[NH] Klaus Ferdinand Hempfling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 16:14

Klopt, maar KFH gaat hier toch wel wat verder in!

Maar hoe denk jij over 'methodes' in het algemeen?

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 17:14

Cassidy"]
[quote="ellenlouise schreef:
Klaus zegt uitdrukkelijk dat hij geen methode heeft. Als je op cursus komt zegt hij ook dat je zijn boek moet weggooien (da's ook lekker!). Hij dringt erop aan dat de mensen zèlf moeten veranderen. De meeste mensen redden dit niet in één mensenleven Knipoog.


Ook Parelli zegt ook dat zijn methode niet het trainen van de paarden is, maar van de mensen: Please know that my program is designed to teach people to teach their horses.
Dus ook hierin is KFH niet uniek.
[/quote]

Volgens mij denken heel veel mensen er zo over, ik zelf heb ook iets dergelijks in mijn boek geschreven, wij mensen kunnen ons aanpassen (kijk maar eens op TV allemaal rollen spellen) Van paarden kunnen we dat niet verwachten!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:03

Botervlieg schreef:
Was ooit een beste man en beslist ook kundig.
Maar is helaas ernstig verdwaald op het goeroe-pad.
Komt vaker voor. Haha!



Is dat zo? Waar kan je zijn goeroe-uitspraken vinden? Haha! (ben erg benieuwd)

Ik heb alleen het eerste boek en dat vond ik heel leesbaar (en nuchter). Ik vrees alleen dat zijn methode niet voor iedereen even interessant is. Hijzelf kan het allemaal perfect, maar doe dat maar eens na. Voor mij is het vooral een boek om nuttige dingen uit te halen en die dan te integreren in de methode die jezelf gebruikt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:45

visje schreef:
Voor mij is het vooral een boek om nuttige dingen uit te halen en die dan te integreren in de methode die jezelf gebruikt.


Nogmaals, ik verval in herhalingen: om dingen eruit te halen en integreren in de methode die je zelf gebruikt moet je verstand van zaken hebben. KFH is niet voor iedereen, en al helemaal niet makkelijk toegankelijk voor een beginner.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:50

ellenlouise schreef:
Maar hoe denk jij over 'methodes' in het algemeen?


Ik snap de vraag niet helemaal, leg eens uit?

Ik ben voorstander om een bepaalde methode/persoon/zienswijze te volgen als je er niet helemaal thuis in bent. Zoek daarbij dan wel degene uit die je de beste begeleiding geeft, die je echt stap voor stap naar het resultaat kan leiden, met een duidelijk gestructureerde aanpak. Heb je het eenmaal onder de knie, dan kun je gaan varieren of af gaan wijken. Loop niet thuis te emmeren met een boek, maar zoek de methode waar iemand naast je kan gaan staan om het uit te leggen. En dan kom ik op twee personen uit hier in Nederland. Emiel Voest en Eddy Modde (Pat Parelli Nederland)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:02

Cassidy"]
[quote="visje schreef:
Voor mij is het vooral een boek om nuttige dingen uit te halen en die dan te integreren in de methode die jezelf gebruikt.


Nogmaals, ik verval in herhalingen: om dingen eruit te halen en integreren in de methode die je zelf gebruikt moet je verstand van zaken hebben. KFH is niet voor iedereen, en al helemaal niet makkelijk toegankelijk voor een beginner.
[/quote]

Daar heb je gelijk in.

Als je niets weet van paardenvoer, kan je ook best een complete basisbrok nemen, in plaats van zelf iets samen te stellen met granen waar je eigenlijk niets van weet. Maar na vele jaren hetzelfde brok te geven aan je paard, ga je je toch wel eens afvragen wat er in zit en waar het van komt.

Het gaat, wat mij betreft, ook niet om het zoeken van de "ideale" methode om met je paard te werken. Als die maar eens bestond... Nee, het ene paard kan baat hebben bij wat extra haver terwijl voor een ander paard lijnzaad een oplossing kan zijn. De ene persoon zal zich beter voelen bij parelli en de andere rijdt dressuur volgens de anky-methode.

