Gewicht menwagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
L1nda_91
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-08-18

Gewicht menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 00:26

Hoi hoi,

Ik vroeg me af wat ongeveer het gewicht zou zijn van een menwagen zoals deze.

We hebben er nu een paar keer een shetlander(1m) voor gehad die bij de vorige eigenaar enkele keren mee heeft gelopen in het tweespan. Hij vindt het allemaal nog wat spannend om er nu alleen voor te staan en moet nog veel leren.

Ik heb zelf het idee dat deze kar te zwaar is voor hem. Hij vindt het erg spannend om weg te stappen met de kar, maar als hij eenmaal loopt lijkt het wel prima te gaan.

De shetlander is niet van mij, de eigenaresse wil dit proberen om te kijken of zowel zij als de shetlander het leuk vindt, voordat ze een duurdere wagen aan gaat schaffen. Maar ik vraag me af of dit op deze manier wel leuk is voor de pony? Maakt het echt veel verschil met een wat fatsoenlijkere kar? :+

Ik snap zeker dat dit verre van ideaal is, maar is hooguit een kwartier op een verharde weg echt een groot probleem om te oefenen en proberen?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door L1nda_91 op 29-03-20 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 00:33

Ehhh menwagen? Tja ik zie een veredelde aanhangwagen met een tuinbankje erop.
Lijkt me niet erg safe. Je hebt ook geen draaikrans bij de voorwielen dus snel kantelgevaar.
Qua gewicht lijkt hij me erg zwaar, hout is al zwaar en die banden zijn ook zwaar.
Lijkt me niet fijn voor een Shet.
Ik zou een lichter en veiliger wagentje zoeken. Maar goed dat zou ik doen

L1nda_91
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 00:50

Rivjenn schreef:
Ehhh menwagen? Tja ik zie een veredelde aanhangwagen met een tuinbankje erop.
Lijkt me niet erg safe. Je hebt ook geen draaikrans bij de voorwielen dus snel kantelgevaar.
Qua gewicht lijkt hij me erg zwaar, hout is al zwaar en die banden zijn ook zwaar.
Lijkt me niet fijn voor een Shet.
Ik zou een lichter en veiliger wagentje zoeken. Maar goed dat zou ik doen


Oh sorry, voor jou zou ik het een veredelde aanhangwagen noemen.. Moet het toch een naam geven..

Het is zoals ik zei dus niet mijn pony en niet mijn wagen. Verder is de wagen wel stevig gemaakt. Het bankje zit NIET vast met een paar schroefjes oid en kantelen doet hij ook niet snel.

Zoals ik aangaf wil de eigenaresse eerst kijken of het wat het is. Daarom vroeg ik me af of er dus veel verschil zit in het gewicht. Hij hoeft het alleen maar op een verharde weg uit te proberen en het gaat om kleine stukjes. Op zoek naar een lichter wagentje zijn we al wel.

Deze wagen kan getrokken worden door een 10 jarig meisje met 2 andere kinderen erop (we moeten altijd een meter of 100 lopen om hem klaar te zetten). Dus daarom twijfel ik of het echt zo zwaar is of dat hij het gewoon spannend vindt.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Gewicht menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:04

Dit is levensgevaarlijk, zeg tegen de eigenaresse dat ze beter kan gaan sparen en dan een goede 2 of 4 wieler kan gaan kopen.
Als ze het wil uitproberen kan ze altijd iemand vragen om te helpen met bijv. slepen.

Maar dit is inderdaad niet meer dan een veredelde aanhangwagen met bank.

Waarom denk je dat menkarren zo duur zijn? Omdat ze aan veiligheids- en kwaliteitseisen voldoen.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:10

Ik sluit me bij de mensen boven me aan. Deze wagen oogt erg log. Ik wil niet weten wat er fout kan gaan als de pony schrikt of als je een te krappe bocht rijdt. Ik denk dat deze kar erg snel omklapt of schaart bij een krappe wending en ik denk niet dat hij wendbaar is. En dan nog het gewicht.

Als ze niet wil investeren dan kun je beter er niet aan beginnen. Of kijk eens of er een instructeur of menner in de buurt is die tegen betaling wil helpen. Je kunt de pony al dusverre beleren dat je tegen de tijd dat je een kar achter hangt zo weg rijdt. Iemand die jullie begeleid wil dan vast wel zijn wagen beschikbaar stellen als hij een passende heeft.

Met deze wagen gaan jullie gewoon een ontzettend risico nemen. Of het nou maar een kwartier is of korter. Je gaat de weg op met een relatief groene pony. Je hebt met ander verkeer te maken. Een slechte ervaring kost veel tijd om op te lossen. Dus doe het zo veilig mogelijk of niet zou ik zeggen

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:18

Wil je het exact gewicht weten, kan je onder elk wiel een personenweegschaal zetten en de gewichten optellen. Het maximum gewicht wat een paard/pony mag trekken is 3x zijn eigen lichaamsgewicht in de meest gunstige omstandigheden (verharde niet hellende ondergrond). Persoonlijk vind ik dat zelf te veel maar dat is een “geschreven regel”.

Verder sluit ik me aan bij de andere meningen. Ik hoop dat het tuig op zijn minst van enige kwaliteit is?

Bij mennen komen aardig wat risico’s kijken, het wordt vaak onderschat. Het is meer dan een wagen achter een pony knopen en ju maar.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:20

Ze kan beter en tweedehands sulky kopen. Zijn niet mega duur. (goedkoper dan je eigen risico van de zorgverzekering moeten betalen...). Als ze in leven wil blijven moet ze dit niet gaan gebruiken

Voor enkelspel shetlander is een wagen tot 150kg het prettigste

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:22

Je kan het maar 1 keer goed aanleren. Als hij het nu spannend vind heb je des te meer reden om zo goed mogelijk van start te gaan.

Of je brengt de pony weg naar iemand met goed materiaal die hem voor je beleerd of je spaart door tot je zelf goed materiaal hebt. Ook dan is het verstandig om flink te gaan lessen.

Zo’n bolderkar is lollig als je een volledig doorgewinterde pony hebt waar je een kanon naast af kan steken.
Maar aan lollig heb je weinig. Ik zou zo’n kar niet kopen. Voor €250 koop je al iets wat een stuk beter in elkaar zit en gemaakt is als menwagen.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:24

Oei.. Dit "wagentje" is echt levensgevaarlijk om mee te gaan rijden.
Rij je er ook mee buiten?
Het wagentje ziet er inderdaad heel zwaar uit dus het zal me niks verbazen als een shet hem niet gemakkelijk kan trekken.
Mijn advies is om te gaan sparen voor een goede (4) wieler (als je tweespan wil gaan rijden, niet meer dan 150 kg) en anders een lichte sulky. Maar vooral: ga niet meer met deze wagen rijden en ga er zeker de weg niet mee op..

Edit: heb jij, of de eigenaresse verder menervaring/een menbewijs?
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 29-03-20 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:32

Serieus? :D :D :D

Dit meen je niet. Levensgevaarlijk, voor de menner, de passagiers, de pony en de overige verkeersdeelnemers.

Ik snap dat de pony het aantrekken van deze wagen eng vind. Rolweerstand is veel te hoog. Dapper braaf diertje.

Mocht de eigenaresse dit lezen........aub span de pony hier nooit meer voor.
Als het fout gaat, is de pony voorgoed verpest als menpony

Investeer in een goede menles met een ervaren menpony en kijk of je het leuk vind en investeer dan in een goede echte menwagen.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Gewicht menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:35

Eens. Niets aan toe te voegen.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Gewicht menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:52

Te zwaar voor de pony en ws ook nog topzwaar dus ligt zo om. Een shetlanderwagentje moet niet zo hoog zijn en zo licht mogelijk maar wel degelijk blijven. Niet zomaar alleen voor de wagen zetten op hoop van zegen maar degelijk opleiden , daar is veel over te vinden op internet maar nog beter om te laten doen als je zelf geen heel ervaren menner bent en het ook nog nooit mee gemaakt hebt.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:09

Nee dat kan echt niet.
Laat de eigenaresse a.u.b op zoek gaan naar een fatsoenlijk en lichter menwagentje.
Dit is te zwaar en levensgevaarlijk.
Ze hoeven echt niet zo duur te kosten maar ja mennen kost nu eenmaal geld.
Beter met goed materiaal aan de rij dan met dit soort troep.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Gewicht menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:17

Het is bijna 1 April :')

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:29

Ik snap dat toch nooit en je leest het zo vaak helaas, mensen die met een goedkoop tuig of schroothoop kar beginnen want "misschien vind die het niet leuk". Hoe moet je iets leuk vinden als je materiaal niet aangenaam is? Schoenen die niet lekker zitten om mee te gaan lopen, een rugzak waarvan de riemen snijden, ... Dat zou ik ook niet leuk vinden.

Laat inderdaad de eigenaar op zoek gaan naar een fatsoenlijke wagen en stel dat hij het niet leuk vind dan kan je die ook vrij snel terug verkopen zonder veel verlies. Dit type wagen waar deze nu voor staat is ook absoluut niet veilig te noemen voor zowel de menner niet als voor de pony. Een wagen die lekker zit maakt het plezier van de menner ook, je gaat veel liever een rondje mennen als je fijn zit.

TS pas op pak het niet persoonlijk, jij bent de eigenaar zo te lezen niet.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:36

Ik kan niet anders dan me aansluiten bij bovenstaande berichten. Levensgevaarlijk. Arme pony. Ik ben nu ook wel benieuwd naar het tuig dat wordt gebruikt......

L1nda_91
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-08-18

Re: Gewicht menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 13:37

Ik vind het heel lastig. Heb al een aantal keer aangegeven dat dit er niet veilig uit ziet en te zwaar is.

De eigenaresse heeft verder geen ervaring. Ik heb vroeger wel een paar ponys voor de wagen gehad en geholpen met beleren. Aangezien hij dus al wel wat gewend is en braaf is, durf ik het verder wel op te pakken samen met een vriendin die haar eigen pony voor de wagen heeft gehad. Alleen dus terecht mijn twijfels over deze wagen.

Eigenaresse heeft zoiets van ja er heeft vaker een pony voor deze wagen gelopen voor ze deze haf gekocht en dat gaat prima. Alles gewoon rustig aan doen en we gaan ook alleen maar rechtdoor en dan in een grote bocht draaien om weer terug te gaan. Geen tot weinig verkeer verder. Dus ik vind het lastig hier mee om te gaan.

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Gewicht menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:42

Aan jou dan de vraag of je de verantwoordelijk wil nemen? Of je hieraan wil meewerken?

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:45

Citaat:
Dus ik vind het lastig hier mee om te gaan.


Hoe lastig is het om te zeggen: "Ik ga mijn leven en dat van jouw paard niet in gevaar brengen met deze kar. Ik wil je niet helpen om dit paard voor deze kar te zetten, want ik wil geen ongelukken op mijn geweten hebben."

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:48

Lukasje schreef:
Aan jou dan de vraag of je de verantwoordelijk wil nemen? Of je hieraan wil meewerken?

Idd, laat de eigenaar lekker zelf verongelukken en aansprakelijk gesteld worden. Je wilt je nek toch niet breken voor zo een eigenaar?

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:49

Wat ibbel zegt idd. Geef aan dat je haar met liefde helpt maar dat je veilig wil werken en dat je met die wagen jouw eigen en de veiligheid van de pony niet kan waarborgen

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:50

@Lukasje, De eigenaar dit topic laten lezen of durf je dat niet?

Ik snap je trouwens wel, jij ziet duidelijk in dat dit niet oke is maar hoe je de eigenaar daarvan moet overtuigen is wat anders natuurlijk.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Re: Gewicht menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:05

Ik ben ook wel eens gevraagd om
iemand te helpen met haar paard.
Maar ik heb geweigerd omdat het wagentje wat ze daar voor had echt niet geschikt was.
Ik vind dat niet zo moeilijk om te zeggen.
Veiligheid voorop.

L1nda_91
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 20:42

Ik vind het voornamelijk lastig omdat ik niet zo goed antwoord kan geven op de vragen die ze stelt.

Zoals waarom is deze wagen dan zo gevaarlijk? Het ziet er inderdaad niet uit, maar ik moet toegeven dat het echt wel stevig in elkaar zit. Vorige eigenaar heeft hier jarenlang mee gereden.

Scharen? Dat doen al die menwagens wel.. (Die waar ik jaren geleden mee heb gereden zou eerder omvallen dan deze)

Te zwaar? Ja, hij heeft moeite met weglopen op een lichte helling. Maar verder gaat het prima, zolang de kar maar rolt.

Vanmiddag opnieuw aangegeven. Ze heeft het geld nu niet voor een betere wagen. En ze gaat er sowieso mee door, met of zonder mij. Voor mezelf ben ik niet zozeer bang, maar als zij het straks alleen gaat oppakken (geen ervaring) met kinderen mee op de wagen zie ik het wat somberder in..

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Gewicht menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:48

Maar dat is jouw verantwoordelijkheid niet, dat is haar verantwoordelijkheid.