hoe werkt zoiets?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

hoe werkt zoiets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 07:56

Hallo allemaal. Afgelopen vrijdag hebben wij een haflinger gekocht en mijn man wil graag met hem gaan menen, Zowel mijn man als de pony hebben nul komma nul ervaring met mennen. Hij is 6 jaar en nu basis dressuur ingereden. Mijn man heeft sowieso weinig ervaring met paarden maar kan vanwege zijn gewicht en lengte niet op de pony( weegt 88 kg) en wilt wel graag wat met hem doen. Is totaal niet bang aangelegd. Ook de pony is heel nuchter en kan alleen naar buiten.
We hebben nu een aantal meebedrijven gemaild met vraag voor menglessen maar dan echt vanaf nul. maar hoe gaat zoiets in zijn werk? Leer je eerst met twee lijnen achter het dier te lopen en dan bijv met een band achter hem oid.... ik heb er geen kaas van gegeten. Ik kan me niet voorstellen dat het hup tuigage om en gaan is.

wie kan me in een notendop uitleggen hoe zoiets in zijn werk gaat?

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: hoe werkt zoiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:14

Ik heb zelf mijn beide pony's tuigmak gemaakt ect.

Begint bij alle gangen op stemcommando te hebben staan. Plus het ho of halt. Vanuit daar ga je naar de lange lijnen. Gaat dat goed ga je ocer naar lange lijnen met bandslepen. En uiteindelijk naar voor het eerst voor de wagen zetten.
En dan nog niet eens gelijk rijden maar eerst aan lamoen laten wennen. Dus tussen lamoen zetten en die express heen en weer tegen lichaam doen zodat ze daar ook aan wennen.

let op; Ik heb zelf een koetsiersbewijs en had al ervaring met beleren voor de wagen. Denk dat als je geen ervaring heb het goed is dat tegen de tijd van voor wagen zetten je hulp vraagt aan iemand die er bekend mee is. Het lange lijnen en alles op stem zetten kan je wel mee beginnen.

Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hoe werkt zoiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:21

Als ik jullie was..zou ik de pony wegbrengen naar een prof menbedrijf zodat ze hem daar kunnen beleren voor de wagen. En kan je man menlessen nemen bij hopelijk datzelfde bedrijf maar dan met ervaren paarden.

Niet zelf mee gaan beginnen als je geen ervaring hebt want er kan een boel mis gaan.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:23

Hartstikke leuk idee.

Maar hoe gaat het in zijn werk.
Eerst jij en jouw man een aantal menlessen nemen met een ervaren menpaard. En kijk of jullie het allebei leuk vinden en durven :D
Uit praktijkervaring zeg ik je dat niet iedereen het durft of leuk vindt.
Dan leer je wat je wil, kan je koetsen uitproberen, etc. Want het aanschaffen van een koets en tuig is niet goedkoop. Beter in 1 keer goed doen,

Dan laat je je paard beleren voor de koets en dat moet je door een professial laten doen.
Want het is heel belangrijk dat de basis goed is.
Als je het verkeerd aanleert, is het voor de koets lastig te corrigeren.

En daarna ga je samen op les, zodat het begin goed is. Want als een ervaren menner een paard goed voorwaarts rijdt, is heel anders voor het vertrouwen van het paard als dat een groene koetsier en beginnend paard opleidt en daarbij fouten maakt en stuntelt.

Als je paard cool in het hoofd is, en ze al kan sturen, kan de opleiding tot menpaard snel gaan. De opleiding van de mens tot koetsier neemt meer tijd in beslag :D

Veel plezier.

In welke regio woon je? Dan hebben we hier wel suggesties voor goede menles

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Re: hoe werkt zoiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:51

Wat ontzettend leuk dat je man zo geïnteresseerd is en ook met het paard aan de slag wil gaan.

Mijn ervaring sluiten ook aan bij bovenstaande. Laat je man eerst een paar menlessen nemen met ervaren paarden om te kijken of hij het in de praktijk ook leuk vindt. Vaak wordt onderschat dat mensen het mennen toch wel erg spannend vinden.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: hoe werkt zoiets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 22:41

Bedankt voor de reacties. Wij wonen in de kop van noord holland. We zullen eens gaan informeren bij wat bedrijven. Mijn man lijkt het hartstikke leuk. Ik zelf heb er minder interesse in maar vind wel leuk om ernaast te gaan zitten hoor

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: hoe werkt zoiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:51

Je kan ook eens langs gaan bij een menvereniging in de buurt. Die zitten hier ook voldoende. Gewoon om te kijken hoe het daar met menlessen gaat, menners te ontmoeten enzo.

Abso_Beauty
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:28

Ik zou hem laten opleren door iemand dat er verstand van heeft. Vervolgens zou ik zelf ook een mencursus doen en je brevet proberen halen (België is dit verplicht) En dan zijn jullie vertrokken. Maar goede info verzamelen is heel belangrijk. Al snel kan je iets fouts doen en dat is heel gevaarlijk.