Overstap naar marathonwagen, help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Overstap naar marathonwagen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 21:27

Ola,

Mijn kleine grote vriend staat nu al een paar jaar voor de kar, altijd maar rustig hier in de straat rijden, heel zelden de grote weg op. Ik wil het nu wat serieuzer aan gaan pakken; vaardigheid in de wei en crossen door het bos!
ik heb nu een lompe, zware kar die écht niet fijn te rijden is in de wei en denk ik gewoon te zwaar is voor mijn pony dus ik ben opzoek naar een professionele recreatie / marathonwagen. Echter heb ik vrij weinig verstand van menkarren dus is het een lastige zoektocht. Vandaar dat ik opzoek ben naar tips of ervaringen met een goede kar.

Pony is 1.15m maar wel lekker breed. Kar moet geremd zijn en achter ook zitplekken hebben. (dus geen echte marathonwagen), het liefste voorop ook plek voor 2. De wagen die ik nu heb heeft een bokhoogte van 1.15m en de wielen zijn 50cm hoog (16inch?) dit lijkt goed te passen. Mag max 1750 kosten.

Iemand die een goede dealer in het zuiden van het land weet of advies heeft? *\o/*


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Overstap naar marathonwagen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:06

Tweedehands sites een tijdje in de gaten houden? Wij zochten voor onze welsh b een jachtwagen maar hebben in onze zoektocht ook leuke marathon wagens voorbij zien komen.

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Overstap naar marathonwagen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 22:15

Marktplaats en Bokt hou ik natuurlijk in de gaten. :) Ben vooral benieuwd wat voor wagen andere bokkers hebben voor dezelfde maat pony. Wil niet het halve land door rijden voor een kar die te groot / te klein of niet wat ik zoek, blijkt te zijn.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Overstap naar marathonwagen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 00:22

Misschien kan je linken of foto's hier plaatsen van wagens waar jouw oog op valt en dan kunnen we meekijken of het wat is. Ik zou in ieder geval kijken naar een wagen die op twee wielen is geremt. Kies niet voor een 6 persoonswagen want 4 is echt al max voor jouw formaat pony. Gewicht liefst zo licht mogelijk. Max 200 kg. Dingen als molenrem of stuurvertraging heb je niet nodig.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Overstap naar marathonwagen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 05:58

Heb er geen 1 te koop maar als ik jou was zou ik voor zoiets kijken. Is een beetje kruising recreatie en marathon wagen. Heb voor deze kar mijn welsh A van 1.17 lopen en me shet van 1 meter.

Afbeelding

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Overstap naar marathonwagen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:53

Wij hebben net zo'n wagen als hier boven staat, maar dan alleen remmen achter, voor de dressuur en het bos zet ik alleen een dubbelspan ervoor, onze enkelspan shet van 115 loopt voor een v.d. mee concourswagen in de dressuur en in het bos. Met een enkelspan ervoor zet ik er zeker geen vier mensen op deze wagen, ik vind dat veel te zwaar.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:29

kies een zo licht maar nog wel veilige marathonwagen van rond de 180-200 kg.
en voor zo'n maat pony vind ik 2 personen op de wagen echt de max.

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 15:23

Kimmie: zo'n wagen zoek ik inderdaad! echte marathonwagen is nergens voor nodig maar wil toch graag een degelijke wagen.
Komen geen 4 mensen op te zitten hoor, ga ik hem echt niet aan doen. Maximaal 2 en misschien soms voor een klein stukje 3. maar de kar die ik nu heb is redelijk smal en heeft volgens mij de normale breedte van een kleine kar, maar vindt het erg krap als ik samen met mijn vader voor op zit, vandaar dat ik graag wil dat er achter ook gezeten kan worden.

Iemand van jullie dan van een simpele kar is overgestapt naar een degelijke 'marathon'wagen? Rijden in de wei gaat nu echt niet soepel, omdat ik het idee dat de kar te lomp is om scherpere bochten te maken en dus te zwaar is. Merken jullie echt verschil met het sturen etc met een marathonwagen? of ligt het toch aan mijn pony, dat hij gewoon lomp is :+
Die ik nu heb is voornamelijk gemaakt van hout met dikke wielen er onder, dus schat hem zwaarder dan 200 kilo.

Ik ga even proberen foto's toe te voegen van karren die ik momenteel op het oog heb.
Edit: krijg de foto's er niet op :(

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 16:39

Zou als ik jouw was eens bij Tjeu van de meulengraaf kijken. Mijn stalgenoot had deze die ik heb daar ook vandaan. Hij heeft vaak leuke wagentjes te koop. Zal eens even kijken of ik een link voor je kan vinden.

Edit;

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0013790038

Even de fb gezocht. Keek eerst op marktplaats maar vond hem daar niet zo snel meer.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 16:43

Even een klein tipje. Geen wagen kopen met luchtvering is mijn advies.
Het veert ontzetten fantastisch, dat is een ding wat zeker is. Maar het is een ontzettend rot systeem wat als maar leeg blijft lopen en je dus veel onderhoud aan hebt.
Als pro is dat best leuk, maar als recreatie menner wordt je er gauw zat van.

Stef_Diva

Berichten: 160
Geregistreerd: 25-02-10

Re: Overstap naar marathonwagen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 16:47

Ik ga mee met bovenstaande. Gisteren bij Tjeu van de Meulengraaf geweest en een tuig gekocht. Ook met hem gesproken over aankoop van een eventuele marathonwagen. Hij krijgt op korte termijn weer wagens binnen met name kleine maat. 2e hands blijft lastig vind ik, er komen altijd vervangingen aan te pas die het bij elkaar ook weer duur maken. Tjeu zit in Best.

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Overstap naar marathonwagen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 17:22

Bedankt allemaal :) ik heb inderdaad al contact gehad met Tjeu! Zijn de wagens die hij heeft nieuw of 2de hands? Omdat hij (degene die ik heb gezien) een stuk goedkopere wagens Aanbied dan andere.
Heb een hele toffe gezien bij hem alleen die valt net boven m'n prijsklasse :( mocht ik de kar die ik nu heb staan voor een mooi bedrag kunnen verkopen, ga ik wel voor die bij tjeu.

Jorika: ga even opzoeken wat Luchtvering precies is. Een vriendin raadde wel aan om een kar met vering te nemen. Heeft ze het dan meteen over luchtvering of zit daar ook nog verschil in?


JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Overstap naar marathonwagen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 17:34

Je hebt verschillende soorten vering. bladveren, luchtveren, combi van die 2, onafhankelijke wielophanging, schokdempers, etc. etc. puntvering....

ik heb een combinatie maar zowel voor als achter luchtvering op mijn Leica kraay wagen. En ja, ik zwéééér er juist bij.

Constant snel leeglopen...... mwah heeft te maken met de kwaliteit. Is net als met binnen/buitenbanden; uiteindelijk kunnen ze wel wat droog worden, kunnen er barstjes in komen, kunnen ze een keer lek gaan. Maar dat heb je met banden ook. In tegenstelling tot mijn banden zijn mijn luchtveren nog nooit kapot geweest (ff afkloppen).

Het fijne van luchtvering vind ik dat ik het perfect op de situatie en eventuele groom kan aanpassen. Als ik alleen rij dan heb ik voor iets van 1,2 bar, en achter soms maar 0,5 bar luchtdruk. Anders stuitert hij van achteren nog wel eens als ik die te hard heb, en krijg ik steeds klappen in m'n rug.

Als ik een groot/zwaar persoon achterop heb, dan zet ik hem harder. Dat varieert, maar kan tot ong 4 bar.

Wij hebben thuis een compressor met diverse luchtpistolen en luchtdrukmeter.

Voor onderweg, of voor op camping/ritten etc. neem ik een grote fietspomp met metertje mee, en daarnaast een kleine digitale luchtdrukmeter waarmee je bijv. de bandenspanning van motors onderweg kan controleren.

Is het te hard geveerd, dan kan ik onderweg gemakkelijk aanpassen of laten aanpassen; iets op de nippel drukken met het dopje, een sleutel oid, en je laat lucht ontsnappen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers