Fries voor de wagen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lolaa_jvd
Berichten: 7
Geregistreerd: 28-02-18

Fries voor de wagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-18 22:33

Hoi allemaal, ik weet niet of ik hier goed zit heb bokt net aangemaakt en snap het nog niet helemaal Haha.
Mijn vraag:
Ik heb een fries van 9 jaar oud, hij is 1,75 m en in zijn hoofd soms nog 3 jaar oud. Maar wij willen hem graag voor de kar laten lopen maar wij weten niet of het verstandig is en of je het door iemand kan laten doen. Aitse is aan de slome kant maar wel heel lief, hij trapt eigenlijk nooit of bokt maar hij heeft 1 keer de dierenarts getrapt bij de keuring toen we hem kochten
Verder js hij braaf in de omgang en oo buitenrit heerlijk, alleen begint daar al een probleem. Trekkers met aanhangers zijn doodeng en Enge dingen gaat ie stil staan.
Wat raden jillie aan?
Groetjes x


Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Fries voor de wagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:38

Ik heb je topic even getemd, want het staat op de verkeerde plaats.
Als ik je verhaal zo lees, vraag ik mij af of je 100% weet waar je aan begint, danwel waar je mee bezig bent.
Er zijn meer dan genoeg mensen/bedrijven die je kunnen helpen van a tot z, dus zorgen dat het tuig passend is, dat het paard goed voor de wagen staat tot aan het geven van menles. Het is heel normaal dat een paard wordt beleerd voor de wagen door een ander.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Fries voor de wagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:40

Raadpleeg een expert op mengebied, in welke regio zit je?

[o]

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Fries voor de wagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 08:29

Mijn idee
Neem eerst zelf een aantal menlessen met een ervaren menpaard om te kijken of het koetsier zijn je bevalt. Ik merk geregeld dat sommige ruiters het koetsier zijn eng vinden, omdat je op afstand van het paard zit.
Als je het leuk vindt, blijf dan lessen met een ervaren menpaard.

En doe je paard en jezelf een plezier, laat ondertussen je paard door een professionele koetsier beleren. Je kan het beleren voor de koets maar 1 keer goed doen.
Als het de eerste keer fout gaat voorde koets door onervaren mensen, is de schade vaak groot. Helaas.

Mennen vinden wij superleuk, en het is verslavend. Maar laat jezelf en paard goed opleiden, dan heb je daar jarenlang veel plezier van.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Fries voor de wagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 08:37

Grote Fries heb je dan zeg!

Ik zou eerst ook menlessen volgen, kijken of je het wat vindt. Ik heb het zelf ook eens gedaan omdat ik het wel interessant vond. Uitendelijk heb ik er niks meer mee gedaan. Vond het rijden leuker haha.

Als je het dan zeker weet zou ik wel echt vaker lessen gaan nemen, zodat je wegwijs wordt in de menwereld. Eenmaal als je denk dat je er klaar voor bent en met je eigen paardje wil beginnen kun je dit met je instructie overleggen. Doe dit wel met een ervaren iemand en ga alsjeblieft niet zelf wat aanklooien. Heb dit helaas meerdere keren gezien en heeft geresulteerd in een paard dat doodsbang voor de kar stond.. (was ook niet de meest fraaie ''menner'').

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Fries voor de wagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:10

Ik verplaats je topic even naar AR (aangespannen rijden)

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:18

janouk schreef:
Mijn idee
Neem eerst zelf een aantal menlessen met een ervaren menpaard om te kijken of het koetsier zijn je bevalt. Ik merk geregeld dat sommige ruiters het koetsier zijn eng vinden, omdat je op afstand van het paard zit.
Als je het leuk vindt, blijf dan lessen met een ervaren menpaard.

En doe je paard en jezelf een plezier, laat ondertussen je paard door een professionele koetsier beleren. Je kan het beleren voor de koets maar 1 keer goed doen.
Als het de eerste keer fout gaat voorde koets door onervaren mensen, is de schade vaak groot. Helaas.

Mennen vinden wij superleuk, en het is verslavend. Maar laat jezelf en paard goed opleiden, dan heb je daar jarenlang veel plezier van.


Hier ben ik het ook mee eens :j

Verder weet ik niet hoe het financieel zit, omdat ik zag dat je pas 17 bent. Maar aan je menbewijs halen, je paard laten beleren, tuig en wagen zit ook een aardige postenkost. Het is inderdaad handig om dan eerst te weten of je het zeker wilt voor je er aan begint ;)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Fries voor de wagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:21

naast wat janouk. Kijk eens wat je kan doen mbt angst voor trekkers.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Re: Fries voor de wagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:42

Ook ik sluit me aan bij bovenstaande. Onderschat de gevaren van aangespannen sport niet.

Misschien kun je eerst kijken of je met lange lijnen oefeningen kunt doen. Dan kun je enigzins ervaring opdoen hoe het paard hier op reageert en of je het zelf leuk gaat vinden om er 'achter' te zijn ipv in het zadel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers