Ideal bitloze neusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Ideal bitloze neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 21:17

Wie heeft er ervaring met de bitloze neusriem van ideal?en heeft daar een duidelijke foto van?

Ik ben voor mijn shet aan het uitproberen wat voor hem een fijne oplossing is en aangezien we(bijrijdster en ik)kwa bitten nog geen goede hebben gevonden wilde we eens kijken hoe hij reageert op bitloos.
Misschien werkt het voor ons totaal niet maar niet geschoten is altijd mis.

Ik stel de vraag omdat we een maat shet binnen hadden maar de neusriem zat veel te strak en het viel ons op dat aan de uiteindes van het koord geen klipjes oid zaten om aan de leidsels te bevestigen.
Het bedrijf waar hij besteld was kon er ook geen zinnig woord over zeggen.
Dus ben heel benieuwd naar foto’s van andere.

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:27

Wij hebben deze neusriem voor onze kruising shetXwelsh. Ik meen een maat groter omdat ze klein uitvallen.
De touwtjes voor de leidsels hebben we aan het uiteinde een lusje in geknoopt om de leidsels te bevestigen. Ik zoek even een foto voor je.

Edit: foto gevonden
Afbeelding

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ideal bitloze neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 21:34

Oke dus die uiteindes van die touwtjes kloppen wel.
Dat leertje wat tussen de oren zit past bij ons ook niet aan het hoofdstel maar dat komt waars omdat ik zilco heb ipv ideal.

Bix
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:42

Verdiep je eens in de Nurtural. Deze zijn echt fijn, ook om mee te mennen. Ik gebruik hem ook voor mijn shetlander.

Over de release van de Ideal bitloze neusriem hoor ik wisselende verhalen. Lijkt me lastig als je er mee wilt mennen - je kunt immers niet steeds afstappen. De nurtural is een combinatie van kaakgekruisd met sidepull.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 21:58

Bix schreef:
Verdiep je eens in de Nurtural. Deze zijn echt fijn, ook om mee te mennen. Ik gebruik hem ook voor mijn shetlander.

Over de release van de Ideal bitloze neusriem hoor ik wisselende verhalen. Lijkt me lastig als je er mee wilt mennen - je kunt immers niet steeds afstappen. De nurtural is een combinatie van kaakgekruisd met sidepull.


Thanx die ga ik eens opzoeken!
Wat bedoel je met niet kunnen afstappen?

Edit: heb even gekeken maar dit zijn hoofdstellen zonder kleppen die willen we wel graag kunnen behouden.
Laatst bijgewerkt door cinniz123 op 17-01-19 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Ideal bitloze neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:00

Wij hebben de ideal al best een aantal jaar en nooit problemen gehad. Erg tevreden mee! Als je meer of betere foto's wilt laat maar weten dan maak ik die morgen even.

Bix
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:02

cinniz123 schreef:
Bix schreef:
Verdiep je eens in de Nurtural. Deze zijn echt fijn, ook om mee te mennen. Ik gebruik hem ook voor mijn shetlander.

Over de release van de Ideal bitloze neusriem hoor ik wisselende verhalen. Lijkt me lastig als je er mee wilt mennen - je kunt immers niet steeds afstappen. De nurtural is een combinatie van kaakgekruisd met sidepull.


Thanx die ga ik eens opzoeken!
Wat bedoel je met niet kunnen afstappen?

Edit: heb even gekeken maar dit zijn hoofdstellen zonder kleppen die willen we wel graag kunnen behouden.


Ik bedoel dat het niet handig is als je steeds moet afstappen, omdat de touwtjes niet meer loslaten (aangesnoerd blijven) :)

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ideal bitloze neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 22:05

Op die manier,nee dat is niet de bedoeling indd.

nicolem
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-03-16
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:44

Jinte schreef:
Wij hebben deze neusriem voor onze kruising shetXwelsh. Ik meen een maat groter omdat ze klein uitvallen.
De touwtjes voor de leidsels hebben we aan het uiteinde een lusje in geknoopt om de leidsels te bevestigen. Ik zoek even een foto voor je.

Edit: foto gevonden
[ [url=m/xQ4ud4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoi jinte

Ik ben wel benieuwd naar de foto's. Vooral hoe het achter z'n oren en onder zn kaak zit. En van welk merk heb jij 'm?

