Lamoenen raken uit lichtogen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Lamoenen raken uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 22:41

Halo iedereen. Zoals in de titel beschreven schieten mijn lamoenen uit de lichtogen. De eerste keer had ik een tuig met brancard beugels. Toen ik in draf ging schoten beide lamoenen eruit en kipte de sulky om met mij erbij.iedereen zei toen dat het door die brancard beugels kwam. Nu heb ik een nieuw tuig met veiligheidslichtogen en heb ik een ervaren menner erbij genomen voor hulp. Hij heeft het tuig en sulky volledig afgestemt op mij maar weer schoot 1 lamoen uit de veiligheidsogen. Het andere lamoen bleef zitten doordat hij de singel er eens extra had rondgedraait. Hij zei dat dit niet mocht gebeuren en gevaarlijk is maar begrijpt zelf niet hoe dit kon gebeuren. Iemand ideeën of hoe we dit kunnen voorkomen?
Zelf had hij nog een deel van het tuig extra aangespannen om te zen of het nog ging gebeuren. Het gebeurde wel enkel tijdens draf en tijdens het rijden in lichte putten
Hopelijk kan iemand helpen
Heb nog niet echt foto's buiten deze. Heb ook een video maar volgens mij kan dit hier niet.

Afbeelding

Afbeelding


Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Lamoenen raken uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 23:17

Kantelt je wagentje achterover? Zodat de lamoenen er dan uit gaan?

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: Lamoenen raken uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 23:28

Waarschijnlijk moeten je strengen strakker.

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 23:59

Rizette schreef:
Kantelt je wagentje achterover? Zodat de lamoenen er dan uit gaan?


Als ik erop zit buigt hij lichtjes maar niet veel. Zweeft mooi in de lichtogen. Raakt er eerst uit en kipt dan om

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 23:59

sakvis schreef:
Waarschijnlijk moeten je strengen strakker.


Die heeft hij idd ook aangespannen op het moment.
Ik ga komende week ook nog eens rijden in mijn weide en kijken of het durft losschieten.

Anoniem

Re: Lamoenen raken uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 00:33

Ik vermoed dat de knik in de lamoenstangen op een onhandige plek zit bij je pony en dat ze daarom zo makkelijk uit de lichtogen schieten. Sowieso vind ik het lamoen vrij hoog tegen de schouders rusten, maar los daarvan, als je naar de foto kijkt dan zie je eigenlijk al dat als dat knikpunt van de lamoenbuis iets omhoog gewipt wordt in het lichtoog, dat het uiteinde van de stang er direct helemaal doorheen zal schieten. De hoek van dat uiteinde van de stang volgt namelijk precies de omtrek van de cirkel die het lamoen omhoog kiept.
Bij Shetlanders gebruik ik zelf liever sulky's met veel minder slag in het lamoen, hoe rechter het lamoen hoe beter eigenlijk omdat alles toch al zo dicht op elkaar zit bij kleine pony's. Bovendien geldt: hoe hoger op de schouders het lamoen in de lichtogen hangt, hoe instabieler de boel wordt. Op de hoogte waar je borsttuig loopt de pony het breedst, dus als het lamoen daar zou lopen ligt het veel stabieler tegen de buik/borst aan.

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Lamoenen raken uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 11:17

Bedankt ik zal dit eens bekijken en eventueel de lamoenen wat lager hangen. Ik had vroeger schrik voor rechte lamoenen omdat ik dacht dat deze sneller eruit durven te schiete

Jorex

Berichten: 9896
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Lamoenen raken uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:22

Kun je het lamoen niet naar binnen draaien zodat het dichter tegen de pony aan ligt ook? Het lijkt op de foto ook vrij ver van je pony te hangen.

Alex en Jorie <3

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Lamoenen raken uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:26

Als je lamoen uit de lichtogen gaat. Wat kan gebeuren bij de kar aantrekken. Dan zijn de repen te lang. Maar op de tweede foto lijkt dat niet zo want de lichtogen worden naar voren gedrukt. (wat ook niet goed is)

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 11:34

Fennadev schreef:
Kun je het lamoen niet naar binnen draaien zodat het dichter tegen de pony aan ligt ook? Het lijkt op de foto ook vrij ver van je pony te hangen.

Die lamoenen kan je draaien maar als ik het goed zag horen ze zo naar de buitenkant lichtjes te hangen of ben ik mis?

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 11:35

sjanien schreef:
Als je lamoen uit de lichtogen gaat. Wat kan gebeuren bij de kar aantrekken. Dan zijn de repen te lang. Maar op de tweede foto lijkt dat niet zo want de lichtogen worden naar voren gedrukt. (wat ook niet goed is)


Het was me idd ook al opgevallen dat die nr voren werden gedrukt. Ik ga eens kijken of dit op de video die ik heb ook is

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:36


lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 11:38


lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 11:54

anders zal ik volgende week ze nog eens inspannen en van de volledige spanning foto's plaatsen van linker en rechterkant.

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Lamoenen raken uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:09

Wat heb je voor sulky er achter hangen? Een cavaletti?
Ik had hetzelfde probleem met die van mij inderdaad. Ging prima maar bij hobbels of draf klapte het uit de lichtogen. Probleem is inderdaad opgelost door van iemand een dicht lamoen over te nemen. Had sowieso al veiligheidslichtogen op het tuig, dus hoefde daar niks voor aan te passen. En nu ligt het allemaal mooi vast, kunnen er niet meer uit schieten :)

HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:13

Ik heb het probleem ook gehad met mijn cavaletti. Wij hebben toen het bankje 2 cm naar voren geschoven, daarna nooit meer problemen mee gehad. Wellicht zou dat nog een optie kunnen zijn om uit te proberen.

lisa249950
Berichten: 105
Geregistreerd: 30-12-14

Re: Lamoenen raken uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 12:35

Bedankt. Het is idd een cavaletti

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:00

Als de strengen goed op maat zijn.
Tuig goed afgesteld, zou dit eigenlijk niet kunnen.

Ik adviseer wel bij cavaletti's om de stophaak aan te laten passen en de ring voor de broek meer naar voren te laten maken.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

CharlottevdH
Berichten: 117
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:28

Ik heb het ook gehad met mijn caveletti, nu een HCA met dicht lamoen dus nu gebeurd dat niet meer. Ik zou normaals naar de afstelling kijken vooral van je strengen. Je kunt ook je lamoen dicht laten lassen. Je hebt het over veiligheidslichtogen op je nieuwe tuig, is dat het tuig van de foto? Want die heeft gewone lichtogen lijkt het wel. Foto van veiligheidslichtongen heb ik even toegevoegd.

Ik zou het namelijk niet aanraden om met dicht lamoen te gaan rijden zonder veiligheidslichtogen.


Afbeelding

HopeMyDay

Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Lamoenen raken uit lichtogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:38

Meestal zijn je strengen te lang. Het lijkt op de foto ook alsof je teveel ruimte hebt tussen de lamoenen en de pony waardoor de ligtogen naar voren gedrukt worden.
Zijn deze 2 foto's op hetzelfde moment gemaakt (dus zonder dat de pony maar voren/achter is gegaan)?
Je zou kunnen proberen om de lamoenen verder naar achter te schuiven (+/- 5 tot 10 cm) en vast te zetten, dan zou ik ze ook met de bocht meer naar binnen draaien.
Ook vind ik de rugriem iets te strak zitten op de foto (of je moet je schofje iets naar achter positioneren) en inderdaad het oogje van de broekriemen verder naar voren positioneren wat eigenlijk altijd nodig is met deze sulky's.

Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt.
Je strengen kunnen niet korter zo op de foto's te zien maar je kan gaten bijmaken met een brander als je een half leer, half nylon tuig hebt.

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:52

Ik zou idd ook voorlopig even de punten van het lamoen naar buiten draaien, zo komen de stoppen voor je lichtogen ook naar buiten en heeft de op/neer beweging er in theorie geen invloed meer op. (Dit lijkt op de foto iig het probleem te zijn)
Ook zou ik even kijken hoe het uitkomt als je het lamoen iets korter maakt of de pony wat verder naar voren inspant zodat de stophaken recht bij je schoftje uitkomen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, OmgiliBot en 7 bezoekers