stilstaan is plots achteruitgaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

stilstaan is plots achteruitgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-18 18:26

Hoi,

Onze bijna 6-jarige tinkerruin loopt nu zo'n jaar en een half voor de kar, minstens 2 uren per week.
Sinds een tweetal maanden hebben we een andere koets en het commando "backup" (achterwaarts) loopt lekker met deze combinatie.

Vandaag gingen we aan de kant en hielden halt om een bestelwagen voorbij te laten.
Altijd wordt het commando "Hooo blijven staan" perfect uitgevoerd ... tot nu dus. Meneertje moest zonodig achterwaarts gaan op dat moment. Een 10-tal minuutjes later, bij het wachten aan een druk kruispunt ging ie weer achteruit. Hoe krijgen wij hier terug de puntjes op de i ???


Afbeelding

BITLOOS OMDAT HET KAN


Room_Soesje
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:59

Voet op de rem, commando ho herhalen en tik met de zweep. Belonen zodra hij stil staat.
Edit: let op dat er niet te veel druk op je leidsels staat.

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: stilstaan is plots achteruitgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:04

Hetgeen hier boven beschreven inderdaad, alleen is dat wat kort door de bocht.
Hebben jullie uberhaupt een rem? Dat is in dit soort gevallen wel erg aan te raden. Normaal gesproken los je problemen voorwaarts op; dat kan echter niet altijd en al helemaal niet als je wil en moet stilstaan en paard gaat achterwaarts.

Heb je een zij-foto van je totale aanspanning?

Mijn Welsh merrie "mis"bruikte de broek enkele weken na het beleren ook wel eens als achteruit versnelling. Ik heb een marathonwagen die je zo scheef neer kan zetten dat hij alsnog niet schaart en/of kantelt, daarbij een goed werkende achter schijfrem met "parkeer"functie.

Rem erop en een slag rondom dr oren met de zweep na mondelinge waarschuwing waren genoeg. Ho is ho, is 4 benen de grond in en staan zolang ik het wens. Heeft wel wat training en consequentie gevergd.

Indien je wagen goed geremd is zou je eens kunnen proberen (wees dan zeer alert!!) om de broek weg te laten; zonder broek hebben ze eigenlijk weinig tot geen middelen meer om de wagen achteruit te duwen; dit gaat immers m.b.v. de broek.

Alsnog hameren op het blijven halthouden. Hou het in het begin kort; stilstaan is meteen belonen en weer verder. Liever voorwaarts dan achterwaarts. Dat langzaam uitbreiden tot langer stilstaan.

En dan 't liefst in een bak/weide/erf/omheind gebied of rustige straat, zonder kruisingen en met weinig verkeer, zodat je niet noodgedwongen langer stil moet staan dan je op dat moment wil en kunt.

Alsnog is het niet verkeerd om hier een zijfoto van de gehele aanspanning te plaatsen. Bovenstaande foto kan niemand iets mee.
Het lijkt alsof de broek wat laag zit, maar dat is dus lastig te zeggen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: stilstaan is plots achteruitgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:23

De eerste vraag die als eerste in me op komt is eigenlijk: hoe vaak oefenen jullie het halthouden + achterwaarts?
Als dit een tijdje veel achter elkaar is geweest is de link halthouden = achterwaarts een logisch gevolg.

Oefenen jullie ook enkel halthouden?

Je kunt het eventueel ook nog onder het zadel oefenen maar de vraag is of hij dan de link legt met voor de wagen lopen.

Hebben jullie les? (Of heb ik daar overheen gelezen) overleg eens met je instructeur (die heeft er meteen het hele plaatje bij).

Maar verder idd wat hier boven al beschreven staat, probeer het toch voorwaarts op te lossen. Hij hoeft er niet meteen in galop vandoor te gaan maar op z'n minst stoppen met achterwaarts gaan en vooruit gaan denken.
Lukt dat stoppen niet met een rem dan zul je hem met je stem en zweep ervan moeten overtuigen dat wachten of weer vooruit gaan een betere optie is. Zo zacht als kan maar ook zeker zo hard als nodig is. Nu is het vervelend maar misschien is het binnenkort wel gevaarlijk.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: stilstaan is plots achteruitgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 00:32

Dat is ook een goeie Palousa!

Ook ik heb wel eens de fout gemaakt om (voor praktische zaken maar ook voor dressuur) te oefenen op halthouden, enkele sec. stilstaan, en achterwaarts.

Moet je ook niet te vaak doen, dan is idd de link snel gelegd. Dus afwisselen is het devies, maar dat geldt overal voor natuurlijk.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:18

een paard dat aangespannen loopt leer ik nooit achterwaarts gaan voor de wagen.
waarom zou je dat doen. ze kunnen er ook misbruik van maken als ze dit ( te) goed kennen.
je paard event. met iemand ernaast weer leren dat ho ook echt ho is.
en als hij achterwaarts gaat een tik geven zodat hij daarmee stopt en weer stil gaan staan.

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:26

dingogirl schreef:
een paard dat aangespannen loopt leer ik nooit achterwaarts gaan voor de wagen.
waarom zou je dat doen. ze kunnen er ook misbruik van maken als ze dit ( te) goed kennen.

Als je knhs menwedstrijden rijdt is achterwaarts aanleren toch wel handig, wordt toch echt gevraagd in sommige proeven. :')

[o]

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: stilstaan is plots achteruitgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:55

Achterwaarts gaan hoort bij de basis bij aangespannen, dus moet geleerd worden, ook als je geen wedstrijden rijdt. Het halthouden alleen en het halthouden en terug veel afwisselen met het oefenen, die broek gewoon laten zitten, als hij de wagen op de hakken krijgt ben je nog verder van huis. Oefenen en oefenen en consequent zijn en geduldig, want hij is net zo trots dat hij het begrijpt en kan en nu vertel jij hem weer dat het toch niet goed is :D

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:53

dingogirl schreef:
een paard dat aangespannen loopt leer ik nooit achterwaarts gaan voor de wagen.
waarom zou je dat doen. ze kunnen er ook misbruik van maken als ze dit ( te) goed kennen.
je paard event. met iemand ernaast weer leren dat ho ook echt ho is.
en als hij achterwaarts gaat een tik geven zodat hij daarmee stopt en weer stil gaan staan.


Euhm..... nou vind ik het (behalve dat het op wedstrijd in sommige proeven toch echt wordt gevraagd, en het in de marathon o.a. erg handig is) toch juist wel een must in het bos maar zeker ook in het verkeer.

Stel je draait perongeluk een steegje in? of paard gaat iets te ver naar voren staan bij kruising?

Ik kan m'n pony zelfs voorzichtig voorwaarts zetten zodat ik vanaf m'n bokkussen het knopje van het stoplicht in kan drukken, en daarna zet ik haar weer rustig achterwaarts :j anders staat ze al half en half op de kruising of igg over de streep.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:48

ik kan mijn pony's ook zonder oefenen een stukje achterwaarts laten gaan. en ik kan ze draaien op een dubbeltje. heb al menig keer op een smal paadje dat toch nergens uitkwam moeten draaien.
maar buiten dat je het voor wedstrijden moet kunnen leer ik ze niet dat het voor de wagen ook moet / kan.
uiteraard kennen ze het commando "terug" aan de hand wel.
maar uiteraard moet iedereen leren aan zijn paard wat hij of zij nodig vindt.

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:31

Wat een toeval alleen de mijne staat al wat jaren voor de kar en doet momenteel aan vooruit denken, we trainen voor het Z namelijk en daar hoort het halt houden en achterwaarts ook in, met stem soms niet meer op te lossen, hangt in zijn broek blijft dan wel staan en wel eens gehad gewoon door de rem, nu idd zweep erbij vandaag maar weer aan de slag vh weekend namelijk wedstrijd.
Hij doet het overigens niet buiten alleen tijdens het trainen in de bak.
En niet op de a.c lijn hihi bij het groeten zeg maar.
Komt vanzelf goed heb wel vaker dingen gehad waar ik tegen aan liep die nu ook opgelost zijn.

Voorbeeld net ingespannen vertrok en meneer bleef in de verzamelde draf constant lopen. Aan de slag ermee gegaan en opgelost.

Succes neem wel les
Stem rem en anders idd zweep erbij


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers