[HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:17

Goed hoor!
Morgen de jaarlijkse 'vrienden van HvdW' - dag, oftewel de R.evanche-wedstrijd. Dit keer paardloos, dus ik ben als ringmeester aangesteld. Ook leuk :D .
A.s. donderdag als groom mee naar de CIAT in Compiègne. Ben nog nooit op een Franse wedstrijd en nog nooit op een CIAT geweest, dus heel benieuwd. Het gaat iig een stukje in de MenSport opleveren.

Miepje heeft afgelopen weekend een wisselbeker voor haar nieuwe baas gewonnen, uiteraard ben ik daar trots op *\o/* !

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:31

happytime schreef:
Greendragon hoe is het afgelopen met de 4wieler? Heb je hem gekocht?
Hoe gaat het verder met iedereen?



Ja, hij staat nu mooi in de schuur. Echt super mooi karretje, alles werkt nog en ziet er heel netjes uit. Super licht wagentje, dus prima voor de shet. Alleen een lek bandje. Volgende week gaat ie voor onderhoud naar Son en Breugel. Alle bandjes vervangen en alles even na laten kijken. Er zitten open lamoenen bij, dus die worden gesloten. En dan eens kijken of de shet er voor wil.


En als we toch bezig zijn ;). Ik heb waarschijnlijk ook een karretje voor de Welsh gevonden! 19 inch vierwieler van Kraay die nu op marktplaats staat. Die moet ik alleen nog 'even' ophalen.

En ik heb een instructrice gevonden die me wil helpen! Een les gepland op pinksterdag, dus duurt nog even, maar ach... Ik oefen lekker verder.

Nu nog een tweepaards mentrailer... Kunnen we naar de menvereniging voor lessen.


Net een hele fijne sessie gemend met de shet voor de sulky. Er begint eindelijk een beetje wederzijds vertrouwen te komen en daarmee ontspanning. Zelfs een fijn stukje gedraafd.
Ik wilde eigenlijk een stukje langs de weg ( rustige plattelandsweg langs ons huis), maar ik durfde toch niet. Ik dacht 'sloot', 'blaffende waakhonden die daar wonen' en de rest mag je zelf invullen... Dus toch maar veilig in de bak gemend.. some day..

happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 23:28

Gaaf gem,wat leuk,vergeet je paspoort niet _/-\o_ ,knap van miepje,leuk te lezen dat ze er veel plezier mee heeft!
Greendragon,leuk dat het een geschikt wagentje is en na de servicebeurt kilometers gaan maken

marga1
Berichten: 898
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:50

Gem allemaal leuke dingen.

Greendragon krijgt een heel wagenpark. Het is zo leuk als het de goede kant opgaat met de shet.

Hier vandaag Pep een scheerbeurt gegeven op zijn verjaardag, eindelijk zijn enorme cussing vacht eraf,
had al delen gekortwiekt maar nu alles op ongeveer een cm geschoren met de tondeuse.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:30

Marga, pony nu ook weer blij?

Het was geen lekker weer, maar toch shetje weer voor de sulky gezet en in een soort van miezerig en winderig weer de bak onveilig gemaakt. Was wel goed, want de wind gaf weer extra dimensie, je kent het wel. Maar ging heel goed. Ze snapt eindelijk dat ze gewoon ontspannen mag stappen, paar kleine schrik momentjes, maar niets ernstigs. En uiteindelijk een paar rondjes achterelkaar gedraafd, gecontroleerd en al. In de tweede bocht even een storing, maar gelijk door kunnen pakken in draf en weer naar rust. Het wordt nog eens wat ons. Zo wordt het iedere keer leuker.

Hoe vaak mennen jullie in de week?