Ik spreek nu van een oplossing, maar er moet niet absoluut een probleem zijn, vooraleer je je interesseert in wat anderen over paardrijden en omgaan met paarden schrijven. Voor mij stonden er in het boek (natuurlijk paardrijden) van Klaus Hemphling enkele nuttige dingen, die voor mij en mijn paard in onze situatie van pas kwamen. Maar inderdaad, voor anderen kan het misschien een flutboek zijn.

Misschien had ik even goed vanalles van Parelli kunnen leren als ik zijn boek wat grondiger had gelezen, maar dat heb ik niet. Dat doet er ook niet toe, want volgens mij bestaat er geen "held" (of goeroe Haha! ). Je zal nooit alle plaatsen in de wereld kunnen bekijken en alle visies van alle mensen kunnen beluisteren. Maar er is niets mis met een paar visies van een paar mensen in acht te nemen, als je jezelf er goed bij voelt en als je maar weet dat er ook mensen zijn die er helemaal anders over denken. Je kan niet aan je tijdsgeest ontsnappen.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 18:05

klaasfeuth schreef:
de boodschap van de paarden, ik ook meer een verhaal van hem, en geen theorie boek, waarom begin je in zo'n boek?


Het leek me leuk
Ik ben wel erg nieuwschierig naar dit soort dingen.... Niet wetende dat het zoveel vragen zou kweken... en het eigenlijk onduidelijker zou worden allemaal.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:22

fsoudan schreef:
Ik ben wel erg nieuwschierig naar dit soort dingen.... Niet wetende dat het zoveel vragen zou kweken... en het eigenlijk onduidelijker zou worden allemaal.


Teveel informatie kan ook tegengesteld werken. Geen informatie is niet goed, maar teveel ook niet. Daarom zijn de beste leraren diegene die het gedoseerd en gestructureerd weten te brengen.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 19:33

Ja inderdaad dat is zo. Maar eigenenlijk verwacht je van een boek wijzer te worden Haha!
Ik wil wel nog uitzoeken tot welk karakter Guus hoort.....Maar leg daarna het boek op de boekenplank en ga me verdiepen in een andere methode Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:49

Met die charactertypes is het net als met die tests van Equiral: een paard laat zich niet zomaar in een hokje douwen. Dus het kan best zijn dat jouw paard een beetje van alles heeft. Dus aan hand van dat boek zul je het nooit te weten komen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:51

fsoudan schreef:
Ja inderdaad dat is zo. Maar eigenenlijk verwacht je van een boek wijzer te worden Haha!


Ook van het boek van Pat Parelli wordt je niet veel wijzer, omdat zijn manier van lesgeven veranderd is. Natuurlijk is dat wat hij in zijn boek verteld nog steeds de basis van zijn methode, maar de manier van overbrengen is zoveel beter geworden. In het hele boek zie je bijvoorbeeld de 7 games niet langskomen. En dat is toch de basis van zijn methode.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 01:17

Cassidy"]
[quote="ellenlouise schreef:
Maar hoe denk jij over 'methodes' in het algemeen?


Ik snap de vraag niet helemaal, leg eens uit?

Ik ben voorstander om een bepaalde methode/persoon/zienswijze te volgen als je er niet helemaal thuis in bent. Zoek daarbij dan wel degene uit die je de beste begeleiding geeft, die je echt stap voor stap naar het resultaat kan leiden, met een duidelijk gestructureerde aanpak. Heb je het eenmaal onder de knie, dan kun je gaan varieren of af gaan wijken. Loop niet thuis te emmeren met een boek, maar zoek de methode waar iemand naast je kan gaan staan om het uit te leggen. En dan kom ik op twee personen uit hier in Nederland. Emiel Voest en Eddy Modde (Pat Parelli Nederland)
[/quote]

Nou, wat ik eigenlijk bedoel is dat ik steeds vaker mensen zie die een "methode", en even ongeacht van wie deze is, beschouwen als het ei van columbus. Zo van, als ik dat, dat en dat doe dan krijg ik een band met mijn paard. Het paard is soms zelfs ondergeschikt aan de methode! Gevolg is dat sommigen zeer paardonvriendelijk bezig zijn, alle NH-methodes en -hulpmiddelen ten spijt.

