Sterker maken voor de wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Sterker maken voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 18:30

Hoi Allemaal :wave: ,

Ik heb een tinker van bijna 14. Staat een kleine 2,5 jaar voor de wagen en vanaf zijn 5de jaar wordt hij onder het zadel gereden (nu nog steeds ;) ). Onder het zadel merk ik dat hij sterker (uithoudingsvermogen, constante tempo) is geworden in al die jaren, maar voor de wagen nog niet. Ik merk het als we over de weg rijden. Het lijkt net of hij qua tempo inhoudt, maar als ik op een zandpad of op een graspad rijd is dat helemaal niet. Mijn gedachte is dat zijn pezen nog niet genoeg tegen het draven op de weg kunnen. Wat zouden jullie mij adviezen??

Groetjes Maureen

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:36

Black_Moon schreef:
Hoi Allemaal :wave: ,

Ik heb een tinker van bijna 14. Staat een kleine 2,5 jaar voor de wagen en vanaf zijn 5de jaar wordt hij onder het zadel gereden (nu nog steeds ;) ). Onder het zadel merk ik dat hij sterker (uithoudingsvermogen, constante tempo) is geworden in al die jaren, maar voor de wagen nog niet. Ik merk het als we over de weg rijden. Het lijkt net of hij qua tempo inhoudt, maar als ik op een zandpad of op een graspad rijd is dat helemaal niet. Mijn gedachte is dat zijn pezen nog niet genoeg tegen het draven op de weg kunnen. Wat zouden jullie mij adviezen??

Groetjes Maureen


Of wat dacht je van, dat de pezen het juist wel kunnen, maar dat er allicht ergens wat arthrose zit of iets in de geest van overhoef? Dat zou je juist op het harde meer merken dan op het zachte. Aangezien jij aangeeft dat ie op zachte bodem het wel goed doet.

Of ze houdt niet van glad asfalt.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: Sterker maken voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 18:55

Sjolvir: Wat is overhoef? Ik rij onder het zadel voornamelijk op zandpadden en graspadden en niet zo veel over de weg. En als ik over de weg ga, is dat in stap. Met de wagen ga ik iets meer over de weg. Vandaar mijn gedachte over de pezen

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Sterker maken voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:01

Met de wagen ga je niet op gras of zandpaden? Dan zou het ook nog iets met het tuig kunnen zijn.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 19:06

Sjolvir schreef:
Met de wagen ga je niet op gras of zandpaden? Dan zou het ook nog iets met het tuig kunnen zijn.


Niet zo veel als onder het zadel ;) Oke , het zou dus ook iets met het tuig zijn. Heb je eventueel voorbeelden waar het misschien aan kan liggen?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Sterker maken voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:13

Misschien heb je een foto van je aanspanning en hoe het tuig zit ook? dat is makkelijker beoordelen dan vanalles noemen waar het mee te maken kan hebben.

Misschien idd wel de harde ondergrond, hoe zijn de hoeven?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Sterker maken voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:04

Hoe zwaar is de wagen? Hoe hoog zit je borst? Welk bit rij je mee? Hoeveel menervaring heb je zelf? Hoe vaak rij je aangespannen?

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: Sterker maken voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 18:09

Nynkster: Zijn hoeven wordt altijd op tijd bekapt en ze zijn bikkelhard. Ik zal morgen betere foto's maken van mijn aanspanning en tuig. Zit momenteel tussen 2 nachtdiensten in ;)

Napie: Hoe zwaar de wagen is dat weet ik niet, maar er heeft van te voren ook een tinker voor gestaan. Qua maat van de tinker is hetzelfde als mijn tinker. Zoals ik zei tegen Nynkster zal ik morgen betere foto's maken. Ik rij met een normaal liverpoolbit. Ik heb zelf 3 jaar menervaring. Ik rij nu af en toe, maar ik wil hem dit jaar meer opmaken.

Hier een foto van de aanspanning (vorig jaar, laatste dag voor de winterstop), maar ik denk niet het heel duidelijk is. Sorry hier voor.
Afbeelding

Ik bedenk me net dat mijn pensionhouder (ervaren in het mennen en beleren er van) wat dingen heeft verzet vorig jaar voor de winterstop.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: Sterker maken voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 18:58

Inmiddels door iemand laten kijken die er verstand van heeft. Zijn borsttuig zat iets te laag. Dit belemmerde zijn schouders. Nu loopt hij als een zonnetje. Bedankt voor alle hulp.