Op zoek naar een mentuig.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Op zoek naar een mentuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 00:22

Een paar jaar geleden had ik een mini paardje, waarmee ik wou gaan mennen. In onze zoektocht naar een tuig kwamen we destijds een een tweedehands iDEAL tuig tegen, die hebben we toen maar opgehaald. Achteraf ontzettend veel geluk mee gehad, aangezien dit echt een goed merk is en we er de ballen verstand van hadden.

De pony en het tuig heb ik niet meer. Nu willen we met onze welsh b gaan mennen. Ik geef liever 300 euro aan een tweedehands tuig uit dan aan een nieuw tuig. Bij veel tuigen op bv marktplaats staat er helaas geen merk bij. Er zitten hier een hoop mensen die veel over tuigen weten. Zijn er mensen die het misschien leuk vinden om mee te speuren? :o

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Op zoek naar een mentuig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 00:34


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 00:41

Art_Ificious schreef:
En íets meer betalen voor een splinternieuwe?
https://www.ruitersport.com/enkelspan-i ... gITAfD_BwE


Oh dat valt me alles mee. Toen we destijds dat specifieke ideal tuig googelden was het nieuw 500-600 euro. :oo

Begrijp me niet verkeerd, als het moet sparen we door, maar meestal kopen wij zadels etc tweedehands omdat het zoveel geld scheelt zonder dat je op kwaliteit bezuinigd.

We zijn nog druk tweedehands sites aan het afspeuren voor een mooie deal maar deze gaat zeker op de lijst. :D

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 00:41

Bij opdebok in heinkenszand al gekeken? Heeft regelmatig ideal tuigen liggen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Op zoek naar een mentuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 00:51

Ja daar waren we woensdag, helaas lag er nu net niks bij. Ik hou het in de gaten. :P

Van boomloze zadels weet ik inmiddels precies wat kwaliteit is en wat niet, en wat het waard is. Maar ik merk dat ik hierbij echt niet in kan schatten of iets degelijk is of niet. :+

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Op zoek naar een mentuig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 00:56

Op tweedehands.be zie ik helaas duurdere prijzen voor mentuigen (meeste wel dubbelspan en +400€) dus denk dat de site die ik doorgaf betere keuze is qua budget.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 01:04

Mijn ervaring persoonlijk en ook wat ik bij anderen gezien heb, is idd liever 2dehands goed merk, dan gloedjenieuw prutspul. Dan zet ik ter voorbeeld even een merktuig af, tegen het welbekende 90 euro tuig met touwstrengen en totaal uit verhouding. heb dat tuig nog nooit bij een pony goed zien passen.

dit tuig bedoel ik dan:
Afbeelding

Om nog maar niet te spreken over de kwaliteit van tuig, stiksels, en het baksteen harde gevoel van hetgeen wat "leer" genoemd wordt.

Denk dat je vooral MP en boktmarkt goed in de gaten moet houden voor leuke 2dehandjes.
of evt met korting een nieuw merktuig bij dealers of op een beurs/evenement.

Edit:
Jou (TS) kennende weet jijzelf ook wel dat bovenstaand tuig nou niet echt het schoolvoorbeeld van kwaliteit is :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Op zoek naar een mentuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 01:13

Hihi, nee die bovenste is idd precies wat ik niet wil hebben. Kijk ik ga geen hele spannende dingen doen, pony is ook al 20, maar ook voor 1 of 2 keer in de week een rustig ritje moet een tuig gewoon lekker zitten.

Als ik tweedehands echt niks vind is het tuig dat artificious stuurde sowieso het eerste wat ik ga bekijken.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Op zoek naar een mentuig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 07:54

Sieltec is qua kwaliteit/prijs nieuw ook heel goed te doen. Je moet er alleen van houden. De andere optie is dat je het haat. Geen tussenweg ;) .

Verder heeft Bosgra in hurdegaryp heel regelmatig diverse tweedehands tuigen voor prima prijzen. Ik heb er 3 jaar terug een knap bruin zilco tuig voor 200 euro gekocht (nieuwprijs 1100,-oid). Had amper gebruikssporen

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 09:32

Gypsy schreef:
Art_Ificious schreef:
En íets meer betalen voor een splinternieuwe?
https://www.ruitersport.com/enkelspan-i ... gITAfD_BwE


Oh dat valt me alles mee. Toen we destijds dat specifieke ideal tuig googelden was het nieuw 500-600 euro. :oo

Begrijp me niet verkeerd, als het moet sparen we door, maar meestal kopen wij zadels etc tweedehands omdat het zoveel geld scheelt zonder dat je op kwaliteit bezuinigd.

We zijn nog druk tweedehands sites aan het afspeuren voor een mooie deal maar deze gaat zeker op de lijst. :D


De webtech is nooit echt duur geweest. Ik denk dat jij de eurotech of leathertech bedoelt? Die zijn qua prijs wat hoger maar ook mooier om te zien (vind ik dan :+ )

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:38

Uitgangspunt moet in mijn ogen wel zijn:
Goed comfortabel tuig voor het paard, passend bij de discipline die je gaat beoefenen.
Als je marathons gaat starten, moet je op zoek naar een goede stevige kwaliteit.

En je pony moet precies passen in maatvoering.

Bij onze haflingers moeten we het tuig meestal samenstellen, het ene onderdeel wat kleiner en het andere onderdeel wat groter. Ze passen nergens in de juiste maatvoering :D door hun ronde maten

Ik zou liever doorsparen voor een kwalitatief goed tuig, passend gemaakt op jouw pony.
Daar heb je jarenlang plezier van. Dat is de investering waard.

Met een tweede hands tuig moet je zoveel mazzel hebben, a. Dat het past en b. Dat het goed onderhouden is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Op zoek naar een mentuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 13:04

Nee ik heb geen marathon ambities hoor, arme dier was eigenlijk al half met pensioen. :P

Ik had vorige keer idd een van de duurdere tuigen van iDEAL, keurig onderhouden en zo goed als nieuw voor de helft vd nieuwprijs. Paree (tuigmakerij) moest toch bij mijn schoonmoeder wezen dus samen met hem voor zover nodig passend gemaakt.

Zo'n deal wil ik dus best nog een keer. :D

Mijn vriend vind dit tuig erg mooi, dat is wel zo maar geen idee of het wat is. http://www.zondagmensport.nl/Webshop/in ... p_12562063

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Op zoek naar een mentuig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:48

Het nadeel van de meeste standaardtuigen is dat de maatvoering gewoon niet klopt. Het fijne van een merktuig vind ik dat je met de dealer het tuig passend kan laten maken en onderdelen zo kan laten leveren dat het bij je pony en rijtuig past.
Vorig jaar heb ik een nieuw enkelspantuig gekocht van Ideal. In mijn geval gekozen voor kunststof gezien ik daar al jaren goede ervaringen mee heb. Ik heb een schoftje maat shetland van het combituig gezien dit mooi smal is en ik geen breed schoft nodig heb met mijn sulky. Hier veiligheidslichtogen bij besteld en een standaard singel omdat ik die makkelijker vond aansingelen als de singel met de dubbele gesp. Ik heb een classic borsttuig bij besteld gezien de bevestiging aan mijn sulky. Het hoofdstel met halve oogkleppen maat pony met frontriem maat cob. De strengen zijn korter geleverd als normaal. Zo zit alles perfect op maat. Bij een standaard tuig had het hoofdstel ten eerste al geheel niet gepast. Vaak de strengen te lang en de leidsels vaak te kort is mijn ervaring.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Op zoek naar een mentuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 13:58

Ik word idd vanmiddag nog teruggebeld door parree, misschien kan hij nog iets voor ons betekenen.

Ik heb de pony al eens voor de kar van een vriendin gehad. Die had tuig in maat shet liggen wat we passend kregen. Dus op zich heb ik over de maat al wel wat duidelijkheid.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Op zoek naar een mentuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 21:51

Afbeelding

Vandaag iig een kar opgehaald. :D

Bij Paree kan je inderdaad je tuig uit verschillende mateb opbpuwen, maar hangt een kostenplaatje van 700 euro aan.

Ach we blijven nog wel even speuren.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Op zoek naar een mentuig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:50


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Op zoek naar een mentuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 09:44

Ziet er netjes uit! Iemand hier daar ervaringen mee?

Gister met een geleend tuig ons eerste rondje gedaan! Wat een genot die menwagen. Pony in haar nopjes, oortjes erop en maar draven. :D

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:08

Gypsy schreef:
Ziet er netjes uit! Iemand hier daar ervaringen mee?

Gister met een geleend tuig ons eerste rondje gedaan! Wat een genot die menwagen. Pony in haar nopjes, oortjes erop en maar draven. :D


Met tjeu zn tuigen? Ik :D
Heb een deels anatomisch tuig voor mijn welsh a. Kwaliteit leer is super en moet zeggen dat ik dit tuig eerder pak dan de iDeal leathertech of eurotech.


Afbeelding

Afbeelding

Moet wel zeggen dat ik er nu een iDeal hoofdstel bij heb. Hoofdstel wat erbij zat was ongeveer gelijk maar iets groter. En dat was natuurlijk net te groot

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Op zoek naar een mentuig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 17:47

Dat ziet er mooi uit! Welke maat heb jij er op liggen?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Op zoek naar een mentuig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:00

Maatje shetlander, mijn pony is rond de 1.20 :)

martikaW
Berichten: 44
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:08

Ik kwam op de site van de Lemelarij een kunststoftuig tegen van het merk Arden. Vindt het er erg mooi uitzien. Zijn er hier mensen die dit tuig in het echt hebben gezien of er al ervaring mee hebben?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Op zoek naar een mentuig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:48

Mijn tweespantuig van Imperial riding leek uit dezelfde fabriek te komen als het Arden tuig. Ik heb het ook op Paard en Koets gezien. Heel fijn tuig. Licht en soepel. Enkel niet in shetlandermaat te krijgen