2 jarige shetlander beleren voor kar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

2 jarige shetlander beleren voor kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 12:28

Hey bokkers!
Ik heb een vraagje aangezien er een best wel lange discussie anders gaat over het beleren van je pony voor de kar.
Ik heb een shetlander die is nu 2 jaar en 1 maand jong. Ze is verkeersmak, loopt keuringen, mee wandelen etc. Je kan alles met haar doen!
Maar nou is mijn vraag op welke leeftijd kan ik gaan beginnen met haar te laten beleren?
Zelf had ik in gedachten pas als ze 3 of 4 jaar is, maar het kriebelt wel wat en aangezien ik info te horen krijg die ze op 2,5 jarige leeftijd laten beleren, denk ik, kan dat nou ook met mijn shetlander en heeft dat gevolgen voor later?
Ik wil echt het beste voor mijn pony, ze staat 24/7 buiten, met schuilstal genoeg eten etc.


StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: 2 jarige shetlander beleren voor kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:39

NIET DOEN!

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 12:41

StalNollie schreef:
NIET DOEN!

Pas op een leeftijd van 3 of 4 laten beleren denk ik? Daar denk ik zelf aan, maar wil graag weten hoe jullie erover denken ;)

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:42

Als ik jou was zal ik hem nog lekker een jaartje laten staan!!
2 jaar is wel jong vind ik die van mij is pas beleerd met 4 jaar.
Het koppie moet er ook klaar voor zijn.

Django <3 Mijn lieve paardje

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:43

met een beetje kennis van paarden weet je al snel op welke leeftijd je moet beleren.
Meeste mensen beginnen met 3 jaar maar zijn ook zat (waaronder ik) die wat langer wachten.
2 jarige voor de wagen is echt not done... laat zon beestje gewoon nog even jong zijn en dan heb je er later veel meer plezier van.

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 12:44

evelienn28 schreef:
Als ik jou was zal ik hem nog lekker een jaartje laten staan!!
2 jaar is wel jong vind ik die van mij is pas beleerd met 4 jaar.
Het koppie moet er ook klaar voor zijn.

Klopt ja! Ze vind echt alles leuk wat ik met haar doe, en begint ook flink te puberen haha
Ik wil echt het beste voor haar, dus ik laat haar dan niet zomaar op 2,5jarige leeftijd beleren voor de kar, het gaat mij er ook om, wanneer zij er klaar voor is, en geen schade voor later eraan over houd

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 12:45

Nynkster schreef:
met een beetje kennis van paarden weet je al snel op welke leeftijd je moet beleren.
Meeste mensen beginnen met 3 jaar maar zijn ook zat (waaronder ik) die wat langer wachten.
2 jarige voor de wagen is echt not done... laat zon beestje gewoon nog even jong zijn en dan heb je er later veel meer plezier van.

ik heb haast geen ervaring met laten beleren voor de kar.... met 3 beginnen veel mensen onder het zadel, dat weet ik, maar voor de kar beleren weet ik zo niet...

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: 2 jarige shetlander beleren voor kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:49

veel zeggen dat voor de kar beleren minder zwaar is voor een paard. Maar een beetje wagen weegt al snel 150 kilo, 2 personen op de wagen en tikt wel mooi over de 200 kilo. En dan moeten ze vaak ook eerst in de bak wat met een wagen gewoon zwaar is.

Voor het plezier en de gezondheid van het paard zou ik gewoon nog een jaar gaan wachten. dan rustig beginnen met longeren en wennen aan het tuig etc. Dan rustig opbouwen naar de wagen. Niet overhaasten.

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:50

Ik heb een mini appaloosa staan die dit weekend 3 jaar wordt. Meer dan wandelen en wat grondwerk doe ik nog niet met hem. Ik wil deze zomer beginnen met lange lijnen/lange teugel werk en dan volgend jaar beleren voor de kar. Met 2 jaar zou ik zelf echt niet aan beginnen. Ik weet dat er zat mensen zijn die dat met 2 jaar wel schaamteloos doen, ook onder het zadel, maar ik vind het echt belachelijk :=
Fijn dat je er informatie en meningen van anderen over inwint om zo de beste keuze te kunnen maken voor je pony. Dat siert je! :j

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 12:51

Klopt, en het is ook nog eens een shetje, en geen kwpn'er of een ander ras dus zit je idd al gouw over het gewicht geen wat ze kunnen trekken in de bak

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:51

Als mijn ponys 2.5 jaar zijn laat ik ze wennen aan het tuig en laat ik ze een paar keer een bandje trekken.daarna gaan ze nog een jaar in de wei en pak je het mennen zo op en zet ik ze een aantal keren naast een betrouwbare pony. Na ongeveer 10x als ze buiten alles gezien hebben zet ik ze alleen voor de kar. dit allemaal samen met een instructeur! En gewoon buiten langs de weg en in het bos. Dit is fijner voor een jonge pony. Een kar rechtdoor trekken is minder zwaar dan steeds de bochten rijden in een bak.
Laatst bijgewerkt door roekes op 17-04-18 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:53

