Welk bitloos hoofdstel voor het mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Balou_k

Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Welk bitloos hoofdstel voor het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-18 20:38

Wij willen onze shetlander(s) beleren (onder begeleiding) voor de wagen. Welke sulky erachter gaat hebben we al besloten, maar dan.

Welk tuig en hoofdstel is geschikt?

Daar we een nieuwe HCA sulky aanschaffen willen we een iets meer low budget tuig en hoofdstel om mee te beginnen. :+

Met welk bitloos hoofdstel staat jullie pony voor de kar?

23-12-2018, Soms lacht het leven even.


Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Welk bitloos hoofdstel voor het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 07:40

Misschien eerst aangeven wat low budget is in jouw ogen?
Volgens mij heeft iDeal gewoon bakstukken voor bitloos. Moet ik even nakijken

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Welk bitloos hoofdstel voor het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 07:51

Bij een HCA zou ik gaan voor een zilco schofttuig met flexibele draagriem. Onze Shet heeft de Classic, daarvan hebben de kussens klittenband en zijn zo verstelbaar.

Bitloos mennen is mijn ding niet, dus daar mogen anderen tips over geven :)

Oy with the poodles, already

Balou_k

Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-18 08:01

Nynkster schreef:
Misschien eerst aangeven wat low budget is in jouw ogen?
Volgens mij heeft iDeal gewoon bakstukken voor bitloos. Moet ik even nakijken


Tuig +/- €300/400
Hoofdstel +/- €100,- (liefst minder) :')

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:14


www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Welk bitloos hoofdstel voor het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:40


www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

jowien
Berichten: 976
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:23

Hoeveel men-ervaring heb je, heb je regelmatig les, heb je het menbewijs of koetsiersdiploma?
Zoniet, dat eerst doen. Anders is het niet verstandig om met een onervaren pony te gaan mennen. En zeker niet om de keuze met bit of bitloos mennen te maken.

Waarom wil je bitloos mennen? Heb je er een speciale reden voor?

Verdiep je in hoe de verschillende bitloze optomingen werken, en hoe de leidselvoering bij mennen werkt, en je andere men-hulpen. En dan dat combineren. Want doordat je veel verder van de mond van het paard af zit, en de leidsels door ringen lopen, werkt sturen heel anders door naar je paard dan met teugels onder het zadel.
Zorg dat je een optoming kiest die voor je paard zo duidelijk mogelijk is, dat er geen ruis op de lijn is. Want dat is voor je paard heel vervelend (dan moet je een grotere/ hardere/ langere hulp geven) en het kan ook heel gevaarlijk zijn als je snel moet reageren in het verkeer (want helaas hebben lang niet alle weggebruikers idee van hoe je om gaat met een aanspanning in het verkeer, en zeker een Shet voor een wagentje maakt niet veel indruk). Is vervelend, maar is wel nodig om rekening mee te houden in ons land. Liever je pony een keer bruut omtrekken dan onder een auto of in een sloot.. Niet om je bang te maken, maar echt, je moet er rekening mee houden dat anderen geen rekening met jou houden. En dus moet je heel goede communicatie met je paard hebben via de leidsels. Stem is niet genoeg in druk verkeer en paniek. Via de leidsels moet je heel duidelijk kunnen maken wat je wilt; welke kant op, hoe snel/ rustig, of juist even gas geven. Geen half-duidelijke signalen, daar krijgt je paard alleen maar twijfels van of hij stompt af.

Er zijn al vele topics geweest over bitloos mennen, waarin veel uitleg staat. Zoek die even op.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Welk bitloos hoofdstel voor het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:28

Ik vind zelf een sidepull prima werken. Maar de pony moet daar natuurlijk ook zo over denken! Die moet met lange lijnen dan wel echt scherp reageren. Mijn ervaring is dat dit meestal minder goed lukt als ze eerder al met bit gereden zijn. Zijn ze echt zo groen als gras dan is het meestal geen probleem en lopen ze bitloos niet anders dán met bit.

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Welk bitloos hoofdstel voor het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:41

Ik heb nog een bitloos neusriem liggen van Ideal die je mag overnemen. Wel maat pony voor mijn grote maats shetlanders (ze hebben ponymaat hoofdstel) Te koop ivm twee maal bijna dood ervaring op mijn pony's waarvan 1 25 jarige die met bit op de pinken en de stem te rijden is maar bitloos heftig reageerde. Je mist zit en gewichtshulpen bij het mennen en daarom os een bitloze optoming niet per definitie vriendelijker. Let wel dat er nogal wat meter afstand zit tussen de hand van de menner en de pony.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Balou_k

Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Welk bitloos hoofdstel voor het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-18 13:48

Even een snelle reactie:
Ik heb deze zomer de cursus op de manege. Heb weinig ervaring, maar beleer onze shet ook niet helemaal zelf. Ze wordt beleerd en daarna gaan we samen verder. :)

Het voorbereidend werk hebben we tot nu toe wel zelf gedaan. Het dubbele lijnen werk etc.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Bix
Berichten: 678
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:03

Ik men zelf sinds een week bitloos met een Nurtural hoofdstel. Vind dit zelf een prettig systeem, omdat de release goed is (door het circle-X systeem) ondanks wat "baardharen" (geen ruis), waardoor er niet continue druk op staat. Dat wil je niet. Het is een combinatie van sidepull en kaakgekruisd. De Nurtural komt uit Canada. De leverancier van Europa zit in Belgie. Haar naam is Leni Meerts, en je kunt haar vinden onder "Naturalhorseriding". Ze zijn er in verschillende varianten (leer, nylon en biothane) en kleuren.

Ik men zelf ook met een (mini)shetlander.

:¨·.·¨:
`·. Pinkeltje en Reus ❤

Jinte

Berichten: 4832
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Welk bitloos hoofdstel voor het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:45

Ideal heeft bitloze neusriemen voor aan een menhoofdstel.
Die zijn kaakgekruisd. Zou kijken waar ze het fijnste op lopen. Die van mij gaat op een zachte hackamore terwijl Polly op kaakgekruisd fijn loopt.


dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:26

mijn tweespan shetlanders lopen beide op een hackamore.
en die zit aan een gewoon hoofdstel.
kaakgekruisd werkt ook prima, maar was in het tweespan niet fijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 1 bezoeker