Groetjes nicole (bijrijdster)

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 22:58

nicolem schreef:
Jinte schreef:
Wij hebben deze neusriem voor onze kruising shetXwelsh. Ik meen een maat groter omdat ze klein uitvallen.
De touwtjes voor de leidsels hebben we aan het uiteinde een lusje in geknoopt om de leidsels te bevestigen. Ik zoek even een foto voor je.

Edit: foto gevonden
[ [url=m/xQ4ud4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoi jinte

Ik ben wel benieuwd naar de foto's. Vooral hoe het achter z'n oren en onder zn kaak zit. En van welk merk heb jij 'm?

Groetjes nicole (bijrijdster)


Die zal ik morgen even moeten maken. Maar hij heeft wel z'n winterbaard dus of het heel goed lukt weet ik niet
Is ook van Ideal

Anoniem

Re: Ideal bitloze neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 00:01

Hier geen ervaring met bitloos.
Wel een puntje om op te letten als je wedstrijd (wilt) rijd(en). Daar is bitloos niet toegestaan met het mennen.

Hopelijk vind je het juiste (bitloze) hoofdstel voor je pony!

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 07:49

Bubblewrap schreef:
Hier geen ervaring met bitloos.
Wel een puntje om op te letten als je wedstrijd (wilt) rijd(en). Daar is bitloos niet toegestaan met het mennen.

Hopelijk vind je het juiste (bitloze) hoofdstel voor je pony!


Klopt daar zijn we ons van bewust maar rijden geen wedstrijd.
Wat voor ons nu van belang is is om te kijken of zijn gedrag voort komt uit het (verkeerde)bit gebruik of dat we het in een andere hoek moeten zoeken.

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:05

cinniz123 schreef:
Bix schreef:
Verdiep je eens in de Nurtural. Deze zijn echt fijn, ook om mee te mennen. Ik gebruik hem ook voor mijn shetlander.

Over de release van de Ideal bitloze neusriem hoor ik wisselende verhalen. Lijkt me lastig als je er mee wilt mennen - je kunt immers niet steeds afstappen. De nurtural is een combinatie van kaakgekruisd met sidepull.


Thanx die ga ik eens opzoeken!
Wat bedoel je met niet kunnen afstappen?

Edit: heb even gekeken maar dit zijn hoofdstellen zonder kleppen die willen we wel graag kunnen behouden.


Ze hebben ook met kleppen:
https://nurturalhorse.com/shop/driving-bridle-nylon/

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ideal bitloze neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 08:15

Ohh wow, begrijp me niet verkeerd ik heb veel voor hem over maar om een hoofdstel van 165€ te kopen terwijl we niet eens weten hoe hij erop reageerd vind ik echt te veel geld!
Als ik weet dat hij bitloos net zo betrouwbaar is als normaal voor de wagen zou ik het met alle liefde voor hem bestellen maar om ‘even’ uit te testen niet.
Onze voorkeur gaat uit naar een bit,dat heeft voor ons toch een veiliger gevoel maar mocht dit niet meer kunnen door te gevoelige lagen oid dan gaan we dit zeker overwegen.

Anoniem

Re: Ideal bitloze neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:17

En zou er ook wat op marktplaats of de boktmarkt staan? Dan betaal je niet de volle mep ;)

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 08:53

Ga ik indd even op kijken maar mijn ervaring is dat in de kleine maatje vrij weinig te koop is.
Vaak als er wat op staat is het spul dat je denkt >;)
Neem bijv een 2dehands zilco tuig ik heb hem er nog niet op zien staan helaas maar met simpele flut tuigjes wordt je dood gegooid.
Maar ik ga het in de gaten houden en ga op mp een zoekopdracht aanmaken niet geschoten is altijd mis :)

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:25

Verder geen ervaring met bitloze hoofdstellen, maar welk probleem ervaar je nu met bitten?
Wordt de pony ook regelmatig door een goede(!) tandarts nagekeken?

Edit: Wat een leuke shetlander trouwens!

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ideal bitloze neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 11:40

Regelmatig naja 1x per jaar en dan met verdoving elektische gevijld.
Hij moet in maart weer maar het probleem is al langer aan de gang dus verwacht niet dat dat het nu ineens zou kunnen zijn.

Zn probleem is toch wel als er druk op de teugel komt te staan dat hij met zn mond open gaat lopen en uitschudden ect.

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:43

cinniz123 schreef:
Ohh wow, begrijp me niet verkeerd ik heb veel voor hem over maar om een hoofdstel van 165€ te kopen terwijl we niet eens weten hoe hij erop reageerd vind ik echt te veel geld!
Als ik weet dat hij bitloos net zo betrouwbaar is als normaal voor de wagen zou ik het met alle liefde voor hem bestellen maar om ‘even’ uit te testen niet.
Onze voorkeur gaat uit naar een bit,dat heeft voor ons toch een veiliger gevoel maar mocht dit niet meer kunnen door te gevoelige lagen oid dan gaan we dit zeker overwegen.


Haha ja ik zag de prijzen ook inderdaad %)
Maar denk voor je misschien had gemist dat ze ze wel degelijk hebben.
Misschien dus wel tweedehands te krijgen

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ideal bitloze neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 16:48

Nou ik had ze indd niet gezien dus ga het zeker wel onhouden.
Misschien dan toch de ideal een maat groter proberen en dan kijken hoe hij reageerd en als het goed/veilig werkt en die touwtjes werken niet mee kunnen we altijd nog die gaan proberen.

Bix
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-10-10

Re: Ideal bitloze neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:06

De Nurtural is inderdaad prijzig en meestal ook niet meteen op voorraad. Ze komen uit Canada. Leni Meerts uit Belgie kan je er evt. heel goed mee helpen. Ik heb er twee, zonder oogkleppen. Ik herken jouw verhaal Cinniz. Ook moeilijk doen met bit in - mond open, er dwars doorheen lopen. Geen controle. Tandarts is er meermaals bij geweest. Verschillende bitten geprobeerd. Niets leek wat aan het probleem te veranderen, tot ik bitloos ging. En dat was best even slikken hoor, want bitloos mennen is toch echt wel een ander verhaal dan bitloos rijden. Ik heb daar zelf ook een knop voor moeten omzetten, en vertrouwen moeten kweken. Ik ben nog steeds niet perse pro bitloos mennen, maar als het werkt...werkt het. Ik heb er inmiddels de Eper Paardenvierdaagse en Barchemse Paardenvierdaagse mee gereden en ik had een hele blije, ontspannen pony.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ideal bitloze neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 18:27

Daarom is het het proberen waard.
Misschien zoek ik het helemaal in de verkeerde hoek maar het is zo lastig zonder goede bitfitter te achterhalen waar het hem nu in zit.
Heb jij ze met kleppen?
Hoe is de pasvorm met die kleine koppies?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:59

we mennen al jaren bitloos met onze shetten. op zich is de ideal neusriem goed, maar je hebt toch constant wat druk omdat de touwtjes niet genoeg los gaan als je de leidsels wat bijgeeft. en in het tweespan werkt het ook niet fijn.
daarna gemend met een stevige sidepull. dat was ook prima maar je pony moet dan echt fijn luisteren omdat je geen aansnoer werking hebt zeg maar. voor 1 pony top, voor de andere wat minder.
nu rijden we alweer twee jaar met hackamore. en dat is het allerfijnste tot nu toe.
ik rijdt altijd met heel licht tot net geen contact en indien nodig heb je wat extra's. ideaal.


Afbeelding

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Ideal bitloze neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:02

Ik heb ook de Ideal bitloze neusriem. Maat pony voor mijn shet. Wat een onding. Zelfs mijn superbrave senior liep er voor geen meter op en vond de druk heel vervelend. De lusjes van de leidsels gingen ook nog eens snel los of verschoven. Het was ook niet loslaten en drukvermindering en daarmee vond ik hem ook niet minder scherp als een bit waarbij ik continu met losse leidsels kan rijden met mijn senior. Na een dodemansrit heb ik hem nu hier na 5 ritjes ongebruikt thuis liggen. Hij is te koop

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:11

Ik ga volgen loop hier al een hele tijd over na te denken, fijn dat anderen hun ervaring delen daar kan ik veel van leren. Omdat de meeste mij gewoon compleet voor gek verklaren,ja zelfs levensmoe...dus vooral noteer jullie positie en negatieve ervaringen!