Zelf men training samenstellen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Zelf men training samenstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 15:55

Met het beterende weer op komt ben ik aan het bedenken hoe ik mijn mentrainingen wil inrichten.

Voorheen bestond mijn training veel uit buitenritten en af en toe op het weiland wat oefeningen doen.

Nu in een nieuw span heb wil ik thuis wat serieuzer gaan trainen in dressuur/ marathon.

Wat voor men training/oefening doen jullie?

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Zelf men training samenstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:12

Ik train dan alleen dressuur matig.
Maar mijn trainingen bestaan vooral uit het afwisselen en veel tempo wisselingen.
De ene training ben ik bezig met de galop oefeningen de andere met echt het verzamelde werk en dan weer veel stap werk.
Ik wil ze blijven verassen tijdens de training en toch gericht ergens naar toe trainen :)

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Zelf men training samenstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:29

Ik wissel de training en ook af. Ik rij 2x per week een rit van ongeveer 20km in het bos. En de andere 3x in de week dat ik rij wissel ik af met vaardigheid, marathon hindernissen (vooral dressuurmatig) of ik rij dressuur op het veld. Ik train bij www.hoogheacker.nl dus heb alle mogelijkheden binnen handbereik.

F_inley

Berichten: 6400
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Zelf men training samenstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:33

Ik train 3x pw voor de wagen waarvan 1x les
1x longeren met passoa
1x grondwerk les
En de rest vrij.

Dit is ongeveer het veranderd nog al eens _O-

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Re: Zelf men training samenstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 21:10

Wat zijn jullie lekker afwisselend bezig.

Ik wil inderdaad meer dressuurmatig gaan trainen. En daarnaast meer oefening met pionnen, bijvoorbeeld slalom. Hebben jullie verder nog oefening met pionnen?

Zal misschien meer doelen moeten stellen per training. Voorheen was het vaak alleen even een paar oefening op het veld en dan maar op buitenrit.

F_inley

Berichten: 6400
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Zelf men training samenstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:16

Ik kijk per training hoe de pony is en dan beslis ik wat ik doe. Als hij goed voorwaarts en erbij is ga ik moeilijker oefeningen doen is hij was mat of moe gaan we tempowisselingen rijden en hem lekker kang en laag. De intensiviteit verschilt ook echt per dag en hoe de pony aanvoelt

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Zelf men training samenstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:39

Momenteel train ik even niet, maar toen we dat nog wel deden: eigenlijk altijd dressuurmatig. Als paardlief dressuurmatig goed voor elkaar is, dan kun je iedere hindernis door tenslotte. Dus... dressuur. En in ons geval is dat dan vooral trainen op tempocontrole, losmaken en veel schakelen. Dat kan ook prima op buitenrit (en dat vinden we allebei leuker dan de bak), maar soms mis je in de buitenritten de voltes om even écht te kunnen doorbuigen en stretchen.
Dan gaan we aan de gang in het weiland, of in de kleine (30x14meter) binnenbak. Die mini-binnenbak zorgt ervoor dat je wel móet buigen. :+ . Meestal train ik een half uurtje dressuur en daarna is het dan buiten uitstappen en draven. Of ik zet een paar pionnen neer en ga daar achtjes en andere figuren door rijden. Naar iedere pion toebuigen, voor/in de poort recht zijn en vertrekken, om daarna meteen weer te buigen en gehoorzaam in tempo te lopen. Mijn schimpie vindt vaardigheid heel leuk, dus dat is voor haar een beloning en houdt het interessant.

De eerlijkheid gebiedt me overigens te zeggen dat ik alleen echt serieus trainde tijdens mijn les. Als ik voor mezelf rijd, dan hoeft ze niet zo ver te verzamelen, of zo ver in te buigen. Dan doen we gewoon gezellie. En ik heb het idee dat het mijn merrie ook goed doet, niet teveel trainen en knallen, maar ook vooral veel ontspanning. Juist dan is ze op haar best voor de wedstrijden.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:53

Hier ging ik ook veel op buitenrit, en dan globaal 3 vormen:
- de relaxed buitenrit aan lange teugel op relatief laag tempo, puur voor de lol
- (flinke) interval training op hartslag, om de hartconditie/snelheid om hoog te krijgen
- dressuurmatig buiten rijden, met schakelen, wijken, omstellen, galop changementen etc

En dan in de bak dressuurmatig les; en nog een keertje perweek aan de dubbele longe. Liep meestal 4x per week.

Pionnen oefende ik nooit, en dat merkte in ook in de wedstrijden, liep ook niet echt fijn. Dressuur en marathon daarintegen deed hij super.

Jonge pony nu doet natuurlijk alleen nog maar relaxed korte buitenritjes.
Ik zou nu eigenlijk met enige regelmaat vaardigheid willen gaan oefenen in de bak, op de dressuurmatige manier uiteraard, als hij daar aan toe is.