Wat voor menwagen is geschikt voor ons?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6030
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Wat voor menwagen is geschikt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-20 19:25

Beste bokkers,

Grote kans dat deze vraag al heel vaak gesteld is maar ik kwam niks tegen wat echt goed aan sloot op onze situatie.

Mijn shet, nu bijna 2 jaar (dus we hebben nog eventjes te gaan voor we kunnen beginnen) wil ik uiteindelijk gaan beleren voor een wagentje. Nu weet ik alleen echt niet wat voor menwagen we het beste kunnen kiezen.

in de omgeving hier is de ondergrond veel ongelijk, diepe tractor sporen en met regen veel diepe en gladde kleigrond.

Ik ben niet zo thuis nog in het mennen en weer dus ook echt niet waar we het beste voor kunnen gaan. zou ook wel leuk zijn als mijn nichtjes (dan 7 en 9 jaar) mee zouden kunnen gaan.

Wat raden jullie ons aan hiervoor? :D

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond


Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Wat voor menwagen is geschikt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:54

Ligt er ook aan hoe groot hij (straks) is of een 2 of 4 vierwieler handiger is. En of er dan nog iemand mee kan. :)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6030
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Wat voor menwagen is geschikt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-20 19:56

Hij is nu ongeveer 1.06m hoog en word in eind april 2 jaar.

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4689
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Wat voor menwagen is geschikt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:39

Als je meer dan 1 persoon mee wilt nemen is een vierwielige wagen makkelijker, omdat je dan ook nog plaats achterop hebt. Wel goed kijken of je wagentje met inzittenden niet te zwaar word.

Als stelregel kan een paard op vlakke weg/asfalt tot 3 keer zijn eigen gewicht trekken, maar in mul zand maar 1 keer zijn eigen gewicht.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Wat voor menwagen is geschikt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:30

Mijn pony is 110 cm en heeft een 19 inch HCA en een marathonwagen.
Het hangt ervan af waar en wat je wilt gaan doen.

De vierwieler gebruik ik voor de dressuur en soms een mini marathon. Maar met kanttekening dat dit alleen goed gaat als de ondergrond vlak en vrij hard is. Anders moet hij teveel sjouwen. Onze bakken voldoen hier gelukkig aan.

De HCA gebruik ik voor de vaardigheid en de bosritten/mendurance. Ook buiten train ik er vaak mee op hardere ondergrond.

Ik heb er dus twee omdat ik bijna alle takken van mensport doe en ik de dressuur met de HCA lastiger vindt om het in de galop netjes en stabiel te houden. Dit komt mede door een oud ongeluk van Barney, het feit dat het dan wat onrustiger beweegt in de lichtogen maakt het voor Barney best lastig.

Maar er zijn er heel veel die alles met een sulky doen, ook op hoger niveau dressuur. Het is maar net wat je prettig vindt.

Er zijn ook tweewielers, dan kan er wel iemand naast je mee. Die heb ik in het verleden ook gehad maar de sulky vindt ik zelf fijner.

Dus vooral goed bedenken wat je ermee gaat doen, hoe vaak je op zwaardere ondergrond rijdt en dan kom je vanzelf tot je keus.

Ik moet echt zeggen dat ik de stelregel over het gewicht en ondergrond lastig toepasbaar vindt. Ik merk een heel duidelijk verschil als Barney met de sulky loopt en zeker onverhard. Het gaat gewoon veel makkelijker dan met de marathonwagen.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat voor menwagen is geschikt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:54

Die maat zou ik kijken naar een licht marathon wagentje, of een degelijke concours wagen (van der Mee ofzo).

Al zal dat op slecht terrein ook maar net gaan denk ik. Met een HCA'tje ploeteren ze overal doorheen is mijn ervaring, maar daar kan je niemand op mee nemen.

Ik dressuur juist met mijn HCA'tje en mijn marathon wagen word voornamelijk voor het 2span en de vaardigheid gebruikt. Mijn van der Mee concours wagen staat een beetje te verstoffen, hele fijne wagen, maar in mijn baggerige bak pak ik sneller mijn HCA'tje, en als ik daarmee getraind heb pak ik op wedstrijd niet in eens een andere wagen. Ik denk dat die van de zomer wel meer gepakt gaat worden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:16

Ik kon even geen geschikter of recenter topic vinden en heb precies dezelfde vraag als ts.
Bovenstaande antwoorden zijn al heel verhelderend.
Persoonlijk zou mijn voorkeur naar een tweewieler uitgaan, ivm vervoer en een rondje buitenom met mijn dochter vind ik voldoende.

Mocht ik ooit wedstrijden willen rijden, klopt het dat je dan een spoorbreedte van 125cm nodig hebt? Want dan maakt het het zoeken naar een tweewieler veel beperkter.
Hebben jullie hier nog tips voor?

Met vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil...

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:22

Die 125 is voor B pony's en groter.
Atjes mogen (mits gemeten als A pony) voor 4wielers van 110 of 2wielers van 90 of 95cm (weet het ff niet zeker uit mn hoofd).
En alleen in de vaardigheid.
Dressuur is vrij.

Samengesteld is wel 125 maar moet je ook een 4wieler hebben.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat voor menwagen is geschikt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:35

Oh dus 90cm spoorbreedte is dus eigenlijk voldoende? Dat maakt inderdaad veel meer keus, daar zat ik nogal mee. Ik kon het in het KNHS reglement niet anders vinden dan 125 minimale breedte zowel met dressuur als vaardigheid l. En bij samengesteld heb je een 4 wieler nodig dus die viel af voor mij dan. :)
Nog tips qua wagens?

Met vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil...

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat voor menwagen is geschikt voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:24

HCA sulky staat voor die kleintjes op eenzame hoogte.
Maar dat is een 1 zitter. Ze hebben wel 2zitters, maar die zijn minder bekend.
Echt een 2wieler zou ik naar een van der Mee kijken, wel een ander prijskaartje.
De Cavalier Rainbows zijn ook super, maar worden al een aantal jaar niet meer gemaakt dus dan moet je net mazzel hebben dat er een leuke 2e handse voorbij komt.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:26

ik zou op bovenstaande reactie's nog willen aanvullen dat ik persoonlijk 2 mensen + wagen echt genoeg vindt voor een shetlander. zeker als de ondergrond ongelijk en zwaarder is zoals je schrijft. en voordat je je nichtjes mee zou kunnen nemen moet je pony al genoeg getraind zijn en spieren opgebouwd hebben en betrouwbaar zijn voor de wagen.
dus met een groene pony gaat dat nog wel even duren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers

cron