat ook logisch is. Ik men altijd met een trens maar je hebt heel veel soorten en maten. Afstelling van de kinketting etc. kan allemaal met je contact te maken hebben.

Maar je hebt gelijk je doet veel meer met je handen, dit omdat je geen zit of benen hebt. Je enige middelen zijn stem, zweep en hand. Maar als hij goed loopt zou hij licht moeten aanvoelen als een soort afstandsbediening

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Aanleuning menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 09:01

Nou ik heb gister zelf geoefend en kreeg een mooie fijne en lichte aanleuning voor elkaar gelukkig, pony is niet ohz en ook nog niet officieel voor de wagen. Dit is nog allemaal voorbereidend werk. Ik denk wel dat die tip van die leidsels een goede is, mijn leidsels zijn vrij stug.

Voorwaartse drang is ook genoeg aanwezig, maar pony verbreekt juist graag een beetje de verbinding door te gaan dribbelen. Dat komt wel goed, work in progress. Ik ben al heel blij dat ik de aanleuning zelf gewoon goed kreeg zonder druk maar met een fijne verbinding.

Zweep kan ik trouwens wel gewoon vasthouden en achter me houden als het nodig is, pony is nog een beetje erg sensitief op de zweep (slechte ervaringen mee gehad) dus dat is ook nog work in progress. Heb een lichte menzweep die ik kan gebruiken en ben zelf gelukkig gewend met dubbele longe en zweep etc. te werken.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 09:02

palousa_boy schreef:
Zoals hierboven idd al een paar keer omschreven. Bij veel druk krijg ik eerder het idee van het oude tuigen met tuigpaarden, veel drang naar voren maar wel flink tegenhouden.

Waar je misschien ook nog aan zou moeten wennen is je zweep, die is toch een stuk langer en vaak ook zwaarder (duurdere zwepen zijn daar toch echt fijner in, lichter en beter in balans).


Ja daar was ik ook even bang voor, dat lijkt me helemaal niets.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Aanleuning menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:44

Als hij zo gevoelig is op de zweep kun je hem ook rustig proberen te belonen met de zweep, gewoon rustig aaien en zeggen wat je normaal zegt om hem te belonen. Hij zal in het begin waarschijnlijk wel wat vlug worden maar hij went er vanzelf aan (de ene wat sneller dan de andere)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Aanleuning menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 11:07

Ja dat doe ik ook wel hoor, desensibilisatie is een onderdeel van de training. En als er al meer ontspanning is, gaat het ook al stukken beter. Ze moet natuurlijk ook gewoon wennen aan aangeraakt worden met de zweep als aanwijsstok. In het begin is het soms alleen nog to much, als er al begin spanning is..maar dat komt ook wel stapje voor stapje.