Wondje door binnensingel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Wondje door binnensingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 17:46

Ik men met het eurotech tuig van Ideal, met bijbehorende binnensingel.

Nu blijken mijn minipaardjes daar schaafwondjes van te krijgen. Terwijl het eigenlijk niet van die ‘tere huidjes’ zijn.

Afbeelding

Hebben jullie die ervaring ook met de eurotech singels?

Ik kan er een bontje omheen doen, maar is dat een oplossing?
Of gewoon een andere singel eraan? Een gladde van leer bijvoorbeeld?

Ik hoor graag jullie ideeën hierover!

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:51

Hier had ik exact hetzelfde. Nooit wondjes, behalve bij het eurotech tuig. Ik heb er in eerste instantie een neopreen borstonderlegger onder gelegd, omdat die flink lang was. Die bleef schuiven.

Ik heb uiteindelijk een nieuw ander tuig gekocht, en het probleem was opgelost.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Wondje door binnensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:03

vriendin van me heeft dit ook met eurotech. Zij heeft gewoon neopreen singeltjes gekocht en daar passen de riemen ook wel doorheen. Ziet er iets minder mooi uit maar ponys hebben nergens last meer van. De rest van de dingen bleven schuiven of waren er niet in mini maat

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Wondje door binnensingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 08:46

Dank voor jullie reacties!

Nieuw tuig vind ik wel erg rigoreus..

Ik ga eerst op zoek naar een neopreen singel of singelhoes :)

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wondje door binnensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:48

Ik had dan geen ideal tuig maar ook last van singelwondjes. Wat bleek was dat de binnensingel eigenlijk te kort was. Ik heb een langere binnensingel gekocht en geen last meer gehad van singelwondjes. Misschien helpt dit bij jou ook :)

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Wondje door binnensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:20

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn eurotech singel. Met name tijdens de verhaar periodes (van geschoren vacht naar zomervacht). Ik vond de singel ook niet zo soepel, hij bleef stug ook bij intensief gebruik.

Ik ben overgestapt op een Zilco singel. Bevalt ons erg goed. Lekker soepel en geen gedoe meer met bontjes.

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Wondje door binnensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:41

Ik heb dit probleem deze zomer voor het eerst met mijn leren ideal tuig. Heb het opgelost door elke x een flinke klodder uiercreme erop te doen als ik ging rijden. Het is nu dicht en niet meer open gegaan

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: Wondje door binnensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:31

mmm ik rij ook met een eurotech tuig, waar ik voor de rest super tevreden over ben alleen idd 1 van mijn 2 paarden loopt zich kapot op de singel.. Neopreen onderlegger helpt ook niet, bontje helpt beetje, niet bij ritten van +25km

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:42


JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Wondje door binnensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:10

Ik had het zelfde probleem destijds met mijn shetmerrie. Kon zich echt flink openhalen, met name als ze in haar strakke zomervacht zat.
Het maakte niet uit welk tuig ik gebruikte (3 verschillende). Ook (neoprene/gel) onderleggers hielpen niet; daardoor werd de boel dikker en kwam ze er nog makkelijker tegenaan met haar schouder/bovenbeen.

Uiteindelijk heeft mijn tuigenmaker van echt schapenvacht een bontje precies op maat gemaakt, met klittenband, zodat ik wel de buitensingels kon vastmaken, en daarna dus klittenband dicht.
Ik had toen overigens eerst brancardbeugels, later pas veiligheidslichtogen. (ook dat maakte geen verschil).

Het bontje werkte perfect. Inmiddels heb ik weer een ander tuig en heb ik de shet ook al enkele jaren niet meer voor de wagen lopen.
Mijn Welsh merrie heeft nergens last van.

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:16


moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:48

Mijn pony had het ook, ik heb voor hem een zilco singel gekocht en die past eraan.
Dat is biothane, heel soepel met een soort neopreen laagje.
Het eurotech singeltje kreeg hij zelfs met bont erom nog schuurplekken.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Wondje door binnensingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:55

Hier ook 1 die zich op elke rechte singel kapot loopt, ook met echt bont zoals mattes.
Oplossing was een anatomische ohz singel kopen met uitsparingen bij de benen en die om laten bouwen (1 gesp eraf en andere naar het midden zetten). Probleem opgelost, heb gelukkig nog een maat die te doen is (40cm lengte).