Jorex

Berichten: 9938
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:42

Ik men nu best veel. Mijne staan in training voor Epe. Vandaag een bui over ons heen gehad. Natte kinders :(:)
Ik men sowieso altijd zaterdag en zondag en nu dus vanavond weer. Misschien morgen even wandelen, dan woensdagavond weer en donderdagmiddag een lange ronde en vrijdagavond zie ik nog wel. Op het moment tussen de 10 en 15 km met 2 vingers in de neus, maar Alex had wat problemen met een plekje bovenin zijn koot op 1 hoef. Nu na eindeloos pielen met iets zachts in zijn hoefschoen doen het probleem andersom opgelost. Meneer heeft een stukje blarenpleister erop zitten en daarover zelfklevend verband tijdens het mennen en nu blijft het hopelijk heel.
Afbeelding
Afbeelding

Hier geeft Jorie gewoon een extra dimensie aan het mennen, want waar Alex constant druk is en Jorie meestal dus wat langzamer, danst die soms alle kanten op bij enge dingen. Vandaag waren ze een hengst aan het uitladen langs de weg bij de Shetlandfokker verderop. Juist dat was ff doodeng, totdat hij zag dat het een shetlander was. Toen wilde hij wel kennismaken, Jorie is echt een gezelligheidspony. :')

marga1
Berichten: 898
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:30

GD ik men 3x in de week met het span. De geschoren pony probeer ik 1x in de week te mennen, lukt niet altijd. Het mannetje had wat verhoging voor zijn doen waarschijnlijk was de overgang met jas uit wat lastig. Maar wel veel actiever.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:04

Dit weekend weer koers gehad met Madness. Dit keer in Alkmaar. 3e plaats voor Madness

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 17:20

Even een vraagje aan jullie, hebben jullie ervaring met men vliegendekens?
Ik heb op deze website er een gevonden en dan de bovenste zilver kleur met uv wering. Deze ziet er alleen kwa dichtheid best dik uit.. is deze ook wel goed lucht doorlatend of weten jullie het ook niet. Is een vliegendeken wel aan te raden? Vorig jaar reden we wel eens op plekken waar we werden aangevallen door vliegen, horzels en weet ik het wat.

https://www.gregormelsen.nl/webshop/mendekens/

Jorex

Berichten: 9938
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:21

Ik heb twee van die blauwe voor mijn pony's, kunnen ze nog goed genoeg hun warmte kwijt, maar vliegen enzo kunnen niet meer landen en bijten. Ik ga zelfs zo ver dat ik men met vliegenkap op. :P
Afbeelding

Sowieso in het bos gaan ze volledig ingepakt en Alex kan er helemaal niet tegen als er ook maar iets zijn hoofd aanraakt. Dan gaat hij echt extreem headshaken. Jorie doet telkens zo'n kleine schud en ik vind het gewoon geen fijn idee dat ik dan of een heel los contact moet hebben of het bit per ongeluk door zijn mond trek omdat ik niet kan meebewegen ivm de andere pony. Dus dan maar zo. Scheelt hun irritatie en behoud een fijn contact. Alex vorig jaar tijdens Epe. Ingepakt en vliegenspray en vaseline bij zijn edele delen tegen de hertenluisvlieg.
Afbeelding

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:48

Jorex, ik vind jouw kleurtjes zo leuk. Lijkt me best een uitdaging om alles in dezelfde kleur bij elkaar te krijgen...
Je maakt ook behoorlijk wat kilometers in de week zeg! Die pony's moeten echt wel in topconditie zijn.
Men je dan steeds alleen of is er iemand die wel iedere keer meegaat als groom?

Marga, ik men nu ook drie keer in de week, tenminste als het lukt. Ik kan me zeker nog niet alleen redden, daar is de pony nog te moeilijk voor. Dus dan toch wel afhankelijk van de zin die mijn groom heeft.
Doe je naast het mennen nog meer met de pony's qua training?
De rest van de week probeer ik nog aan de longe/DLL wat te doen of een wandeling en als ik lui ben, lekker loswerken in de bak.

Janouk, ik heb je verhalen over Madness beetje gelezen. echt weer wat anders! Hoe vaak koersen deze paarden?


Vrijdag gaan we nog even kijken bij een koetsentrailer. Gaat wel allemaal beetje snel, maar ik kom nu gewoon de interessante advertenties tegen, terwijl ik al maanden aan het rondkijken ben. Vrijdag hopelijk ook het koetsje voor de shet wegbrengen naar Son en dan hoop ik niet te horen dat ik een miskoop heb gedaan. Anders is het een heel mooi maar duur koetsje om naar te kijken.

