Help! Grazende shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lotix
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-03-18

Help! Grazende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 12:22

Dringend hulp nodig: mijn shetlander gaat tijdens het mennen steeds grazen..

Wat kan ik hieraan doen?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Help! Grazende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:25

Strenger zijn? Duidelijke hulp voorwaarts geven als hij dat doet

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:26

Dat je pony steeds gaat grazen tijdens het rijden betekend dat je absoluut niet de leiding hebt,
m.a.w. je pony voorruit laten lopen, dat die de kans niet krijgt om te stoppen en beginnen met grazen.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:27

Jaaa inderdaad strenger zijn is het eerste dat ook in mij opkwam. Doet hij dit ook tijdens het wandelen of andere “werkzaamheden”?

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:28

Wat zegt je instructeur hier van?

Dit is wel heel erg basis, werk is werk dus geen graas tijd. Of dit nu mennen, rijden, longeren, wandelen of weet ik veel wat voor werk is.
Voor de wagen moeten ze gewoon luisteren, anders is het echt heel gevaarlijk om ze in te spannen!

Loopt hij fijn aan het bit? Is hij fijn (voorwaarts) aan je hulpen?

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Help! Grazende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:47

De pony heeft niet door dat hij aan het werk is, maar denkt dat je hem naar een lopend buffet hebt gebracht :j . Het is aan jou om het verschil uit te leggen.
Het is wel lastig als ze er eenmaal mee zijn begonnen, want shetlanders hebben hun hoofd op zo´n makkelijke lage positie dat het gras soms zó tegen hun mond aan zwiept. Misschien kan je met je zweep een tikje tegen de hals geven als hij neigt naar het gras? En houdt hem goed voorwaarts

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:00

Voorwaarts houden en zweep er over. Jij bent de baas, de pony niet. Heb je wel menervaring of begeleiding?

Lotix
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-03-18

Re: Help! Grazende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 19:10

Vandaag heb ik nog een rondje gedaan, goed voorwaarts gehouden en dit keer niks aan de hand! Dankjewel voor de tips.

Over menervaring, dit is mijn eerste pony. Dus nee, niet echt.
Instructeur heb ik ook niet, maar begeleiding wel door een ervaren menner.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Re: Help! Grazende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:11

Hem eens goed laten zien wie de baas is!

Lotix
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-03-18

Re: Help! Grazende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 19:14

Nog 1 dingetje, ik had al een tijdje niet meer gemend en de pony is pas geschoren. De zweep voelde ze niet echt door die veel te dikke wintervacht, dus eigenlijk heb ik me een beetje teveel zorgen gemaakt, haha. Nu voelt ze de zweep beter. En ze is gelukkiger nu ze van die vacht af is, dus ze luistert beter naar me!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Help! Grazende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:22

Je hebt altijd begeleiding van een goede instructeur nodig. Juist als je net begin is dat echt heel belangrijk zodat je alles goed aanleer.

Eten onder het werk is echt een no-go! Met de juiste begeleiding had je deze vraag niet hoeven stellen. Als deze basis dingen fout gaan kan dat echt heel gevaarlijk zijn!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Help! Grazende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:22

Als iedereen een instrukteur had en daar al zijn problemen bij kwijt kon dan hadden we het hele Bokt forum niet nodig.
Ik erger mij er een beetje aan dat elk topic hier wordt beantwoord met instrukteur, vee arts, huisarts, tandarts enz.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:13

Napie schreef:
Als iedereen een instrukteur had en daar al zijn problemen bij kwijt kon dan hadden we het hele Bokt forum niet nodig.
Ik erger mij er een beetje aan dat elk topic hier wordt beantwoord met instrukteur, vee arts, huisarts, tandarts enz.

Een instructeur kan het probleem beter oplossen dan wij het kunnen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Help! Grazende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:20

Niet oedereen heeft het geld of de mogelijkheid voor een instrukteur en heel veel instrukteurs nemen niet eens de moeite voor een shetlanderaanspanning. Je kan een probleem best in de eerste instantie hier neer leggen. Soms is de oplossing heel simpel of iets waar je niet aan had gedacht en anderen leren daar ook weer van

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Help! Grazende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:23

ik men al 16jr en ik heb nog nooit les gehad, mijn beesten hebben wel in de basisopleiding geleerd dat er tijdens het werken niet gevreten word

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:32

Napie schreef:
Niet oedereen heeft het geld of de mogelijkheid voor een instrukteur en heel veel instrukteurs nemen niet eens de moeite voor een shetlanderaanspanning. Je kan een probleem best in de eerste instantie hier neer leggen. Soms is de oplossing heel simpel of iets waar je niet aan had gedacht en anderen leren daar ook weer van

Als je geen geld hebt voor instructie, moet je niet aan een paard beginnen. Dan heb je de kans dat er fouten insluipen die je paard de vernieling in kunnen helpen omdat je denkt dat je het goed terwijl het misschien juist heel slecht is. Zit je met een paard dat misschien wel de rest van zn leven pijn heeft omdat je zo nodig een paard wilde, maar geen instructie.
En als je instructeur je shet niet serieus neemt, moet je gewoon op zoek naar iemand anders.
Het gaat niet om dat ze nu een klein probleem heeft, het gaat om alles wat nog meer fout kan gaan wat je misschien niet eens beseft omdat je te weinig kennis hebt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Help! Grazende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:35

compleet de vernieling in rijden met een beetje recreatief mennen met een shetlander?
Hooguit kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan als dat beest steeds met z'n smoel naar de grond gaat, ik denk dat je hier met een beetje opvoeding al een heel eind komt.
Natuurlijk is een beetje les helemaal niet verkeerd maar overdrijven is ook een kunst.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:39

Polly schreef:
compleet de vernieling in rijden met een beetje recreatief mennen met een shetlander?
Hooguit kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan als dat beest steeds met z'n smoel naar de grond gaat, ik denk dat je hier met een beetje opvoeding al een heel eind komt.
Natuurlijk is een beetje les helemaal niet verkeerd maar overdrijven is ook een kunst.

Ik heb weinig verstand van mennen, maar als je met recreatief op een paard rijden nooit les neemt en je paard altijd laat sterrenkijken of hem juist in de krul trekt, gaat je paard niet lang mee. Dan is het hallo artrose, doorgezakte rug, kissing spines en noem maar op. De onwetendheid is het gevaarlijkste

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:41

Ik sluit me volledig bij Bowo aan. Een paard is een grote verantwoordelijkheid en als je er ook nog zonder ervaring de weg op gaat te mennen breng je niet alleen jezelf en je paard in gevaar maar ook alle anderen op de weg. Nu is het met een shet wat beter in de toom te houden maar als je dan denkt wat ervaring te hebben en zet er een fjord voor en je hebt toch niet de juiste dingen geleerd kan het daar ook weer heel fout gaan denk aan wegrennen of juist in de achteruit gaan.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Help! Grazende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:12

Dan zal ik ook wel twee totaal verklote pony's hebben want ik heb ook nooit een instrukteur gehad (afgezonderd van hier en daar een los lesje en twee jaar achter elkaar aan hobbelen bij de menclub). Inmiddels men ik met de oudste pony 20 jaar en de jongere 15 jaar. Ik heb alles mezelf geleerd door veel te lezen, te kijken en te vragen. Natuurlijk zou ik wensen dat niet iedereen zobder enige ervaring maar wat aankloot maar je kan best met je hobby bezig zijn en andere hobbyisten af en toe om hulp vragen

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Help! Grazende shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:19

Ik vind het ook overdreven dat iedereen een instructeur zou moeten hebben hoor Napie :) vroeger les gehad, toen jaaaren niet en inmiddels met mijn jongste wel weer. Mijn oudste is 24 en heeft nooit gemankeerd terwijl zij nooit 'aan de teugel' liep, wij reden altijd buiten.