Ik denk dat het belangrijk is te kijken èn te luisteren naar je paard en niet te strak een bepaalde methode te volgen. En daarbij is het belangrijk jezelf te verbeteren, in alle opzichten (weet even niet goed hoe ik dit moet omschrijven).

Een methode kan inspireren, je ogen openen of stimuleren maar je moet het uiteindelijk zelf doen. Je paard is je beste leraar!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 07:41

Cassidy"]
[quote="fsoudan schreef:
Ja inderdaad dat is zo. Maar eigenenlijk verwacht je van een boek wijzer te worden Haha!


Ook van het boek van Pat Parelli wordt je niet veel wijzer, omdat zijn manier van lesgeven veranderd is. Natuurlijk is dat wat hij in zijn boek verteld nog steeds de basis van zijn methode, maar de manier van overbrengen is zoveel beter geworden. In het hele boek zie je bijvoorbeeld de 7 games niet langskomen. En dat is toch de basis van zijn methode.
[/quote]


HHhmm Scheve mond Waarom zijn het van die gecompliceerde mensen allemaal...
Misschien dat ze daarom zo goed met paarden overweg kunnen Haha!
Ik krijg eerdaags het pakket van Parelli binnen maar ben wel al met the seven games begonnen....

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:07

ellenlouise"]
[quote="Cassidy"][quote="ellenlouise schreef:
Maar hoe denk jij over 'methodes' in het algemeen?


Ik snap de vraag niet helemaal, leg eens uit?

Ik ben voorstander om een bepaalde methode/persoon/zienswijze te volgen als je er niet helemaal thuis in bent. Zoek daarbij dan wel degene uit die je de beste begeleiding geeft, die je echt stap voor stap naar het resultaat kan leiden, met een duidelijk gestructureerde aanpak. Heb je het eenmaal onder de knie, dan kun je gaan varieren of af gaan wijken. Loop niet thuis te emmeren met een boek, maar zoek de methode waar iemand naast je kan gaan staan om het uit te leggen. En dan kom ik op twee personen uit hier in Nederland. Emiel Voest en Eddy Modde (Pat Parelli Nederland)
[/quote]

Nou, wat ik eigenlijk bedoel is dat ik steeds vaker mensen zie die een "methode", en even ongeacht van wie deze is, beschouwen als het ei van columbus. Zo van, als ik dat, dat en dat doe dan krijg ik een band met mijn paard. Het paard is soms zelfs ondergeschikt aan de methode! Gevolg is dat sommigen zeer paardonvriendelijk bezig zijn, alle NH-methodes en -hulpmiddelen ten spijt.

Ik denk dat het belangrijk is te kijken èn te luisteren naar je paard en niet te strak een bepaalde methode te volgen. En daarbij is het belangrijk jezelf te verbeteren, in alle opzichten (weet even niet goed hoe ik dit moet omschrijven).

Een methode kan inspireren, je ogen openen of stimuleren maar je moet het uiteindelijk zelf doen. Je paard is je beste leraar!
[/quote]

een methode is niet een middel om een band met je paard te krijgen, maar een middel om jezelf zo te verbeteren, dat je een band krijgt met je paard. Dit is volgens mij bij alle "methodes" de bedoeling, alleen heel veel mensen zien het hele idee er niet achter.
Het is dus ook onzinnig om een beetje de 7-games te spelen, en niet het idee er erachter te kennen. Daar gaat het vaak mis.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:22

ellenlouise schreef:
Nou, wat ik eigenlijk bedoel is dat ik steeds vaker mensen zie die een "methode", en even ongeacht van wie deze is, beschouwen als het ei van columbus. Zo van, als ik dat, dat en dat doe dan krijg ik een band met mijn paard. Het paard is soms zelfs ondergeschikt aan de methode! Gevolg is dat sommigen zeer paardonvriendelijk bezig zijn, alle NH-methodes en -hulpmiddelen ten spijt.

Ik denk dat het belangrijk is te kijken èn te luisteren naar je paard en niet te strak een bepaalde methode te volgen. En daarbij is het belangrijk jezelf te verbeteren, in alle opzichten (weet even niet goed hoe ik dit moet omschrijven).


Ik zie even niet welke methode je voor ogen hebt die als uitwerking kan hebben dat je uiteindelijk paardonvriendelijk bezig bent? Natuurlijk heb je altijd personen die denken dat ze, als ze bijvoorbeeld het Pat Parelli halster kopen en de leadrope en de carrotstick, dat het dan allemaal vanzelf gaat, en de tools de ze in handen krijgen niet zien als de tools maar idd als "het ei van Columbus". En dan lopen te piepen dat het paard nog steeds over ze heendondert (hoe kan dat nou? Hij heeft toch dat halster om?) Dat zijn dan inderdaad de mensen die niet de tijd in zichzelf investeren, niet aan zichzelf werken, en ik durf te beweren dat dat geen echte paardemensen zijn. Maar om dan meteen de schuld te geven aan de methode, dat gaat me dan toch tever. Hetzelfde had namelijk gebeurd als ze niet naar een "methode" hadden gegrepen. Want de tools die je bij een methode in handen krijgt, zijn zo hard als de handen die ze in handen houden. Maar dat is met het rijden niet anders, ieder bit is zo hard als de handen die de teugels vasthouden.

Maar nogmaals, om je ogen open te houden, om te kijken en te luisteren naar je paard, om ze te kunnen begrijpen, te weten hoe ze denken en hoe ze kunnen reageren, daar is al wat kennis over paarden voor nodig. Net als bij de opmerking dat mensen zelf stukjes uit een bepaalde methode toepassen, ze moeten weten wat die methode inhoudt, moeten kennis van paarden hebben, voordat ze kunnen beslissen: dit stukje gebruik ik, en dat stukje laat ik weg.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:04

ellenlouise schreef:
Nou, wat ik eigenlijk bedoel is dat ik steeds vaker mensen zie die een "methode", en even ongeacht van wie deze is, beschouwen als het ei van columbus. Zo van, als ik dat, dat en dat doe dan krijg ik een band met mijn paard. Het paard is soms zelfs ondergeschikt aan de methode! Gevolg is dat sommigen zeer paardonvriendelijk bezig zijn, alle NH-methodes en -hulpmiddelen ten spijt.

Ik denk dat het belangrijk is te kijken èn te luisteren naar je paard en niet te strak een bepaalde methode te volgen. En daarbij is het belangrijk jezelf te verbeteren, in alle opzichten (weet even niet goed hoe ik dit moet omschrijven).

Een methode kan inspireren, je ogen openen of stimuleren maar je moet het uiteindelijk zelf doen. Je paard is je beste leraar!


Hier ben ik het erg mee eens. Je moet je niet volledig blindstaren op boeken met methodes, zonder naar je eigen situatie te kijken. Een methode kan een hulpmiddel zijn, een leiddraad, maar uiteindelijk staan jij en je paard er wel een beetje 'alleen' voor. Want jij moet met je paard overweg kunnen en niet Klaus hemphling. Wie denkt in in 10 stappen 'een Parelli' te worden, zal er in 100 nog niet geraken. Haha!

Ik ben van mening dat er niets mis is boeken lezen en je erdoor laten inspireren (natuurlijk op een verantwoorde manier). Vaak heeft zo'n boek ook een beetje een eigen filosofie (die je zeker moet doorhebben vooraleer je ermee aan de slag gaat), die je min of meer in praktrijk brengt. Maar een filosofie is echt geen levensbeschouwing die je zegt hoe je het MOET doen. Voor mij moet je niet absoluut helemaal voor een methode gaan. Als je er verstandig mee om weet te gaan, kunnen "alternatieve" methodes (voor zover ze als alternatief te beschouwen zijn) een leerrijke inspiratiebron zijn, voor mensen die ook bereid zijn naar het paard zelf te kijken, in zijn eigen context.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:06

Cassidy schreef:

Ik zie even niet welke methode je voor ogen hebt die als uitwerking kan hebben dat je uiteindelijk paardonvriendelijk bezig bent?


zoals je zelf al aangeeft: het bit is zo hard als de handen van de ruiter. Ik denk dat het dat is wat ze bedoelt. Niet de methode op zich, maar de manier waarop ze soms verkeerd geïnterpreteerd wordt, of op een radicale manier wordt toegepast.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:35

Natuurlijk heb je bij NH verschillende manieren van vragen: stap 1 suggeren, stap 2 - vriendelijk vragen, stap 3, nadrukkelijk vragen en stap 4 - eisen dat een paard het gevraagde doet. Iedereen die meteen naar stap 4 grijpt is verkeerd bezig, maar iedereen die in geval dat het paard stappen 1 t/m 3 naast zich neerlegt, en stap 4 niet uitvoert, is ook verkeerd bezig.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 16:44

Ik vind zijn boek eerlijk gezegd ook een beetje zweverig. Leuk om te lezen, maar echte praktijk oefeningen van stap 1 tot 10 staan er bij mij niet in. En zijn sporen en stangen kan hij miscchien wel op zijn spaanse hengsten gebruiken, maar dat zie ik mezelf niet doen om verzameling aan de losse teugel te krijgen, dus ik blijf er maar beter bij om het gewoon te lezen; *LOL* Cool

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:00

visje"]
[quote="ellenlouise schreef:
Nou, wat ik eigenlijk bedoel is dat ik steeds vaker mensen zie die een "methode", en even ongeacht van wie deze is, beschouwen als het ei van columbus. Zo van, als ik dat, dat en dat doe dan krijg ik een band met mijn paard. Het paard is soms zelfs ondergeschikt aan de methode! Gevolg is dat sommigen zeer paardonvriendelijk bezig zijn, alle NH-methodes en -hulpmiddelen ten spijt.

Ik denk dat het belangrijk is te kijken èn te luisteren naar je paard en niet te strak een bepaalde methode te volgen. En daarbij is het belangrijk jezelf te verbeteren, in alle opzichten (weet even niet goed hoe ik dit moet omschrijven).

Een methode kan inspireren, je ogen openen of stimuleren maar je moet het uiteindelijk zelf doen. Je paard is je beste leraar!


Hier ben ik het erg mee eens. Je moet je niet volledig blindstaren op boeken met methodes, zonder naar je eigen situatie te kijken. Een methode kan een hulpmiddel zijn, een leiddraad, maar uiteindelijk staan jij en je paard er wel een beetje 'alleen' voor. Want jij moet met je paard overweg kunnen en niet Klaus hemphling. Wie denkt in in 10 stappen 'een Parelli' te worden, zal er in 100 nog niet geraken. Haha!

Ik ben van mening dat er niets mis is boeken lezen en je erdoor laten inspireren (natuurlijk op een verantwoorde manier). Vaak heeft zo'n boek ook een beetje een eigen filosofie (die je zeker moet doorhebben vooraleer je ermee aan de slag gaat), die je min of meer in praktrijk brengt. Maar een filosofie is echt geen levensbeschouwing die je zegt hoe je het MOET doen. Voor mij moet je niet absoluut helemaal voor een methode gaan. Als je er verstandig mee om weet te gaan, kunnen "alternatieve" methodes (voor zover ze als alternatief te beschouwen zijn) een leerrijke inspiratiebron zijn, voor mensen die ook bereid zijn naar het paard zelf te kijken, in zijn eigen context.
[/quote]

hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Ik volg redelijk strikt de methode van parelli en dat lukt vrij aardig. Ik heb niet eens de behoefte om een andere methode te gaan volgen, omdat ik elke dag nog vooruitgang zie, en ik wil m'n paard ook niet ontzettend gaan verwarren. Daarbij ben ik ongeveer alles van hempfling en voest al tegengekomen in level 1 t/m 3, dus ik zou niet weten waarom je niet een methode kan volgen.
Ik heb juist eerder de ervaring dat als je maar blijft twijfelen en verschillende dingen doet, dat je dan helemaal nergens komt. Je blijft heel snel hangen, zeker als je alles zelf thuis doet.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:23

Even ter correctie;Klaus komt oorspronkelijk uit de kunst en cultuur wereld...hij was dansleraar net als Emiel

De video's die ik op beurzen(jaren '90) zag spraken mij aboluut niet aan
Nu heb ik vorig jaar het boek gekregen waarin hij verteld hoe het allemaal ontstaan is.Weet ik dat ook weer.
Zijn site is al maandenlang under construction en overal waar hij in het begin iets opzette liet hij in een deplorabele toestand achter Boos!

Nee organisatorisch bakt hij er niks van.
Veel beloven maar als het niet gaat zolas hij wil ...........

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:47

Gerrie schreef:
Even ter correctie;Klaus komt oorspronkelijk uit de kunst en cultuur wereld...hij was dansleraar net als Emiel



Oooooh, vandaar die tic van dat dansen met paarden! Nu wordt me veel duidelijk!

En ja, KFH draait zich om en loopt weg als dingen niet zo gaan als hij wil. En of dat dan een maker is van een website of een leerling die naast hem staat maakt in zijn geval niets uit. Lips are sealed

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 10:00

Cassidy"]
[quote="Gerrie schreef:
Even ter correctie;Klaus komt oorspronkelijk uit de kunst en cultuur wereld...hij was dansleraar net als Emiel



Oooooh, vandaar die tic van dat dansen met paarden! Nu wordt me veel duidelijk!

En ja, KFH draait zich om en loopt weg als dingen niet zo gaan als hij wil. En of dat dan een maker is van een website of een leerling die naast hem staat maakt in zijn geval niets uit. Lips are sealed
[/quote]


Nee hij is toch god Schijnheilig

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:14

visje"]
[quote="Cassidy schreef:

Ik zie even niet welke methode je voor ogen hebt die als uitwerking kan hebben dat je uiteindelijk paardonvriendelijk bezig bent?


zoals je zelf al aangeeft: het bit is zo hard als de handen van de ruiter. Ik denk dat het dat is wat ze bedoelt. Niet de methode op zich, maar de manier waarop ze soms verkeerd geïnterpreteerd wordt, of op een radicale manier wordt toegepast.
[/quote]

Dank je visje
Ik ben niet tegen methodes op zich, wel tegen de mensen die ze zonder zelf te blijven nadenken gebruiken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:18

Maar Ellenlouise, als je ergens mee begint, en je weet niet wat het inhoudt, hoe kun je dan nadenken of iets goed is of niet? Naarmate de kennis vordert kun je gaan nadenken, dingen anders gaan doen, dingen weglaten. Hoe langer je bezig bent met een methode, hoemeer impact dit gaat hebben op jezelf. Mensen die daar ongevoelig voor zijn, zijn in mijn ogen het niet waard om met paarden om te gaan. Maar ik denk ook dat je die mensen niet bij de NH-ers gaat vinden. Om de overstap te maken naar NH, moet je je in ieder geval hebben afgevraagd hoe het anders kan, hoe je problemen bij je paard op en andere manier kunt aanpakken.