Jorex

Berichten: 9938
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:58

Ja ik men veel alleen. Pony's zijn super braaf, dus als ik moet afstappen om iets te corrigeren dan kan dat gewoon. Normaal oefen ik ook maar alleen in het weekend en dan 1 of 2 keer doordeweeks. Maar Epe is 19-23,5-30-21,5 dus ze moeten ook wel topconditie hebben daarvoor. Dus nu train ik veel meer. :o

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:04

Citaat:
Janouk, ik heb je verhalen over Madness beetje gelezen. echt weer wat anders! Hoe vaak koersen deze paarden?

Green dragon. Eens in de 2 of 3 weken, in het seizoen, mits er een passende koers is voor Madness bij zijn ontwikkeling.

Hij is als driejarige gaan koersen, 12 x in 2023. Hij is van september tot januari op vakantie geweest bij zijn fokker.
Dit jaar weer gestart, nu 5 x. Hij is goed fit en vrolijk. Training in opgaande lijn.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:47

Jorex schreef:
Ik heb twee van die blauwe voor mijn pony's, kunnen ze nog goed genoeg hun warmte kwijt, maar vliegen enzo kunnen niet meer landen en bijten. Ik ga zelfs zo ver dat ik men met vliegenkap op. :P
[img*]m/IR1m7e.jpg[/img]

Sowieso in het bos gaan ze volledig ingepakt en Alex kan er helemaal niet tegen als er ook maar iets zijn hoofd aanraakt. Dan gaat hij echt extreem headshaken. Jorie doet telkens zo'n kleine schud en ik vind het gewoon geen fijn idee dat ik dan of een heel los contact moet hebben of het bit per ongeluk door zijn mond trek omdat ik niet kan meebewegen ivm de andere pony. Dus dan maar zo. Scheelt hun irritatie en behoud een fijn contact. Alex vorig jaar tijdens Epe. Ingepakt en vliegenspray en vaseline bij zijn edele delen tegen de hertenluisvlieg.
[img*]m/wgg4mE.jpg[/img]


Dank je wel voor je antwoord! Normaal gaat het best met verzorgpony, alleen 1,5 week geleden met mennen was ze een keer heel erg aan het kop schudden. Heb haar toen de ruimte gegeven, omdat dat toen ook wel kon. Dus dacht ga hier eens informeren hoe de ervaringen zijn met een menvliegendeken.

marga1
Berichten: 898
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:36

GD ik doe verder naast het 3x in de week rijden. Niets met ze (iets met energie, hh, en paardjes aan huis = meer werk), maar ze hebben ruimte genoeg om de benen te strekken. De jongste daagt vaak de rest uit en er is dan een 5 min. race.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:30

Ik kom even binnenvallen met een vraag als jullie dat goedvinden. Ik heb deze vraag ook in een ander topic gesteld maar ik dacht hier zitten de meeste menners :D

Ik ben op zoek naar een 16inch HCA sulky maar omdat die tweedehands vrijwel niet te vinden zijn overweeg ik nu om toch maar een nieuwe te bestellen. Nu twijfel ik over gewone lamoenen of rvs. Zijn er mensen die ervaring hebben met die twee en een voorkeur hebben? Ik snap dat rvs langer meegaat maar de sulky kan droog binnenstaan dus ik weet niet of het dan echt een meerwaarde heeft.

Jorex

Berichten: 9938
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:57

Ik zou als je het budget hebt gewoon meteen voor rvs gaan. Ik heb nu gewone bomen, in principe niks mis mee, maar na ongeveer een half jaar tot een jaar was er plekken waar het tuig eraan vastzit en de topjes echt wel de zwarte poedercoating eraf. Gewoon door gebruik dus, ff neerzetten op de stenen en tuig wat erbij langs beweegt. En daar zit desondanks binnen staan nu gewoon roest op. Oké, ik heb er wel 2 keer mee door de zee gereden, maar daarna heel goed afgespoten en daarvoor zat de roest er al op. Er is na de zee alleen een heel klein roestplekje op het wiel bijgekomen. Dus als je het budget hebt, dan zou ik voor rvs gaan, want de zwarte poedercoating slijt er echt wel af. Verder is mijn HCA gewoon echt toppie hoor, rijd er niks minder om dat ie er wat ouder uit ziet. Ik heb hem inmiddels ook alweer 7-8? jaar nu.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:00

Dank je Jorex, dat is een duidelijk beeld. RVS heeft dus echt een betere kwaliteit.

Jorex

Berichten: 9938
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:28

Nu moet ik ook even eerlijk toegeven dat ik niet altijd de meest nette ben met mijn materiaal hoor. Ik ben nogal ruig zeg maar, want het is er toch om gebruikt te worden. Dus ik leg hem niet echt zachtzinnig neer alsof het breekbaar is. :o

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:57

Ik heb ook een HCA, tweedehands overgenomen, met RVS lamoenen. Pas een jaar oud.
De vorige eigenaar had dezelfde ervaring als Jorex dus had de lamoenen omgeruild naar RVS.
Daar waar mijn voeten op de voetsteunen zitten is de zwarte coating ook verdwenen, dus ik zou ook RVS lamoenen adviseren.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:08

Vanochtend shetje even voor de vierwieler gezet, voor de vorm:
Afbeelding
Ik vind het best mooi passen.

Lamoenen zaten op de kortste stand, maar langer hoeft ook zeker niet, denk ik?
Bokhoogte lijkt ook prima.
Wagentje weegt ongeveer 90 kilo. Als de bak niet te mul is, kan dit net.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:01

greendragon schreef:
Vanochtend shetje even voor de vierwieler gezet, voor de vorm:
[ [url=m/fIV2cl.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vind het best mooi passen.

Lamoenen zaten op de kortste stand, maar langer hoeft ook zeker niet, denk ik?
Bokhoogte lijkt ook prima.
Wagentje weegt ongeveer 90 kilo. Als de bak niet te mul is, kan dit net.


Lijkt alsof je lamoenstokken op de kop zitten, die moet je even een halve slag omdraaien. (of je hele lamoen zelfs misschien?)

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:22

Daphneeeej schreef:
Lijkt alsof je lamoenstokken op de kop zitten, die moet je even een halve slag omdraaien. (of je hele lamoen zelfs misschien?)



hihi, jij bent scherp.
Ja klopt. Ik had ze er even snel ingeschoven, om te kijken hoe het staat met de pony ervoor, voor de maat, maar net verkeerd om. Ze zaten ook los, en pony stond ook niet vast aan de koets. Ze zijn ook niet in beweging geweest, uiteraard.

Na de foto heb ik de koets in de aanhanger gereden voor onderhoud en dan moeten de lamoenstokken er weer af.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:20

har166 schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag als jullie dat goedvinden. Ik heb deze vraag ook in een ander topic gesteld maar ik dacht hier zitten de meeste menners :D

Ik ben op zoek naar een 16inch HCA sulky maar omdat die tweedehands vrijwel niet te vinden zijn overweeg ik nu om toch maar een nieuwe te bestellen. Nu twijfel ik over gewone lamoenen of rvs. Zijn er mensen die ervaring hebben met die twee en een voorkeur hebben? Ik snap dat rvs langer meegaat maar de sulky kan droog binnenstaan dus ik weet niet of het dan echt een meerwaarde heeft.

Er staat er nu 1 op de FB pagina alles voor mennen

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:21

Hier even geen genen maar vakantie op de Veluwe.


Maandag 5,7 km gereden, dinsdag 9,0 km, woensdag 11,3 km (samen met nog 2 vriendinnen) en vandaag 10,9 km.
Na 10 km vinden ze het wel best geweest
's Middags gaan ze samen het land op en rond 21.00 zetten we ze op stal.
Als Hielke om 22.00 Questa nog even uitlaat liggen ze meestal al te slapen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding