Waar opletten bij het kopen van een menwagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Waar opletten bij het kopen van een menwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 12:49

Ik heb momenteel een concourswagentje voor mijn shet op het oog. Ik heb me al aardig in zitten lezen over menwagens, maar ik vroeg me af waar je allemaal op moet letten bij het kopen van een wagen.
Natuurlijk het gewicht, rolweerstand, maten etc. Maar er zijn vast nog dingen waar wel op gelet moet worden, die ik nog niet weet.
De shet zelf is 90 cm en niet erg bespierd.
Ik heb even rondgezocht, maar kon hier niet echt iets over vinden.
Wat ik al over de wagen weet:
-ongeveer 125 cm spoorbreedte
-boomlengte van 148 cm
-van voorwiel naar achterwiel 185 cm
-hele wagen is 350 cm
-De banden zijn goed en niet versleten
-de wagen is van blik
Alvast bedankt

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 12:57

Bij het marathonwagentje wat ooit voor mijn Shetlander kocht heb ik me vooral verkeken op het gewicht. De omgeving is hier bosrijk, veel zandpaden en heuvelachtig. Hij had dan ook echt moeite het wagentje door het bos te sleuren met mij erop. Weg traject prima, maar de bossen waren minder favoriet....daar deden we het nu juist voor. In 2 span was het wel een prima wagentje

Voor mijn KWPN-er vorig maat dus bewust na heel lang zoeken en oriƫnteren een lichte cavalier aangeschaft van 225 kg, zodat er ook mensen mee kunnen op de wagen zonder dat zij de lol hier in verliest.

Ter plekke hebben wij gelet op de lasnaden, of het frame recht/onbeschadigd was en er geen slagen in de wielen zaten.

marga1
Berichten: 898
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Waar opletten bij het kopen van een menwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:05

Bij een concourwagentje op letten of de voortrein onderdoor kan draaien en niet tegen een stang (die van voor naar achteras loopt) aan loopt die je veel ziet bij oudere concourwagentjes.
Ook zijn concourwagentjes niet zo geschikt voor onverharde wegen (vering).
Gewicht is ook zeer belangrijk, zeker voor een shet van 90 cm.
En rol weerstand.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:31

Zowel de noomlengte als de lengte van het wagentje zelf lijken mij veels te groot voor een shet van 90 cm. Dan staat hij te ver voor de wagen en dat oogt ook nog eens veels te grof

te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Re: Waar opletten bij het kopen van een menwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 19:02

Inmiddels heb ik toch maar besloten om voor een wagentje met vering te gaan. En deze te laten gaan. Bedankt voor de tips hierboven, die zal ik zeker onthouden en meenemen