Welke liverpool voor shet met vreemde plek op tong.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Welke liverpool voor shet met vreemde plek op tong.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 15:13

Gezien ik in mijn vorige topic over bitfitter gezocht geen reactie krijg op de vraag open ik een topic hier.

Even een lang verhaal kort maken.
Shet zn gebit is gedaan en nu hebben we onder verdoving eens zn tong goed bekeken omdat we maar bleven zoeken naar het goede bit.
Als hij iets te voorwaarts werd en je nam hem wat terug resulteerde dat oa in schudden met hoofd ect.
Maar nu hebben we dus een plekje op zn tong gezien precies waar het bit zit maar de arts weet ook niet precies wat het is.(helaas zo stom geweest om geen foto te maken)
Het ziet eruit als een donkere pigment vlek wat opzich kan want hij is appie maar het plekje voelt ook vreemd,harder en ruwer als de rest van zn tong.
Het is geen open wondje oid dus de arts vermoed oud trauma maar ze weet het gewoon niet.

Dus nu zoektocht naar bit gaat verder.
Bitloos gaat prima maar voor in 2span gewoon geen optie.
Ik wil nu een liverpool gaan proberen met boog om die plek te ontzien maar hoe en welke boog?
Weet iemand wat exact de werkingen zijn van de
Tongboog,de naar voren gebogen, de naar boven gebogen en de naar voren en boven gebogen?
Ik heb ze allemaal gevonden in de kleine dunne maatjes.
Heb demenner.nl ook al een mailtje gedaan maar helaas krijg ik geen reactie.
Wie wil er meedenken?

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Welke liverpool voor shet met vreemde plek op tong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 16:59

In jouw geval zou ik de in zijn geheel naar boven gebogen liverpool uitproberen, die heeft tongvrijheid.
https://www.demenner.nl/menbitten/ponyb ... dstuk.html
Foto is niet zo duidelijk, maar is zoals dit mondstuk: https://www.letty.nl/uploads/lightbox/c ... da61e1c888

De naar voren en omhoog (in z'n geheel, dus 45 graden gebogen bit) is ook zeker een optie in jouw geval.
Geeft ook tongvrijheid. Lettys heeft die oa.
Of bedoel je zoals het zilco bit naar voren en tongboogje? Die geven ook weer wat meer druk op de tong wat wellicht voor jouw pony niet alles is.

Tongboogje drukt juist op 2 punten op de tong.
Naar voren gebogen geeft gelijkmatige druk over de tong als het bit word aangenomen, dus fijn voor pony's die gevoeliger zijn op de lagen maar weer niet als de pony de druk op de tong niks vind.

Waar op de tong zit het plekje? En waar rijd je nu mee?
Bij demenner.nl kun je ook bitten testen, wie weet is dat wat?

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 17:27

MelanieB schreef:
In jouw geval zou ik de in zijn geheel naar boven gebogen liverpool uitproberen, die heeft tongvrijheid.
https://www.demenner.nl/menbitten/ponyb ... dstuk.html
Foto is niet zo duidelijk, maar is zoals dit mondstuk: https://www.letty.nl/uploads/lightbox/c ... da61e1c888

De naar voren en omhoog (in z'n geheel, dus 45 graden gebogen bit) is ook zeker een optie in jouw geval.
Geeft ook tongvrijheid. Lettys heeft die oa.
Of bedoel je zoals het zilco bit naar voren en tongboogje? Die geven ook weer wat meer druk op de tong wat wellicht voor jouw pony niet alles is.

Tongboogje drukt juist op 2 punten op de tong.
Naar voren gebogen geeft gelijkmatige druk over de tong als het bit word aangenomen, dus fijn voor pony's die gevoeliger zijn op de lagen maar weer niet als de pony de druk op de tong niks vind.

Waar op de tong zit het plekje? En waar rijd je nu mee?
Bij demenner.nl kun je ook bitten testen, wie weet is dat wat?


thanks melanie!

Het zit echt precies op het midden van zn tong waar het tussenstukje van een dubbel gebroken bitje zou zitten zeg maar..
De menner had ik indd gemaild maar mailen helaas niet terug die heeft net als benjamin ruitersport een aantal bitjes die wel iets zouden kunnen zijn.

Tongboogje is als zoals jij het beschrijft geen optie voor hem.
Dan ga ik dus voor een naar voren of boven gebogen of de variant die beide heeft.

Momenteel rijdt hij bitloos en dat gaat een stuk beter maar voor als hij in 2span gaat wil ik dat gewoon niet.
Ik ben zelf begonnen met een ongebroken watertrens ,daarna gewone rechte liverpool,daarna een dubbel gebroken bustrens en die laatste was het echt niet dus toen weer terug naar rechte liverpool met zeem.
Toen bitloos en daar bouwt hij minder spanning mee op maar mijn voor gaat toch uit naar bit ivm 2 span wat ik hoop te gaan doen.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:51

waarom is bitloos voor 2 span geen optie? rijdt al jaren bitloos in tweespan omdat ze nu veel fijner en ontspannen te rijden zijn.


Afbeelding

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 19:23

dingogirl schreef:
waarom is bitloos voor 2 span geen optie? rijdt al jaren bitloos in tweespan omdat ze nu veel fijner en ontspannen te rijden zijn.


[ [url=m/2u1cfx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Voor mij is het geen optie dat een ander het doet prima maar ik rij midden in rotterdam en wil graag toch iets meer zekerheid hebben.
De 2de die ik erbij heb is ook (nog) niet zo braaf als haar vader en aangezien ik 3 kinderen heb waar ik de verantwoording over heb ga ik het gewoon niet proberen.
Ik heb met lessen gezien wat er kan gebeuren dat was overigens niet mijn span en een doodbraaf paard maar op dat moment ontstond er paniek en ik mag in mijn handjes knijpen dat we er alle 3 zo goed vanaf zijn gekomen,de auto’s die geramd werden minder.
Dus ja dat is mijn reden waarom voor mij 2span bitloos geen optie is.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:41

dat kan. ik heb nu een pony in het span die met bit zo druk kon doen en echt gevaarlijk kon doen, zodanig dat je het idee had dat ze er elk moment tussenuit kon gaan. ze kan niet tegen de lichtste druk van het bit en gaat meteen "in verzet". omdat ik al jaren enkelspan bitloos reed dit geprobeerd en nu is ze op 2 vingers te rijden. ook een vorige tweespanpony ( voormalig wedstrijdpony) was vaak niet fijn te rijden tot gevaarlijk niet luisteren. door hem ben ik bitloos gaan rijden en vanaf de 1e dag een totaal ontspannen pony die perfect te rijden is met licht contact.
we rijden veel menritten en ook door druk verkeer met vrachtwagens, tractoren, motors enz. over viaducten en uiteraard veel bos. maar ik voel me nu veiliger als met zo'n druktemaker die constant bezig is met z'n bit.
heb verschillende paarden op de kletter zien gaan en ook die zijn echt niet snel terug te nemen met bit.
en ik heb zelf met een groot paard ervaren dat als ze echt op hol willen ook een bit niet helpt. door de druk en de pijn in de mond die je op zo'n moment veroorzaakt gaan ze alleen maar harder rennen. gelukkig redelijk goed afgelopen.
maar ik ben niet van mening dat ieder paard bitloos moet, maar merk zelf dat bitloos juist de (veilige) oplossing is voor paarden die echt problemen hebben met een bit. zijn echt veel meer ontspannen.
succes met de juiste oplossing zoeken voor dit probleem.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 17:08

dingogirl schreef:
dat kan. ik heb nu een pony in het span die met bit zo druk kon doen en echt gevaarlijk kon doen, zodanig dat je het idee had dat ze er elk moment tussenuit kon gaan. ze kan niet tegen de lichtste druk van het bit en gaat meteen "in verzet". omdat ik al jaren enkelspan bitloos reed dit geprobeerd en nu is ze op 2 vingers te rijden. ook een vorige tweespanpony ( voormalig wedstrijdpony) was vaak niet fijn te rijden tot gevaarlijk niet luisteren. door hem ben ik bitloos gaan rijden en vanaf de 1e dag een totaal ontspannen pony die perfect te rijden is met licht contact.
we rijden veel menritten en ook door druk verkeer met vrachtwagens, tractoren, motors enz. over viaducten en uiteraard veel bos. maar ik voel me nu veiliger als met zo'n druktemaker die constant bezig is met z'n bit.
heb verschillende paarden op de kletter zien gaan en ook die zijn echt niet snel terug te nemen met bit.
en ik heb zelf met een groot paard ervaren dat als ze echt op hol willen ook een bit niet helpt. door de druk en de pijn in de mond die je op zo'n moment veroorzaakt gaan ze alleen maar harder rennen. gelukkig redelijk goed afgelopen.
maar ik ben niet van mening dat ieder paard bitloos moet, maar merk zelf dat bitloos juist de (veilige) oplossing is voor paarden die echt problemen hebben met een bit. zijn echt veel meer ontspannen.
succes met de juiste oplossing zoeken voor dit probleem.


Ik waardeer het meedenken ook zeker hoor.
Ik durf het gewoon (nog)niet aan met die nieuwe.
Wie weet ooit in de toekomst dus voor nu wil ik gewoon eens kijken welk bit er wel fijn zou zijn voor hem,heb de tijd.
En gelukkig is hij maar klein en geen flinke knol maar je weet nooit hoe ze zijn mocht het fout gaan.
Ik ga er gewoon niet van uit dat het gebeurd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke liverpool voor shet met vreemde plek op tong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:14

Ik men de shet bitloos of met trensje.

Veiligheid zit echt nooit in een bit. Als er iets gebeurt het toch en gaat geen enkel bit ooit helpen. Het kan eerder tegen je werken als ze daar doorheen knallen of het ze pijn doet etc.

Ik heb een quarter staan met een beschadigde tong en dat is gewoon schade door te hard rijden geweest ( niet door mij............) Dat heeft ook gevolgen in zijn kaak gehad.

Daarnaast zou ik ook niet weten waarom je niet 1 bitloos kan mennen en de ander wel met bit? Je bekijkt per pony, ook als ze in span lopen.

En bij ons was veiligheid ook altijd belangrijk. Deze shet gaan mennen toen zoonlief 12 was en re te groot voor was geworden. Hij reed de sulky en ik te paard ernaast, dus was echt wel belangrijk dat de shet goed aan de hulpen was, alles veilig etc.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 17:34

Fijn dat mensen meedenken hoor maar eigenlijk wil ik gewoon antwoord op mn vraag betreft de werking van een gebogen liverpool.
Ik ben dus al een stuk wijzer door melanie dr antwoord daar heb ik echt wat aan.

De ervaringen die andere hebben met betrekking tot bitloos laat ik dan ook even aan mij voorbij gaan vanaf nu want dat was niet mijn vraag.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:36

cinniz123 schreef:
Fijn dat mensen meedenken hoor maar eigenlijk wil ik gewoon antwoord op mn vraag betreft de werking van een gebogen liverpool.
Ik ben dus al een stuk wijzer door melanie dr antwoord daar heb ik echt wat aan.

De ervaringen die andere hebben met betrekking tot bitloos laat ik dan ook even aan mij voorbij gaan vanaf nu want dat was niet mijn vraag.


Ten eerste gaat het om de pony. Het gaat niet om wat de eigenaar of menner wil. Dat jij alleen de antwoorden uitkiest die je bevallen is een slechte zaak en draagt niet bij tot het welzijn voor je pony.

Ik schrik echt van zo een reactie. Als die pony namelijk een kapotte tong heeft en je hangt er een bit in, doet het hem gewoon pijn en met een paard of pony werken die pijn heeft is A) niet eerlijk en B) nog gevaarlijker dan welk verkeer of bit dan ook.

Maar succes............We lezen het volgende topic met problemen wel.

HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 13:07

Even een stapje terug:
De menner geeft aan dat zij het niet verantwoord vindt om met een tweespan bitloos te mennen. Zij wordt dan ook echt niet zekerder wanneer zij zo haar span door het verkeer moet sturen.
Ik denk niet dat het welzijn van de pony erop vooruit gaat wanneer zij onzeker bitloos gaat lopen tobben, denk je wel?

Mijn span ging bitloos aan de kletter. Ik vind het eng om bitloos de straat op te gaan. In de bak niks aan de hand, want daar ben ik zeker van m'n zaak. Buiten, de angst en twijfel beginnen al wanneer ik het erf verlaat. Ik breng daarmee mijzelf, de andere verkeersdeelnemers én mijn pony in gevaar. Ik doe het dus niet, en wanneer ik met zo'n vergelijkbaar probleem zou zitten als de TS zou ik ook om een bit vragen en niet om bitloos.

Waarbij het vervolgens aan mij en mijn pony is om te bepalen of dat bit prettig is, of dat wij stoppen met mennen. Maar niemand die mij met mijn span nog bitloos de weg op stuurt.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 13:49

superpony schreef:
cinniz123 schreef:
Fijn dat mensen meedenken hoor maar eigenlijk wil ik gewoon antwoord op mn vraag betreft de werking van een gebogen liverpool.
Ik ben dus al een stuk wijzer door melanie dr antwoord daar heb ik echt wat aan.

De ervaringen die andere hebben met betrekking tot bitloos laat ik dan ook even aan mij voorbij gaan vanaf nu want dat was niet mijn vraag.


Ten eerste gaat het om de pony. Het gaat niet om wat de eigenaar of menner wil. Dat jij alleen de antwoorden uitkiest die je bevallen is een slechte zaak en draagt niet bij tot het welzijn voor je pony.

Ik schrik echt van zo een reactie. Als die pony namelijk een kapotte tong heeft en je hangt er een bit in, doet het hem gewoon pijn en met een paard of pony werken die pijn heeft is A) niet eerlijk en B) nog gevaarlijker dan welk verkeer of bit dan ook.

Maar succes............We lezen het volgende topic met problemen wel.


Had deze post niet eens gelezen maar blij dat jij zo kan bepalen wat goed voor hem is.
Word altijd een beetje moe van personen zoals jij die niet kunnen lezen en er een eigen verhaal van maken.
Als je goed hebt gelezen zit er een vreemd plekje wat niet kapot is maar wel ruwer voelt en dat de veearts geen idee heeft wat het is.
Misschien oud trauma maar ze weet het niet.
En zoals je kan lezen rijdt hij nu bitloos en wil ik een bitje gaan zoeken wat wel fijn zit bij hem voor als we in de toekomst 2span gaan rijden en hebben we er geen haast mee.
Als ik mijn pony pijn had willen doen wat jij beweert dat had ik die dubbel gebroken trens er wel weer ingehangen.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:00


cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 15:33


Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Welke liverpool voor shet met vreemde plek op tong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:41

Ik ben niet bekend met mennen maar heb laatst in een andere context wel een goede ervaring opgedaan met Letty, die hierboven al eens genoemd werd. Zij runt in Veenendaal 't Peerdewinkeltje met ruitersportartikelen en weet heel veel, ook met name over mennen. Waarom bel je haar niet eens? Zij is een prettige persoonlijkheid die goed mee denkt.