Verlengde Culeron

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Verlengde Culeron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-18 14:36

Omdat mijn pony zeker in de zomer nog al eens met zijn staart zwiept en daarbij al een aantal x bijna mijn leidsels te pakken had ben ik aan het kijken voor zo'n verlengde culeron nu zag ik buiten enorme prijsverschillen ook maat pony en maar cob/full nu heb ik een pony met in sommige dingen cob maat dus de vraag is welke maat neem ik? Wat is het verschil de lengte van die riempjes of de lengte van het deel onder de staartwortel?

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.


JoyCiej007

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 16:17

Voor mijn Welsh A heb ik een maat pony geloof ik. Besteld bij demenner.nl
Ik ben er ENORM tevreden over, en ik rij dan ook nooit meer zonder mijn verlengde culeron.

Wat precies het verschil is tussen de beide maten weet ik zo niet; dat zou je ze beter zelf even kunnen vragen. Hij moet wel strak genoeg zitten en lang genoeg zijn. De riempjes waarmee je de staart vastmaakt zijn een soort leren sporenriempjes; smal, lang en soepel, en makkelijk om gaatjes bij te prikken (was bij mij wel nodig). De rest kun je evt. afknippen maar ik vouw het er gewoon onder als ik ze door de passanten heb gehaald.

Let wel op dat je niet te vaak en/of vlak voor het rijden antiklit-spray in de staart doet; dan kun je 'm nog zo strak snoeren, maar het haar is dan zo glad dat ze met een paar keer zwiepen al een boel haar eruit kunnen krijgen.

Ik weet trouwens wel dat de mijne destijds een erg lange levertijd had; maat was niet voorradig, en dan alleen nog in het zwart. Bruin zouden ze speciaal opnieuw moeten maken, en daar gingen nog weer extra maanden overheen.

Omdat de riempjes van je normale culeron (de stoten zeg maar) er overheen vallen, het stijve gedeelte onder de staart valt onder de staart, en alleen de kleine riempjes om vast te zetten zie je dus echt. Mijn merrie heeft ook een zwarte staart.
Dus vandaar uiteindelijk voor zwart gekozen.

Bruin was trouwens ook nog eens een stuk duurder.

Hier heb je 'm (of je moet hem in kunststof willen; ook weer stuk duurder:)
https://www.demenner.nl/staarthouder-ve ... -1113.html

Jij hebt ook welshjes toch? B welshjes?
Ik zou toch echt denken dat cob/full te groot en te lang gaat zijn; ik zou voor pony gaan.

En ohja; hou er rekening mee dat ze soms nog wel eens de culeron (of de broek er direct onder) wat onder kunnen schijten als ze beetje dunne gras/stress mest hebben; ze kunnen hun staart wel iets optillen en ook wel wat zwiepen, maar niet zo veel/hoog/ver meer.

Soms help ik haar dus ook ff om vliegen/dazen weg te 'vegen' met mijn zweep, omdat ze er zelf net niet bij kan :+

Edit:
Hier ff een afbeelding van de mijne. Met wedstrijden doe ik meestal alsnog een vlecht in haar staart, vouw die 2 of 3 dubbel en dat zet ik dan vast met plakbandage/tape en dan de culeron erover; dan zit het nog minder in de weg. Soort polo-pony :D

Afbeelding

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Verlengde Culeron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-18 18:24

Bedankt voor je uitgebreide post ik heb een d pony voor de wagen staan :j, zal de menner ook wel even mailen voor de maat

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

MelanieB

Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:42

Hier op b pony een maat pony. Deze is ook ruim zat en zl bij een d pony zoals jouwe ook nog prima passen. Wel raad ik je aan het verlengde gedeelte even tussen een bankschroef ietsje te buigen (zit gewoon sterk ijzerdraad in zodst je 'm naar wens kan buigen) zodat het iets comfortabeler zit voor de pony. Ik heb de ideal versie, zowel zwarte als bruine. Pony heeft witte staart dus beide zie je toch wel haha.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Verlengde Culeron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-18 21:57

Hoe bedoel je buigen dat hij wat minder recht is? Oké maat pony moet dus wel passen. Fin heeft veel verschillende kleuren staart dus dat moet goedkomen :j

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

MelanieB

Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 23:34

Het stijve uiteinde staat bijna recht op de culeron, maar de staartwortel loopt naar beneden natuurlijk, dus een beetje verbuigen zorgt ervoor dat de staart in natuurlijkere houding blijft en fijner is voor de pony, en sluit ook nog eens mooier aan waardoor minder opvalt.

Zal zien of ik er van de week foto van kan maken

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

JoyCiej007

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:45

Hey, thanx mel, dat is een gouden tip die ik niet kende :D benieuwd naar een foto!
Doet het niets af aan de werking ervan?

Roos is nl nogal lenig met haar staart, kan er S vormen mee maken :+

MelanieB

Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:58

Tip kreeg ik van de bondscoach, was er een die ik ook nog niet kende dus credits naar hem :)) doet niks af aan de werking, juist wat fijner omdat ie dichter bij de staart wortel blijft ipv stuk er vanaf. Je zou dan zelfs de riempjes mee kunnen vlechten. Foto komt eraan

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

JoyCiej007

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 15:30

Dan hoef ik ook minder of geen schijt er meer af te krabben? :') _/-\o_ zoooooo smerig. Vooral als je aan het aftuigen bent en zonder te kijken in de stront grijpt.

MelanieB

Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 21:49

Ik heb er nog geen schijt op gehad iig :))

Afbeelding
Lastig om er een foto van te maken, maar je ziet wel dat ie mooi de staart volgt door al minimaal te buigen. Zo kunnen ze alsnog niks klemmen maar zit het wel comfortabeler.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Verlengde Culeron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 21:53

Ziet er goed uit zo idd ga hem van de week bestellen bedankt voor de tip!

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Verlengde Culeron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 21:58

Ik kende dit nog niet, hoe werkt het precies?
Kunnen ze niet alsnog de staart optillen, met culeron erbij?

MelanieB

Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:48

Sommige pony's/paarden zwiepen met hun staart over de leidsels en knijpen 'm dan vast. Dan krijg je minder leuke situaties in sommige gevallen, de verlengde culeron zorgt ervoor dat ze niet hun staart tussen de billen vast kunnen knijpen. Optillen gaat minimaal. Het is dus bedoeld voor de veiligheid en is ook toegestaan op zowel knhs als fei.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

JoyCiej007

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 00:50

Thanx voor je foto's Mel!
Heb al geruime tijd niet meer gereden; gisteren m'n wagen weer eens onder 't zeil vandaan getrokken en gewassen. Morgen is het tuig uitgebreid aan de beurt en wellicht doe ik 'm ook voorzichtig even in de bankschroef! :)

Schijt op de culeron dus niet; maar wel op je broek zo te zien :D

@ Granoek: ik verbaas me er nog steeds over hoeveel mensen (en zelfs jarenlange menners) dit nog niet kennen. Heb er veel reacties op gehad altijd. Zoals Mel zegt idd; dit is toegestaan, in tegenstelling tot het vastknuppen van de staart aan enig onderdeel van het tuig (aan de broek heb ik 'm wel eens vastgeknupt) of aan de wagen.

Ik rij er nu al enkele jaren mee; voordat ik hem had heb ik meerdere malen in hele enge/gevaarlijke situaties gezeten, zowel op de weg als op wedstrijd (als je knoerthard gaat en je kan niet meer sturen omdat je pony het leidsel gevangen heeft, dan wil je nog wel eens tegen een paal/boom/muur knallen...)
Of die keer dat ik stuurloos in galop dwars door 't verkeer een rotonde overging, met 1 leidsel onder pony's staart...
Ga je trekken, dan klemmen ze nog meer aan = meer paniek = nog gevaarlijker.

Dus hand naar voren, veeeel ruimte geven, als ze even niet klemmen dan proberen er onderuit te zwiepen via beweging opzij.

Ik men NOOIT meer zonder dat ding. 1x had ik haar aan de hand op de fiets met 't halve tuig er op, maar ik was vergeten de culeron dicht te maken (althans, de riempjes om de staart) en toen had ik een bokkende en steigerende pony met losse frutsels tegen haar doos.... vond mevrouw niet zo grappig (en ik ook niet :') )

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Verlengde Culeron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 01:18

Nee bedoelde ook niet dat ik het slecht vind ofzo maar ik heb er gewoon ook eentje die altijd met zijn staart zwiept alleen dacht ik dus dat ze dit ding alsnog met staart incl kunnen optillen en dat het dus weinig effect had. Maar dat is dus blijkbaar niet, dar was gewoon mijn vraag :)

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Verlengde Culeron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 07:40

Ik heb het 1x meegemaakt gelukkig toen geen paniek maar wil het nu gewoon voorkomen en zeker in de zomer is het een zwieper en ben ik alleen maar bezig mijn leidsels uit z'n staart te houden. Ga er zo gelijk eentje bestellen kan ik hem van de week mooi testen

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Verlengde Culeron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:31

Zouden die er ook bestaan in extra full? Of zelfs xxfull?

JoyCiej007

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Verlengde Culeron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:55

Geen flauw idee Granoek; mijn ervaring is dat mijn maat pony ongeveer even zo groot/klein is dan mijn originele culeron. Het stuk onder de staart bedoel ik dan dus. Zelfs wat strakker. De bolling is groter/dikker zeg maar.

je zou demenner.nl om advies kunnen vragen.

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Verlengde Culeron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 20:28

Heb hem binnen gekregen maar vind het gedeelte waar de staart ingaat wel erg smal lijken ben benieuwd of dat past. Ga hem morgen passen ben benieuwd

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:26

F_inley, hoe ging het nog? Vind dit wel interessant maar bestaat niet in mini geloof ik? Soms nu ook dat mijne opeens zijn staart opgooit, gelukkig nog geen enkele keer kwijt geweest maar vind dit wel interessant.

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Verlengde Culeron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 18:14

Ja gaat goed en past goed. Hij vond het de eerste paar x met poepen heel eng als hij z'n staart weer naar benenden deed maar dat gaat inmiddels beter :j

Afbeelding

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers