Koets of sulky?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Koets of sulky?

Koets
91 (74%)
Sulky
31 (25%)

Totaal aantal stemmen: 122


sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:30

Ik heb dus deze sulky op het oog:
Afbeelding

voor achter mijn haflinger van 145 cm. De verkoper geeft aan dat ie geschikt is voor een C/D pony maar heeft geen foto's van een pony ervoor. Het is net te ver rijden om ff te gaan kijken en ik heb er ook weinig verstand van. Wielen zijn 70 cm hoog, andere maten krijg ik dus niet door :( Ik ben bang straks een sulky te hebben en toch alleen mijn koets te gebruiken...


Esmeelisa
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:36

Ik vind een sulky wat stabieler en fijner ! Mijn mening

sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:17

EIndelijk, mijn sulky lijkt goed afgesteld. Ja heb ik een prachtige meeverende super sulky voor achter mijn haflinger (is uiteindelijk een tweedehands van der Mee geworden), blijkt mijn gewicht(54 kg) en mijn lengte (166 cm) niet genoeg om 'm netjes in balans te rijden. Maar met een papsie die alles kan, ligt er nu een contra gewicht op van 16,5 kg.

Nu vroeg ik me af, voor mensen die zowel marathon als sulky rijden, moeten jullie je mentuig anders instellen? Ik heb nu de strengen langer moeten maken, maar zit te denken om de bomen in te korten zodat het tuig het zelfde kan blijven en ... mijn sulky combi wat compacter is.

Galoperen met de sulky vind ik ook nog minder fijn gaan dan met de koets, mensen ervaring mee?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34477
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 07:23

Wij hebben op aanraden van degene die sulky's en vierwielers verkocht toch een 4 wieler voor onze A pony gekocht. Onze dochter moet ook mee op de kar, en dan was dit comfortabeler en handiger. Zaterdag komt hij binnen. Ik ben heel benieuwd. Hopen dat ze het goed oppakt (ze is beleerd voor de wagen) dan kunnen we er lekker op uit binnenkort.

sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:07

Ik heb nu beiden, toen de kinderen klein waren, was mijn droom ze met paard en wagen uit school halen. Heb ik heel vaak gedaan. Maar na diverse peesblessures en nu de kinderen in het middelbaar onderwijs zitten, rij ik meestal alleen en draaft ze niet zo graag meer op de weg. Vandaar dat ik iets lichters zocht zodat ik meer bermen en gras kan pakken en waar ik in principe maar alleen op hoef. Als ik bezoek heb, kan ik altijd de marathonwagen uit de schuur halen (of als de Sint mee wil :) ). Nu is het testen en goed balanceren van de sulky (dat is met een marathonwagen iets onbekends).

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:26

Mijn ervaring is een sulky is fijn maar door reuma heb ik een luchtgeveerde 4 wieler geprobeerd en dat was echt veel fijner aan mijn rug en deed echt minder zeer. dus denk ook na over je eigen comfort.
Maar van veiligheid is zeker als je begint een sulky handiger ivm scharen en omdraaien als je paard schrikt of hem er tussenuit knijpt...ja ook dat gebeurt bij de braafste paarden!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:04

Ja daarom heb ik ook gekozen voor een sulky met schokdempers en onafhankelijk bewegende bomen... juist omdat ik op ruig terrein ermee wil rijden maar wel comfortabel wil zitten. Mijn marathonwagen heeft bladveren en een meeverende bokstoel - kan nog niet zeggen welke comfortabeler is.

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:29

Ik heb de ontwikkeling van de hier al eerder genoemde tweewieler van Hans van der Mee destijds van dichtbij gevolgd. Balans zoeken blijft altijd een punt, maar als je die eenmaal hebt is dit een heerlijke wagen. Om te beleren en op onverharde wegen echt super.

Maar mijn man en ik hebben altijd samen gemend en dan vind ik een marathonwagen nog altijd het fijnst. Lekker achterop staan vind ik veel fijner dan er naast zitten. Liefst zelf aan de leidsels.

Ook onze wagens waren trouwens allemaal van Van der Mee. Topkwaliteit en heel waardevast.

Webshop - digital art: MoTekent

sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:45

MoniqueT schreef:
Ook onze wagens waren trouwens allemaal van Van der Mee. Topkwaliteit en heel waardevast.
- ja voor een tweedehands betaal je ook nog "de hoofdprijs" want vlgs mij worden die wagens gebouwd voor het leven - vlgs vd Mee is mijn nieuwe wagen zeker 15 jaar oud. Maarja mijn paard en ik zijn nog ouder en wij doen het ook nog.... *\o/*

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:53

Met een shetlander een sulky en anders een vierwieler.
Toevallig heeft mijn moeder nog 1 te koop, marathonwagen met nieuwe remsysteem erop. Als je interesse hebt stuur maar PB.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:16

sunny43 schreef:
MoniqueT schreef:
Ook onze wagens waren trouwens allemaal van Van der Mee. Topkwaliteit en heel waardevast.
- ja voor een tweedehands betaal je ook nog "de hoofdprijs" want vlgs mij worden die wagens gebouwd voor het leven - vlgs vd Mee is mijn nieuwe wagen zeker 15 jaar oud. Maarja mijn paard en ik zijn nog ouder en wij doen het ook nog.... *\o/*


Goede investering hoor. Wij hebben drie wagens na een jaar of 4 gebruik voor hetzelfde geld verkocht. De eerste zelfs voor meer!

Webshop - digital art: MoTekent

Monique1963

Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:18

Een heel eind beleerd is niet 100% beleerd, dus zou ik altijd eerst een sulky doen is veiliger qua scharen.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 06:39

MoniqueT schreef:
Goede investering hoor. Wij hebben drie wagens na een jaar of 4 gebruik voor hetzelfde geld verkocht. De eerste zelfs voor meer!



Ja achteraf vrees ik dat de verkoper er ook geen verlies op heeft geleden, eerder winst op heeft gemaakt (na 'm 5 jaar te hebben gehad, en tweedehands te hebben gekocht), aangezien van der Mee even later een vergelijkbare kar voor dezelfde prijs had staan...

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:17

De kwaliteit lijdt er niet onder en een ingereden wagen loopt vaak erg lekker hoor. De wagens die Hans te koop heeft staan zijn trouwens eigenlijk altijd occasions. Hij bouwt bijna alleen maar op bestelling, zodat de klant precies kan aangeven hoe en wat hij wil. Zo hebben wij een wagen gehad met extra lage opstap en ook een wagen met in de breedte verschuifbare bokstoelen, zodat we er van achteraf tussendoor konden en toch extra brede bokken konden hebben die we naar binnen schoven als we zaten.

Wij hebben best wat innovaties getest, zeg maar :-)

Webshop - digital art: MoTekent

sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:04

Ja klopt MoniqueT, alleen de verstelmogelijkheden zijn wat "roestig" waardoor je een creatieve pa nodig hebt om het toch voor elkaar te krijgen (assen die meedraaien, plaatjes die toch net niet parallel staan en bomen die blijkbaar ergens een tikkie hebben gehad), voordeel is dat alles zo degelijk is... dat je niet veel stuk kunt maken!

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:20

Dan heb je geluk met je pa :-)

Webshop - digital art: MoTekent


sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:49

Ja weet ik ... super papa, als papa het niet maken kan... kan niemand het *\%/*

sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:27

MoniqueT schreef:
Goede investering hoor. Wij hebben drie wagens na een jaar of 4 gebruik voor hetzelfde geld verkocht. De eerste zelfs voor meer!


Maar waarom dan toch telkens een andere wagen, dacht dat ze voor het leven zijn gebouwd? Mijn marathonwagen heb ik ondertussen bijna 7 jaar en ... die gaat echt nog niet weg (geen van der Mee maar een CLever).

Inge888
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:36

Ik verkies als ik alleen ga of met twee personen mijn sulky/tweewieler. Als er dan een keer 1 extra persoon mee wil pak ik mijn vierwieler. Met mijn sulky hoef ik vaak niet heel veel te verzetten om de balans goed te krijgen echt maar weinig.

Het nadeel van een vierwieler vind ik dat als het paard schrikt ofzo en de kar schaart hij echt kan omvallen. Nu heb ik een 10000% betrouwbaar shetje en ik vertrouw haar met de vierwieler. Als ik volgend jaar mijn twee jonge paardjes aan de slag ga in tweespan zit ik denk ik iets minder relaxt, in het begin.

Met mijn sulky kunnen ze alle kanten op schrikken als het moet en de kar draait gewoon mee. Nu heb ik wel brave paardjes opzich maar het idee dat de sulky niet kan scharen is voor mij echt wel een fijn idee. En eigenlijk kiept hij ook nooit om bij mij dat is echt wel moeilijker dan bij een vierwieler.

Maarja straks in tweespan moet ik de vierwieler gebruiken maar met enkelspan zou ik persoonlijk altijd voor mijn sulky kiezen. Bij een groter paard is het wellicht weer anders, ik heb alleen de kleintjes:)

En als je voor een vierwieler gaat zou ik kijken naar eentje met een rem die ervoor zorgt dat de kar dus niet kan scharen...want die heb je blijkbaar ook haha, ben de naam even kwijt van zo'n rem. Zeker met een tinker is het natuurlijk gemakkelijk mogelijk meer gewicht en dus mensen te trekken dus kan de familie mee, dat lijkt me wel ontzettend leuk straks met mijn 2 span kleintjes, dat ik mijn beide ouders mee kan nemen en mn zus want zij is mijn bijrijder voor als er iets is ofzo. Nu is het altijd 1 ouder(of iemand anders) en zus.

Dus vierwieler ietsjes meer risico zeg ik voorzichtig. Maar meer familie plezier of vrienden natuurlijk.

En sulky is fijn vind ik als je alleen wil gaan en lekker wil scheuren ofzo:) Tenminste met mn kleintjes en de juiste sulky ;) Dat zal wellicht anders zijn bij een grotere sulky:)

Hopelijk heb je er iets aan :P

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:04

palousa_boy schreef:
Zo heb ik voor nu voor het beleren van ons jonge paard een sulky gekocht. Voor het beleren vind ik dat zelf fijner


Voor beleren vind ik een wieler fijner en veiliger.

Daarna een vierwieler gemakkelijker.
Tenzij veel alleen op pad (wat vaak een no-go is voor velen), dan is de sulky/2wieler praktischer.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Abso_Beauty
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:23

Ik raad koets aan, puur alleen al qua stabiliteitsredenen.

sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:46

Ik ben super blij met mijn tweewieler juist omdat ik veel alleen op pad ga, gaat er iemand mee... dan pak ik de vierwieler.

MarijeCR
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:51

Ook ik heb onlangs een occassion vd Mee tweewieler gekocht. Door verkeersongeluk werkt mijn lijf niet altijd mee maar deze tweewieler zit echt geweldig. Goede service ook bij vd Mee. Een jaar geleden gestart met de beruchte zwarte tweewieler.Op een vierwieler blijkt opstappen een stuk lastiger. Ook ik rijd eigenlijk altijd alleen en een tweewieler vind ik dan veiliger.

sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:21

MarijeCR schreef:
Door verkeersongeluk werkt mijn lijf niet altijd mee maar deze tweewieler zit echt geweldig. Goede service ook bij vd Mee. Ook ik rijd eigenlijk altijd alleen en een tweewieler vind ik dan veiliger.


Ja service is geweldig en ... tja een goede kar is goud waard. Anders heb je al snel geen zin meer om te gaan rijden. Mijn tweewieler zet ik ook zelf veel makkelijker even buiten en weer binnen, de vierwieler kost meer inspaninng (en aangzien mijn lijk ook tgv een verkeersongeluk niet meer is wat het zou kunnen zijn....)

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:05

Ik heb morgen mijn men examen. En ik rijd daarbij altijd met een vierwielige wagen. Bij de vragen zetten ze zelf neer dat je voor het beleren het best een tweewielig wagentje kan gebruiken, omdat die niet schaart. Zelf vind ik dat wel logisch alleen iedereen moet het natuurlijk zelf weten.

Whitney en Birthday


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 4 bezoekers