Een paardenkar remnend maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Een paardenkar remnend maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 21:12

Ik heb een paardenkar, maar er zit geen rem op. Ik had me bedacht dat dat er vast wel op te maken is. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Een paardenkar remnend maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:20

Deze volg ik even voor handige tips, same here !

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Een paardenkar remnend maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:24

Wat ik gehoord heb is dat het erg moeilijk is om bestaande niet-geremde wagens alsnog geremd te maken (in ieder geval op de gebruikelijke manier met een rem bij de voet van de menner). Met een soort handrem is het dacht ik wel te doen, maar dat lijkt me weer erg onhandig.

Als er een makkelijke, niet super kostbare manier is ga ik ook in de rij staan met jullie in ieder geval :P

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Een paardenkar remnend maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 21:33

Ik denk dat ik de wielen zou kunnen vervangen voor wielen met trommelremmen. Maar dan inderdaad nog de bediening hier van. Ook heb ik al een bedacht iets te lassen. En dat zou je dan tegen het wiel aan duwen. Mijn zoon heeft een schelter die zo remt. Maar niet goed voor de banden denk ik.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 00:08

Gehele achteras vervangen door een as met remmen of een stuk as afslijpen en vervangen door asstompen met remmen. Dan moet je ook de bekabeling nog trekken en het voetpedaal monteren. Allemaal niet simpel. Bij HCA in klarenbeek kan je alles los bestellen of het daar laten doen. Niet goedkoop en zeker niet gemakkelijk
De manier wat jij benoemd zoals op een skelter daar hou je echt geen paard mee tegen en hoe wil je dat doen met je leidsels in je hand en dan aan een rem trekken?

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Een paardenkar remnend maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 14:19

Nee ik wilde natuurlijk het niet zo dat ik het met de hand moet trekken, dan wel met de voet.

Maar het is toch zo wie zo niet de bedoeling om een paard te stoppen met het remmen? Ik dacht dat de remmende karren dat ook niet kunnen. Maar wielen met trommel remmen is niet een optie?

Ik woon vlakbij Klarenbeek. Zal eens kijken.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Een paardenkar remnend maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:24

Een rem stopt het paard niet. Het kan hem wel iets zwaarder maken zodat je hem even los in de strengen krijgt en dan weer bitcontact kan maken. Een broek zorgt ook voor een rem als het gaat om heuvelafwaarts. Enigste waar ik de rem voor gebruikte is om te voorkomen dat de kar achterwaarts gaat bij stilstaan, vooral fijn als er een ander span of auto achter je staat

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Een paardenkar remnend maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:12

Ik weet natuurlijk niet of je erg gehecht bent aan je wagen, maar het eenvoudigste en goedkoopste is denk ik inruilen tegen een geremde wagen, ook al zitten er niet veel wagendealers te wachten op een ongeremde wagen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Een paardenkar remnend maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 18:34

Ook daar heb ik aangedacht. Maar een andere wagen kost ook nogal wat.