Anatomisch gevormd kopstuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Anatomisch gevormd kopstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 09:13

Hee!

Ik vroeg me af of er hoofdstellen bestaan waarbij het kopstuk anatomisch gevormd is.
Dit omdat ik vind dat het kopstuk wat te dicht op mijn pony haar oren ligt. Ook vind ik het jammer dat het kopstuk niet is onderlegd.

Voor de rijpaarden heb je een hele ruime keuze in anatomisch gevormde hoofdstellen alleen ben ik ze voor het mennen nog niet tegengekomen.

Dus mijn vraag; bestaan ze of zijn er mensen die in ieder geval het kopstuk/hoofdstel aan kan passen aan mijn pony?
Vind het zo jammer dat de keuze nogal beperkt is.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:18

Koop een kopstuk naar keuze, en laat er een gesp opzetten voor je windriem/lichtogen bij een tuig maker.

En als ie te dicht op de oren zit is je frontriem een maatje te klein, die trekt het kopstuk dan tegen de oren. Dus ook een optie daar even een maatje groter te kopen. Aangezien de frontriem natuurlijk ook om de windriem heen moet moeten ze altijd wat ruimer dan normaal zijn.

Verder kun je neus en frontriem zo wisselen dus in principe zijn ook de menhoofdstellen goed aan te passen.
Loesdau heeft ook anatomisch gevormd kopstuk speciaal voor het mennen alleen die zijn niet onderlegd, maar zijn wel erg fijn en zacht leer. (even zoeken op loesdau.de, verzenden ook naar Nederland)

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Anatomisch gevormd kopstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 13:28

Ik heb de frontriem onder de windriem langs gedaan, dan zit hij mooi vrij en trekt niet aan het kopstuk. Maar het is zo’n klein koppie dat alles al snel vrij groot is.
Maar voor het mooi is een andere frontriem wel beter. Maar wilde even wachten tot ik misschien ook andere opties had.

Dat laatste ga ik eens bekijken! Onderlegd hoeft niet per se als het leer mooi soepel en zacht is. Dankjewel!

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Anatomisch gevormd kopstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:38

Wij hebben het kopstuk op maat laten uitsnijd3n door co pater. We konden voor de haflingers geen geschikt passend kopstuk vinden.

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:04

Het kopstuk van het Ideal Luxe marathon hoofdstel is toch licht anatomisch, die is uitgesneden achter de oren.

Ruitersport Benjamins, heeft van hun eigen merk RBC ook zo'n kopstuk (alleen in mini tot pony-maat dat wel)
https://ruitersportbenjamins.nl/rbc-tui ... dstel.html

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 23:26

shetlandfan schreef:
Het kopstuk van het Ideal Luxe marathon hoofdstel is toch licht anatomisch, die is uitgesneden achter de oren.

Ruitersport Benjamins, heeft van hun eigen merk RBC ook zo'n kopstuk (alleen in mini tot pony-maat dat wel)
https://ruitersportbenjamins.nl/rbc-tui ... dstel.html


He dat is handig! Heb een kleine pony dus dat is niet erg. Ga dit eens proberen hoe dit zit.
Lijkt me de makkelijkste en snelste oplossing. Mocht het niets zijn kan ik het altijd terugsturen natuurlijk. Super bedankt!