Pony scheren of niet ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Veghel
Berichten: 77
Geregistreerd: 25-10-16

Pony scheren of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 16:29

Halloo allemaal,

Even een vraagje ik ben weer bezig met mennen mijn shet. Maar ze heeft een enorm dikke vacht en merk dat dit niet heel handig is met mennen. Nou is de vrij zou ik dit scheren ? En hoe kan ik haar dan het beste scheren(welk patroon zegmaar) ze staan 24/7 buiten met schuilstal. Dus wat voor deken zou ze dan nodig hebben.en kan ik die de hele winter op laten liggen of als het kouder word nog andere dekens dr op leggen.

Ik hoor graag jullie mening !!

Groetjesss
Ps: een foto van mijn shetje voor de sulky
Afbeelding


jowien
Berichten: 976
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:50

Borst en onderste helft van de hals, singelplek is ook handig. Dan kan ze gewoon zonder deken blijven, met kont in de wind en mogelijkheid van de schuilstal nog genoeg bescherming. Je rijdt ten slotte maar een paar uur per week en alle andere uren heeft ze lekker haar eigen vachtje.
(En meer scheren en dekens kan altijd nog als dit niet genoeg blijkt.)

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Pony scheren of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:23

Het was nog warm buiten, maar nu gaat het snel kouder worden.
Ik zou even afwachten. Je rijdt alleen buiten en waarschijnlijk maar een paar uurtjes in de week.

Ik ben geen voorstander van scheren. Als je nu veel in binnenbak moet rijden en paard veel op stal staat, maar jouw pony staat de hele dag buiten.

Mijn advies: niet scheren

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

marga1
Berichten: 890
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Pony scheren of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:28

Ik zeg ook niet scheren.
Zelf men ik ook met ongeschoren shettten die 24/7 buiten staan, en pas het werk aan aan de temperatuur en als ik het warm vind dan vlecht ik de manen zodat ze de warmte beter kwijt kunnen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Pony scheren of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:37

Als de pony steeds in het zweet wordt gereden, dan zou ik zeker wel (delen) gaan scheren. Zowel om de warmte weg te krijgen, maar ook om de vacht sneller droog te krijgen/houden en schoner.

Met dekens moet je idd wel werken als de temperatuur erg gaat zakken.
Hier is ook een topic over.
Maar hangt ook af hoeveel je gaat scheren.

Onze shetlander is ook geschoren, op de benen na. Ik vind het veel prettiger en hij ook. Met een bontjas trainen is erg zwaar.

Paardenfan22
Berichten: 5
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 13:29

Scheren niet doen.wand ik heb een paard op.stal die hier geschoren is .maar die is zelfs met deken om.dus ziek geworden een paar heeft niets voor niets zen winter vacht

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Pony scheren of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:11

Paardenfan ik scheer al jaren en er is nog nooit een paard ziek geworden hier. Goed de temperaturen in de gaten houden. En vooral goed uitstappen. Als ik niet scheer kan ik amper trainen want dan zweten ze veel te snel

Paardenfan22
Berichten: 5
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:43

Wescha schreef:
Paardenfan ik scheer al jaren en er is nog nooit een paard ziek geworden hier. Goed de temperaturen in de gaten houden. En vooral goed uitstappen. Als ik niet scheer kan ik amper trainen want dan zweten ze veel te snel

Er is ook nog een deken waar de vacht mee korter blijft
Scheren is echt onnodig

nathannanvn
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-11-17

Re: Pony scheren of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:00

zelfde probleem. ik heb haar borst geschoren en dat helpt goed!

Farandulera

Berichten: 31
Geregistreerd: 04-12-18
Woonplaats: Nijmegen

Re: Pony scheren of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:35

Even controleren of je deken en de vulling daarvan geschikt is voor hem/haar.

'If you don't have any shadow, you're not standing in the light.' - Lady Gaga

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:39

Paardenfan22 schreef:
Wescha schreef:
Paardenfan ik scheer al jaren en er is nog nooit een paard ziek geworden hier. Goed de temperaturen in de gaten houden. En vooral goed uitstappen. Als ik niet scheer kan ik amper trainen want dan zweten ze veel te snel

Er is ook nog een deken waar de vacht mee korter blijft
Scheren is echt onnodig


Daan schelen wij van mening. Want ondanks dat ik ze vroeg onder een deken had zijn ze behoorlijk in de vacht gekomen. Ik heb het over twee welshjes. Ik wil fatsoenlijk kunnen trainen en als ik ze niet scheer zijn ze zo nat van het zweet

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Pony scheren of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:18

Met onze shetlander merk ik ook geen verschil met op tijd een deken op doen, terwijl dat bij de kwpn-ers wel werkt. Shetlander moet ik gewoon scheren.

Strobaal12

Berichten: 19
Geregistreerd: 21-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:12

Meestal helpt het scheren van de borst al voldoende bij mij.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Pony scheren of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:19

Je kunt het best nu (vanaf december) niet meer scheren de zomer vacht komt nu al onder de wintervacht en deze scheer je er dan ook af. Niet meer doen dus nu.

some of my best friends, never say a word to me...

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:21

Cactusknuf schreef:
Je kunt het best nu (vanaf december) niet meer scheren de zomer vacht komt nu al onder de wintervacht en deze scheer je er dan ook af. Niet meer doen dus nu.

Ik scheer bijna elk jaar na december nog en echt nog nooit problemen gehad met zomervachten.

Ik zou ook gewoon delen scheren, niet helemaal.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Pony scheren of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:27

Zag laatst een filmpje waarin dit precies werd uitgelegt zou hem even zoeken. Ik heb het ook nog gedaan na december vorig jaar en ook geen problemen mee gehad. Maargoed ik zal het filmpje even zoeken

some of my best friends, never say a word to me...

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:33

Ik vond dit:
Afbeelding
[edit] nogmaals ik heb er zelf ook geen last van gehad maar ik zou het proberen te voorkomen!

some of my best friends, never say a word to me...

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Pony scheren of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:53

Na vandaag worden de dagen pas weer langer. Dus je kan bijna heel december nog zonder problemen scheren volgens die theorie. Afgelopen jaar in februari pas geschoren, niks aan de hand met zijn zomervacht hoor. Gewoon zorgen voor genoeg dekens die warm en waterdicht zijn.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:53

Cactusknuf schreef:
Ik vond dit:
[ [url=m/YMDr6d.png]Afbeelding[/url] ]
[edit] nogmaals ik heb er zelf ook geen last van gehad maar ik zou het proberen te voorkomen!


Als je in april scheert, scheer je toch net zo goed die zomervacht weg? :+

Ik scheer altijd in het voorjaar, winter blijft die van mij gewoon teddy. Shetxwelsh trouwens.
Wij lessen gewoon een uur vrij intensief en mennen daarnaast 3 a 4 keer per week afwisselend in de bak/buiten. Nooit geen last met de vacht, gewoon goed uitstappen.
Staat mijne ook 24/7 buiten en ben ik te beroerd om dekens te checken en te wisselen. Vacht werkt prima.

Eventueel scheer ik wel een stuk uit de hals en op de singelplek. Zeker op de singelplek wil het nog wel eens gaan vilten gedurende de winter..

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:58

ik scheer de hals (gedeeltelijk) en borst van mijn Shet/Wesh ook. vanaf september iedere maand t/m februari. Anders staat dat arme dier bijna de hele tijd te zweten en wordt hij verkouden. Met de zomervacht heb ik geen problemen. Mijn pony staat in een open stal en overdag in de paddock. Hij heeft geen deken en heeft het ook niet koud.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers