ervaringen met oudere menpony ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

ervaringen met oudere menpony ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 17:01

Hallo,

Ik sta op het punt een oudere pony te adopteren. Het gaat vermoedelijk om een Welsh cob pony sectie c, gezonde merrie van 20 jaar, zonder lichamelijke kwaaltjes.
Het is de bedoeling 1 keer per week maximaal 1 uurtje met haar te mennen. Voor het langere en frequentere werk heb ik een 6-jarige ter beschikking.

Wat zijn jullie ervaringen en adviezen voor zo'n 20+plusser ?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:11

heb zelf een grote shetlander van 21 jaar. heeft tot 19 jaar altijd flinke menritten gelopen. zo'n 50 km per week. toen met pensioen gestuurd om met een jonger spangenootje te kunnen beginnen. nu weer aan het oppakken omdat hij zo fit en wakker is dat het jammer is dat hij niks meer doet. eerst veel gewandeld en toen weer ingespannen. langs de fiets trainen doe ik ook.
en hij is nog in zeer goede conditie zoals zijn ritje afgelopen week liet zien. :):)
eerder ook nog flink gemend met een kwpn-er, met 22 jaar gekocht. en die was nog lang niet toe aan rustig doen.

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:13

Als het nog een fitte pony is, kun je hier gerust mee aan het werk.

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: ervaringen met oudere menpony ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:33

Op het afgelopen wk bij de pony's liepen er nog zat tussen de leeftijd 18-23, de oudste was (van de Nederlanders iig) ik dacht 24. Dus dat ene max uurtje per week kunnen ze prima hebben mits gezond. Rust roest zeggen ze wel eens.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:12

Janouk van ons is ook 20 jaar oud. Ze loopt nog steeds 3 x per week in enkekspan en tweespan. En start in de klasse ZZ vaardigheid nog enkelspan en L vaardigheid tweespan. Superfit en vrolijk.
Als het dier gezond is en weer rustig opgetraind wordt, zie ik geen enkel probleem om weer lekker te gaan mennen. Gewoon goed kijken naar je paard.

Janouk van de week

Afbeelding

Afbeelding

Ik merk aan niets dat ze ouder is.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: ervaringen met oudere menpony ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:53

Mijn pony's zijn dit jaar 20 en 25 en ze kunnen nog jaren mee voor de menwagen. De 20 jarige loopt nog volop wedstrijden. De 25 jarige niet meer maar dat ligt aan tijdgebrek en ik niet in staat ben twee volledig op conditie kan houden. Hij heeft tot zijn 20ste volop in de wedstrijden gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:01

Afbeelding
Dilly liep als 32-jarige zelfs nog af en toe voor de wagen. Wat vond ze dat mooi!
Dus als de pony fit is, kun je het gewoon doen :)

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 19:16

Afbeelding

Het adoptiecontract staat recreatief mennen niet toe, dus deze dame op rust zal de Shet gezelschap houden, wanneer ik met de tinker op pad ga.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: ervaringen met oudere menpony ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:40

Wat een slecht contact dan?? Of is het om medische redenen?
Wat hier al gezegd word, rust roest! Het is juist zo belangrijk om ze in beweging te houden.

Vriendin van mij heeft een 24 jarige pony voor zijn pensioen overgenomen, ook een ex-internationale menpony, en die loopt gewoon nog recreatief voor een lichte sulky. Dier vind het prachtig. Niet te vaak, kleine rondjes, maar die beweging is juist zo belangrijk, voor body en geest.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: ervaringen met oudere menpony ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:51

Hier een van 26. Heeft van 22 tot 25 onder het zadel gelopen en gement.

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 16:56

Eilatan schreef:
Wat een slecht contact dan?? Of is het om medische redenen?


Medisch is zij in orde.
Ze werd wel wegens zware ondervoeding en verwaarlozing in beslag genomen. Misschien dat men over een jaar of zo de situatie wil herbekijken.