Hoe krijgen jullie de tong terug over het bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Obizaza
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-06-18
Woonplaats: België

Hoe krijgen jullie de tong terug over het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 19:32

Hallo,
Ik heb al eventjes het probleem dat mijn shet haar tong over het bit krijgt terwijl we mennen,dan moeten we natuurlijk stoppen en dit terug goed krijgen.ik doe steeds de bakstukken los ook haar sperriem en zo krijg ik haar tong terug op haar plaats.ik vind dit zelf niet zo een veilige manier want ik rij dubbelspan en dan komt de andere al wat onrustig omdat het al wat lang duurt.mijn groom staat er dan ook wel bij.hebben jullie gemakkelijke tips.dankjewel!!


Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Re: Hoe krijgen jullie de tong terug over het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:40

Hoi, welkom!

Ik zou eerst nagaan waarom je pony haar tong over het bit gooit, dit wil vaak zeggen dat ze ergens last van hebben.
Dit kan aan het gebit liggen maar ook aan het soort bit wat je gebruikt.
Waar men je nu mee?

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:43

Heel vervelend, ik had ook een shet die dat keer op keer flikte!
Als hij hem erover heen krijgt, kan die terug ook... ~~}>
Vervolgens het bit 1 gaatje hoger gehangen, was er helemaal klaar mee met dat ge-etter elke keer.

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Hoe krijgen jullie de tong terug over het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:45

Ik heb een Spaanse en die doen het ook. Even je bitje een gaatje hoger hangen, dan kunnen ze het niet meer. :)

Obizaza
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-06-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 19:49

Hallo,ze zijn nog maar net van in maart opgeleerd en de lesgever zei me dat ze echt moeite heeft met het bit waarschijnlijk van vroeger een mindere ervaring misschien gehad tandarts heeft ook controle gedaan.we zijn nu echt aan het zoeken naar het ideale bit voor haar en weet dit komt goed maar nu zit ik dus telkens met dan probleem dat ze hem erover krijgt en zou graag wat tipjes horen van jullie hoe jullie die terug op hun plaats krijgen.bedankt!!

Obizaza
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-06-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 19:51

Dat gaatje hoger zal ik uitproberen hopelijk trekt het dan niet te erg in haar mond.ik rij met een bokbitje

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:47

Tong over bit betekent dat er ergens problemen zijn zoals pijn, miscommunicatie enzovoort. Een gaatje hoger doen is net als een tonglepel symptoombestrijding en totaal onnodig/onvriendelijk.

Is er al een dierenarts geweest die tevens tandarts is en met verdoving achter in de mond kan kijken mbv een sperder?
Is het bit zelf ook al nagekeken of deze wel goed past? Shetlanders hebben veelal kleine en smalle monden waardoor het gros van de bitten te lomp zijn.
Is je shet lichamelijk nagekeken? Wat doet hij bij een meer ervaren persoon?

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:53

magda_90 schreef:
Tong over bit betekent dat er ergens problemen zijn zoals pijn, miscommunicatie enzovoort. Een gaatje hoger doen is net als een tonglepel symptoombestrijding en totaal onnodig/onvriendelijk.

Is er al een dierenarts geweest die tevens tandarts is en met verdoving achter in de mond kan kijken mbv een sperder?
Is het bit zelf ook al nagekeken of deze wel goed past? Shetlanders hebben veelal kleine en smalle monden waardoor het gros van de bitten te lomp zijn.
Is je shet lichamelijk nagekeken? Wat doet hij bij een meer ervaren persoon?


Helemaal mee eens, de oorzaak moet aangepakt worden, niet het gevolg.
De pony heeft duidelijk ergens last van, waarschijnlijk van het gehemelte, het bit prikt in het gehemelte wat pijn doet. Dan doen ze de tong eroverheen om het iets te verminderen. Of het bit is te dik.

Een paard / pony doet dit niet om "te etteren" maar geeft een signaal van ongemak. Zij kunnen niet praten dus laten ze het op deze manier merken, aan ons de taak om ernaar te luisteren :j

Symptoombestrijding is zo makkelijk helaas.. (gaatje strakker/tonglepel) :n

Ik zou een bitfitter laten komen

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Obizaza
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-06-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 21:24

Een oplossing komt er voor haar zeker op een paardvriendelijke manier.een tandencontrole onder verdoving al gehad.nu kijken naar welke bitten haar eventueel beter passen maar ik zit gewoon met de vraag hoe jullie de tong terug onder het bit krijgen doen jullie ook het hoofdstel los?

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe krijgen jullie de tong terug over het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:35

Ja een andere manier is er toch niet, zeker bij zo’n kleine shettenmondje niet. Te weinig ruimte simpelweg.
Wel risicovol onderweg...

Je hebt les, je instructeur zegt dat je pony moeite heeft met het bit. Heeft ook een oplossing voorgesteld?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Hoe krijgen jullie de tong terug over het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:42

Soms helpt het als je de teugels/ leidsel even meer ruimte geeft zodat hij zijn tong terug kan doen. Anders wil het ook nog wel een helpen als je het bit naar boven houd en zijn tong terug naar beneden doet.
Kun je een foto laten zien van het bit waar je nu mee rijd?

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Hoe krijgen jullie de tong terug over het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:47

Ik stop gewoon mijn vinger in zijn mond en til het bitje een beetje naar het gehemelte en dan zn tong er weer onder, daarna bit gaatje hoger gehangen en vandaag heeft hij niet geklierd op het bit (is nog vrij nieuw voor hem)

Obizaza
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-06-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 22:48

Ja we kijken voor een goed passend bit.de lesgever is er mee bezig en dat komt goed want hij heeft heel goeie kennis al heel lang ervaring,maar zolang ze nog haar ideaal passend bit niet heeft blijf ik nog even met het probleem zitten en daarvoor zocht ik wat tips om niet telkens de bakstukken los te doen en zo de tong terug juist te krijgen.daarop deze toppic

Obizaza
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-06-18
Woonplaats: België

Re: Hoe krijgen jullie de tong terug over het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 22:49

Dankje voor de tips indivito en nicky zal ik zeker onthouden als ik het terug voor heb!!

Obizaza
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-06-18
Woonplaats: België

Re: Hoe krijgen jullie de tong terug over het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 22:54

Het is een utrechtse stang bij ons (in België) vaak bokkebitje genoemd

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 23:09

Obizaza schreef:
Het is een utrechtse stang bij ons (in België) vaak bokkebitje genoemd

Maar hoe is de stang gebogen?

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Obizaza
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-06-18
Woonplaats: België

Re: Hoe krijgen jullie de tong terug over het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 23:11

Heel lichtjes

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 23:12

Obizaza schreef:
Heel lichtjes

Maar welke kant op? Naar voren of naar boven?

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 23:25

Ik heb het wel bij een paard meegemaakt dat ik de tong weer terug onder het bit moest doen.

Tong vastgepakt, iets naar achter 'geduwt' en hup, hij zat er weer onder.
Maar ik kan me voorstellen dat dit bij de kleine shettenmondjes veel lastiger is, en dat niet elk paard braaf met zijn mond open blijft staan als je aan de tong zit te prutsen :') Dit paard was de tandarts gewend, en bleef mooi staan _O-

Ik kan me voorstellen dat je het hoofdstel liever niet los maakt als ze voor de wagen staan. Heb je een groom mee? Want dan kun je zelf op de wagen blijven zitten. Dan heb jij het andere paard dmv de leidsels nog vast, en de groom is bezig met het 'tong-over-het-bit'-paard ;)

Obizaza
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-06-18
Woonplaats: België

Re: Hoe krijgen jullie de tong terug over het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 23:33

Het bitje is lichtjes naar boven gebogen.ja ik heb ook een groom mee,maar zijn paarden slaan hun tong niet boven hun bit en toen het gebeurde bij de mijne kon hij enkel ook bedenken van de bakstukken losmaken en zo de tong er terug onder te krijgen,ze hebben inderdaad wel een klein mondje om daar dan nog eens goed aan die tong te kunnen is niet zo gemakkelijk

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Hoe krijgen jullie de tong terug over het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 00:48

Tong vastpakken, Buiten de mond halen en dan onder het bit weer loslaten? Ik rij zonder bit dus geen idee haha

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 06:14

Obizaza schreef:
Een oplossing komt er voor haar zeker op een paardvriendelijke manier.een tandencontrole onder verdoving al gehad.nu kijken naar welke bitten haar eventueel beter passen maar ik zit gewoon met de vraag hoe jullie de tong terug onder het bit krijgen doen jullie ook het hoofdstel los?


Ik persoonlijk zou stoppen met mennen (met dit bit althans) zolang de oplossing er niet is. Doorgaan met iets waar duidelijk protest uit voortkomt vind ik niet bijzonder eerlijk naar je pony toe.

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 06:35

Het hoeft geen protest te zijn of ongemak. Sommige pony's spelen zo met het bit.
Ik zou het bit zeker oroberen een gaatje omhoog te doen. In praktijk zie ik vaak dat het bit bij de kleinere pony's te laag hangt waardoor juist het gaatje omhoog comfortabeler is.

Even uitproberen terwijl je met lange lijnen achter je pony loopt wat de meest rustige bitligging is.
Ik lees dat je een sperriem gebruikt bij het bokkenbit. Wat is daarvan de reden? Ik ben geen fan van dichtsnoeren van de mond met sperriem. Ik rijd niet met sperriem. Je zou ook eens kunnen proberen om de sperriem eraf te halen.

Check ook of je kopstuk en frontriem ruim genoeg zijn en niet teveel drukken, want daar wil ook wel ongemak vandaan komen als het hoofdstel niet passend is bij pony's.

Bij onze haflingers past ook zelden een standaard menhoofdstel. De frontriem moet een maat ruimer, het kopstuk teruggesneden worden achter de oren, etc. Het is altijd afstellen voor alles fijn op maat is.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:55

Veel bitten zijn erg dik voor een shetten-mondje. Daar kunnen sommige ook last van hebben. Bokkenbitten vind ik altijd vrij lomp en stug, zeker in kleine mondjes.

Heb je de ogen van de bakstukken ook wat naar buiten gebogen? Soms drukken die erg tegen de wang aan (vooral bij brede koppies) en dat veroorzaakt ook ongemak.

Via internet is er geen kant en klaar antwoord. Er kunnen 100 redenen zijn waarom hij dit doet. Ik zou zelf eens een andere bit proberen, evt een gaatje hoger, en voorlopig even enkelspan in de bak rijden om te kijken hoe het gaat.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Hoe krijgen jullie de tong terug over het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:00

Persoonlijk ben ik niet zo n fan van bokkebitjes. Deze werken niet anders in als een ongebroken trensje. Kijk eens naar een bit met een tongboog welke omhoog en naar voren is gebogen. Shetten hebben vaak brede lippen en lagen en een smalle tong.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 58 bezoekers