Mentuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisalove1
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-02-21

Mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-21 12:54

Ik wil graag mijn shetlander gaan beleren voor de wagen maar ik zoek nog een mentuig maat shet/mini shet maar mijn budget is niet zo hoog. Is er misschien iemand die een nog een tuigje heb liggen die ik mag overnemen voor een heel klein prijsje


Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:37

Hoi TS,
Ik ben even los van jouw vraag, want ik heb geen tuig,
Maar ik kan je garanderen, dat dit niet snel voor een laag prijsje is.
Wel leuk dat je je shetlander wil gaan beleren voor de wagen!! Waar zat je aan te enken?
Een sulky, marathonwagen, tweewieler...?? Een marathonwagen word wel snel zwaar bij een enkelspan.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:41

ik zou zeker niet bezuinigen op een tuig en straks ook niet op ander materiaal.
tuig en wagen / sulky moeten veilig en degelijk zijn. dan liever sparen voor iets goeds.

assie

Berichten: 9484
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:11

Wat leuk dat je jouw shet wilt laten beleren.

Ik ben het met dingogirl eens dat je beter niet kunt besparen op tuig. Dat moet namelijk gewoon veilig zijn.

Je hebt een beetje mazzel dat de minimaatjes vaak een stuk goedkoper zijn dan de grotere maten tuig.
Hou marktplaats in de gaten en kijk dan vooral naar kunststof tuigen. Waarom kunststof? Kunststof kan wat meer "misbruik" en slecht onderhoud hebben dan leer. Bij een leren tuig zou ik zelf bang zijn dat je een slecht onderhouden variant treft waardoor de stiksels loslaten of het leer knapt omdat het zo is uitgedroogd.
Daarom mijn advies voor kunststof.
Succes

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

jowien
Berichten: 976
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:24

Wat leuk! Heb je zelf al ervaring met mennen? Neem menles, is hartstikke leuk en dan leer je van alles over het tuig, hoe je dat op maat maakt, over het trekken, over mennen. Laat je pony daarna beleren met of door een professional. Dan heb je een super menpony straks.
Bij tuig een ervaren persoon mee laten kijken, want het zou zonde zijn als jee iets koopt dat snel stuk gaat of waarmee je pony last krijgt. Kunststof is makkelijk, maar leer is ook heel fijn.
Ga alvast werken aan scherpe stemcommando’s (of eigenlijk, scherpe reactie daarop), en met lange lijnen werken. En de zijwaartse hulp met de zweep kun je ook alvast leren. En wennen aan touw langs de achterbenen, ook aan de binnenkant. Dat is belangrijk voor straks met de strengen.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:27

En wat is jou budget? Ik heb tuig overgenomen van een stalgenoot dus 2e hands maar goedkoop is het nog steeds niet.

Op marktplaats staat af en toe ook wat te koop.

Appel_Pony
Berichten: 127
Geregistreerd: 22-01-21

Re: Mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:34

Ik ga mee met het bovenstaande:
Beter goed tuig dat duur is en geen ongelukken dan tuig voor een heel klein prijsje waar iets mee gebeurt en zo ongelukken komen.


Verder is het idd nodig om memels te nemen, bovendien is het (lijkt mij dan) ook heel leuk. Zo voorkom je ongelukken en leer je alles over het mennen.


Verder veel succes met het vinden van goed mentuig!!

Nyaleti

Berichten: 6096
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:26

Goedkoop tuig is vaak al wat ouder waardoor het erg stug is = niet veilig. Ook mist dat vaak wat handige onderdelen, die je in geval van nood, snel kunt losmaken. Goedkoop is dus (vaak) een stuk onveiliger. Dat is zeker met beleren niet fijn.
Liever wat langer doorsparen dan jezelf of je pony in gevaar te brengen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers