Draver (opnieuw) beleren voor de wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Draver (opnieuw) beleren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 21:23

Ik heb in 2009 een bijna 4 jarige draver gekocht. Toen ik haar een poos had wilde ik graag gaan mennen. Ik had een sulky en tuig gekocht. Het lopen in het tuig ging erg goed. Het inspannen echter niet. Tussen de bomen staan was erg eng. Ik heb toen contact opgenomen met de trainer waar zij heeft gestaan voordat ze naar de veiling ging. Hij zei dat ze daar voor de sulky erg druk was en bokte. Ik denk dat er in het verleden iets gebeurd is en heb het ook niet meer geprobeerd. Nu jaren later zou ik het toch eigenlijk wel weer graag willen proberen. Dit mede omdat ik minder behoefte heb om veel te rijden.

Het beste zou zijn om haar opnieuw te beleren. Maar hoe pak ik dit aan? Zijn er mensen in Overijssel/ Gelderland die hier ervaring mee hebben? Ik woon zelf in Kampen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:28

Mijn ervaring is als dit eenmaal zo is krijg je het er niet meer uit. Die angst zit zo diep.
Dan is het nog de vraag is zo'n paard ooit weer betrouwbaar.

Mijn haflinger is ook zo. na de 3e keer proberen heb ik het opgegeven want die laatste keer was ook bijna zijn dood. Hij is nog heel wat jaren een fijn rijpaard geweest en nu met pensioen.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Draver (opnieuw) beleren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 21:37

Daar ben ik ook bang voor. Ook kwa betrouwbaarheid. Haar moeder heeft wel gekoerst, maar bleek ook wel een draak te zijn. Die heeft wel eens de pikeur van de bok getrapt.

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Draver (opnieuw) beleren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:50

Als de trainer zegt dat ze niet betrouwbaar is voor de kar zou ik het er niet op wagen.. die mensen rijden zoveel verschillende dravers, die zeggen dat niet voor niets.. zij hebben er wel echt verstand van zeg maar ;)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Draver (opnieuw) beleren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:04

Dat soort mensen weten precies hoe ze met dit soort gevallen om moeten gaan, zijn vaak gedurfde mannetjes. Als zíj het al een pittig paard vonden, zou ik zeggen niet aan beginnen. Of je moet de tijd hebben vanaf 0 te beginnen?

BarbaLala

Berichten: 9608
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:09

"Drakerig" gedrag is iets anders dan angst. Dat eerste is wel bij te schaven, dat laatste is een ander verhaal.
Van 0 af aan beginnen zoals hierboven wordt geopperd heeft helaas weinig nut bij echte trauma's, je kunt het paard namelijk mentaal niet resetten en er zal een stuk spanning aanwezig blijven waardoor ze onberekenbaar zijn en als een blad aan een boom kunnen omdraaien geestelijk.
Een angstig paard kan alle realiteitszin verliezen en zeker voor de wagen zit je dan met een groot probleem.
Een risico wat je -vind ik persoonlijk- niet moet willen lopen aangezien de risico's met een ingespannen dier nog velen malen groter zijn dan onder het zadel in een panieksituatie.
Daarbij meegenomen dat een paard ook nog eens een vluchtdier is, het verleden onbekend behalve "van horen zeggen", denk ik dat je beter eieren voor je geld kunt kiezen en het er bij zou moeten laten.
Er is niks mis met niet elke dag rijden, het enige is dat je paard wat minder bespierd zal worden. :)

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Draver (opnieuw) beleren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:18

Niet aan beginnen, paard is niet voor niets van de baan gehaald, of te langzaam of onbetrouwbaar voor de sulky.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Draver (opnieuw) beleren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 12:07

Als ik kijk naar hoe jouw merrie is gefokt hoeft het geen trauma te zijn. Haar vader gaf hele typische paarden door, drukke en aparte dieren. Als dit iets is wat je graag wil zou ik er rekening mee houden dat ze altijd zo blijft, apart voor de kar.

En of dat is wat je moet willen :) ?

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 12:33

Ik las je verhaal en moest meteen denken aan dakota. Toen ik je profiel opende zag ik dat het ook om haar gaat.

Ik heb haar gereden op de stal waar jij haar toen gekocht hebt.

Wij hebben haar toen ook voor de sulky gehad wat hetzelfde resultaat gaf, alles ging goed tot ze de lammelen tegen haar zijkant voelde

Ik kan mij herinneren dat zij toen de trainer ook gebeld had omdat ze haar gekocht hadden als beleerd voor de wagen en dat haar toen verteld is dat ze inderdaad een ongelukje op de baan heeft gehad en vermoedelijk in een bocht. Maar precies weet ik het ook niet..

Zoiets staat mij bij, zij hebben het toen ook niet meer geprobeerd, maar het lijkt mij dat je met een goede professionel een heel eind moet komen..

Hoe gaat het verder met dakota? Wat leuk om te lezen dat ze nog steeds bij jou is!

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Draver (opnieuw) beleren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 10:21

ED --> AR. Gezien de hoofdvraag hier beter bij past dan ook om die reden verplaatst naar dit forum.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 10:47

Licor schreef:
Als de trainer zegt dat ze niet betrouwbaar is voor de kar zou ik het er niet op wagen.. die mensen rijden zoveel verschillende dravers, die zeggen dat niet voor niets.. zij hebben er wel echt verstand van zeg maar ;)

Dit inderdaad. Hun rijden zoveel paarden en geloof me, echt niet de makkelijkste. Als hun het onveilig en onbetrouwbaar vinden, stoppen ze niet zonder eerst verschillende dingen te proberen.
Ik denk dat je het beter kunt laten voor wat het is.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 10:55

Ruitje geeft aan dat een groot deel van de 'problemen' van het paard ook in de genen van dit paard zitten. Dat is duidelijk.

Ik lees in je verhaal dat het paard bij diverse trainers al duidelijk heeft gemaakt dat voor de wagen lopen niet 'zijn ding' is. En ook bij jou heeft hij aangegeven dat het niets voor hem is.

Mijn advies; luister naar je paard. Doe het niet. Kan alleen maar tot ongelukken leiden.

Geniet samen van de dingen die jullie nu doen, en laat het mennen voor wat het is.

Ga anders bij een dravertrainer meehelpen en paarden uitrijden als jij dat zelf leuk vindt. Want het is gaaf. Maar niet met dit paard.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:04

Joscaa schreef:
Licor schreef:
Als de trainer zegt dat ze niet betrouwbaar is voor de kar zou ik het er niet op wagen.. die mensen rijden zoveel verschillende dravers, die zeggen dat niet voor niets.. zij hebben er wel echt verstand van zeg maar ;)

Dit inderdaad. zij rijden zoveel paarden en geloof me, echt niet de makkelijkste. Als zij het onveilig en onbetrouwbaar vinden, stoppen ze niet zonder eerst verschillende dingen te proberen.
Ik denk dat je het beter kunt laten voor wat het is.


:D


Ts, heb je al een keuze gemaakt?

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Draver (opnieuw) beleren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:45

Bedankt voor je Nl´se les. :')

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Draver (opnieuw) beleren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 19:10

ruitje schreef:
Als ik kijk naar hoe jouw merrie is gefokt hoeft het geen trauma te zijn. Haar vader gaf hele typische paarden door, drukke en aparte dieren. Als dit iets is wat je graag wil zou ik er rekening mee houden dat ze altijd zo blijft, apart voor de kar.

En of dat is wat je moet willen :) ?


Haar moeder Fajolie Dakota is ook best een geval apart. Ik heb contact gehad met beide verzorgers van die merrie. Ook geen makkelijk paard geweest!!!

Ik vind het erg jammer, maar ik laat het mennen voor wat het is. Als ze gewoon netjes voor de wagen kon zou ik haar zeker niet verkopen. Nu twijfel ik steeds meer omdat ik weinig zin in rijden heb. Ik wil graag meer de western kant op, maar dat is in dit deel van het land weinig te vinden. Maar het is een leuk paardje verder en wil graag sjouwen. Maar als ik 1 of 2 keer rijden eigenlijk wel genoeg vind.....

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Draver (opnieuw) beleren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 19:11

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie antwoorden!!