Ik zou pas met het voor-werk gaan beginnen als ze een jaartje of 3 is en daar bedoel ik mee; wennen aan het bit, lange lijnen, wennen aan het tuig, eens wat aan de longe lopen, mee aan de step of fiets om km's te maken, wennen aan groot verkeer, basis commando's erop zetten (ho-halt-stap-draf-galop-terug-om)
pas vanaf 4 jaar gaan beginnen met echt beleren voor de wagen, bandjes slepen, km's maken aan de fiets in iig stap-draf en langzaam laten wennen aan een sulky of vierwieler, evt onder begeleiding.

Voor nu lekker puppy laten zijn, af en toe eens korte stukjes wandelen, alle basis dingen kunnen doen zoals vast staan, poetsen, hoefjes krabben, wassen, meelopen, stilstaan misschien eens een schriktraining mee pakken maar verder vooral helemaal niks.

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 12:55

roekes schreef:
Als mijn ponys 2.5 jaar zijn laat ik ze wennen aan het tuig en laat ik ze een paar keer een bandje trekken.daarna gaan ze nog een jaar in de wei en pak je het mennen zo op en zet ik ze een aantal keren naast een betrouwbare pony. Na ongeveer 10x als ze buiten alles gezien hebben zet ik ze alleen voor de kar. dit allemaal samen met een instructeur! En gewoon buiten langs de weg en in het bos. Dit is fijner voor een jonge pony. Een kar rechtdoor trekken is minder zwaar dan steeds de bochten rijden in een bak.

Hmmm ja dat is zo! Ik heb tuig + de kar hier al, voor mijn andere shetlander die door een ongeluk niet meer voor de kar te krijgen is (hier was ik niet bij, privéomstandigheden) , helemaal stoffig word en dus pas over 2 jaar denk ik opgepakt word met mijn andere shetlander... dus deze kosten heb ik er niet aan

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 12:59

Lillian__ schreef:
Ik zou pas met het voor-werk gaan beginnen als ze een jaartje of 3 is en daar bedoel ik mee; wennen aan het bit, lange lijnen, wennen aan het tuig, eens wat aan de longe lopen, mee aan de step of fiets om km's te maken, wennen aan groot verkeer, basis commando's erop zetten (ho-halt-stap-draf-galop-terug-om)
pas vanaf 4 jaar gaan beginnen met echt beleren voor de wagen, bandjes slepen, km's maken aan de fiets in iig stap-draf en langzaam laten wennen aan een sulky of vierwieler, evt onder begeleiding.

Voor nu lekker puppy laten zijn, af en toe eens korte stukjes wandelen, alle basis dingen kunnen doen zoals vast staan, poetsen, hoefjes krabben, wassen, meelopen, stilstaan misschien eens een schriktraining mee pakken maar verder vooral helemaal niks.

Puppy zijn mag ze zeker haha
Zo gigantisch veel doe ik niet met haar, aangezien ik met het weer zit. Verder is ze een echte kinderpony die werkelijk waar alles leuk vind.. hier moet ik wel om denken dus dat ik niet over haar grenzen en over mijn grenzen ga. Kleine wandelingetjes maak ik eens in de zo veel tijd (1x in de 2 maand ofzo), verkeersmak is ze al, trailermak ook, met pony en hond uitlaten gebeurd ook wel soms, dekens kent ze ook aangezien ze afgelopen zomer met vliegendeken om stond.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:05

Je kan eventueel een singel om doen en met lange lijnen er achter lopen korte moment en maar veel maar ouders ik echt niet doen.beste is pas met drie jaar beginnen met belasten en trekken van kat ect.

Twee jaar is jong zoals men hiervoor ook al zegt.

Bit kan ook wel eens ingedaan worden.

The end

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Re: 2 jarige shetlander beleren voor kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 13:16

Mensen die nog iets kwijt willen, dat mag altijd! Maar ik wil even zeggen...
Ik laat haar nu lekker op de weide en doe gewoon de kleine dingen met haar (wandelen, poetsen, wassen) en laat haar over 1,5jaar/2 jaar beleren voor de kar, puur omdat dit het beste voor haar is, tenzij ik het nog drukker krijg met school, dan laat ik haar beleren voor de kar rond jaar 5de denk ik. Ik wil niet dat ze er later last van krijgt etc, dus ik wil echt het beste voor haar! Dankjullie wel voor het mee denken!

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: 2 jarige shetlander beleren voor kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:22

Verstandig TS! goed dat je naar je pony kijkt wat daar het beste voor is!
Dan zien we over 1,5/2 jaar vast mooie fotos voorbij komen van een pony die met plezier voor de wagen staat!

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: 2 jarige shetlander beleren voor kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:03


Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Jorex

Berichten: 9926
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: 2 jarige shetlander beleren voor kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:10

Mijn jongste is nu 2 jaar en 11 maanden en die wil ik nu wat meer oppakken aan de lange lijnen. Ik merk dat ie zo graag wil dat voor de lange lijnen 'ho' een issue is. Zolang hij niet netjes stil kan staan met lange lijnen als ik ho zeg, gaan we gewoon nog niet verder met de volgende stap. Naast de fiets en met wandelen en longeren kent hij de ho wel goed. Ik zou voor nu gewoon spelenderwijs tijdens het wandelen bv drafcommando en ho-commando oefenen. Kan geen kwaad als ze dat alvast kennen.

Alex en Jorie <3

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:23

Nynkster schreef:
veel zeggen dat voor de kar beleren minder zwaar is voor een paard. Maar een beetje wagen weegt al snel 150 kilo, 2 personen op de wagen en tikt wel mooi over de 200 kilo. En dan moeten ze vaak ook eerst in de bak wat met een wagen gewoon zwaar is.

Voor het plezier en de gezondheid van het paard zou ik gewoon nog een jaar gaan wachten. dan rustig beginnen met longeren en wennen aan het tuig etc. Dan rustig opbouwen naar de wagen. Niet overhaasten.



Wie zijn "veel zeggen"? Als je hetzelfde paard traint met hartslagmeter voor de koets en onder het zadel, zul je zien dat de hartslag hoger is tijdens het mennen. Bij het mennen wordt wel de rug ontzien omdat het paard geen ruiter hoeft te dragen, maar voor de koets is het harder werken.


Ts : goed dat je de tijd neemt om te laten opgroeien. En laat je pony straks goed professioneel beleren voor de koets. Daar hebben jij en jouw pony de meeste plezier van. Want voor de koets beleren, kan je maar 1 x keer goed doen.

En ik snap dat het lang wachten is tot hij groot genoeg is. Mooi de tijd om zelf een paar menlessen te nemen om straks goed ervaren je pony te helpen bij de opleiding.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: 2 jarige shetlander beleren voor kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:12

Ik bedoelde ook dat ik het er niet mee eens was :) vandaar ook de ''maar'' in de zin erna.
Voor de wagen is zeker hard werken, al helemaal met zware ondergrond. Dan kun je er nog beter een mugje van 40 kilo op zetten dan een wagen van 200+kg trekken :+

De ''veel zeggen'' zijn vooral mensen die zelf beleren op jonge leeftijd. Dus beleerders die er geld aan verdienen en een dier met 2,5 ervoor drukken. Ben het daar zelf neit mee eens, mijn merrie is reeds ingereden en wordt over een aantal dagen 4 jaar oud.

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:21

Vanaf 3 jaar rustig laten wennen aan wat tuigage en een kaptoom.
Beetje longeren links en rechts om, om de stap draf en met name de HO erop te krijgen.
3 1/2 zachtjes laten wennen aan een bitje en wat lange lijnen. Daarna wat slepen.
Bij 4 voor de wagen beleren.

Jorex

Berichten: 9926
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: 2 jarige shetlander beleren voor kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:49

Die van mij hoeft dan ook geen 200+ kg te trekken. Sulky weegt hooguit 40 kg, ik zit rond 65 kg. Dus mijne heeft de luxe nog geeneens zijn eigen gewicht te hoeven trekken. Mijn oudere shet had dat geluk niet. Ben er achteraf ook niet trots op hoe die beleerd is, maar hij loopt nu met veel plezier voor de sulky. Dus hij heeft er niet veel aan over gehouden, maar ik wil het bij mijn jonkie wat correcter doen. Straks de basis kennis erin, dus snappen wat een kar trekken betekent. Dan af en toe een klein ritje in de winter en dan volgend jaar zomer wat meer aan de bak en misschien in tweespan met de andere. Maar dat laatste kan ook nog een jaar langer wachten. Maar ik merk dat ie er nu wel mentaal aan toe is om meer in het werk gestoken te worden.

Alex en Jorie <3

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: 2 jarige shetlander beleren voor kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:02

Welke sulky heb je? Ik de cavalettie sport en die weegt toch echt 70 kilo. Al is dat natuurlijk een schijntje voor een pony van 120

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Jorex

Berichten: 9926
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:47

Ik heb een hca sulky met stoeltje, met panzitting wegen die 35 kg(volgens de site zelfs 25 kg, want heb 16 inch wielen). Ga ervan dat ie max 50 kilo zal wegen. Nou prima, dan trekt ie zijn eigen gewicht. Het zal de eerste paar keren toch over de vlakke weg zijn met een lopende begeleider bij zijn hoofd. Mijn pony's zijn ook echt wel klein, hij is hooguit 82 cm. Maar staat er op het moment qua conditie goed voor.

Alex en Jorie <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers