Hoe beleren jullie voor de wagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:15

[/quote]
Duidelijk dat je dat longeren ook meepakt. En met bitloos mennen moet je ook naar de druk kijken die lange leitsels geven.
Doordat ze in de lucht hangen wordt er al behoorlijk getrokken aan de leitsels, maar is dat bitloze hoofdstel ook op die continue druk gebouwd??
En met of zonder oogkleppen mennen scheeld enkel de bakstukken. Die kun je los er bij kopen en kan je kiezen waar je mee wilt rijden.

Rossfechten, een zoektocht naar iets wat was.


Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:33


leonieb23
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-18 20:29

De reden dat ik mijn pony bitloos wil beleren is omdat hij niet goed reageert op het bit. Na het bit zon 10x ingehad te hebben stond hij nog met zijn mond open en zijn hoofd omhoog, bitloos gaat het top dus zie ook geen reden om over te gaan op bit. Een bitloos menhoofdstel is er alleen in kaakgeruist, terwijl hij het goed doet op een sidepull.

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:44

Kabayo schreef:
Grainey schreef:
Op wedstrijden is een broek verplicht, wij hebben geremde wagens maar allemaal broeken, leren ze ook weer van en ze krijgen nooit de wagen op de hakken als je een keer te laat bent met de rem.

Ik ga ook nooit op wedstrijd mennen :)

Je rem gaat nooit stuk, en je hoeft ook nooit achteruit met de wagen? Broek heeft zo zijn voordelen en zit normaal gesproken je paard niet in de weg.

Een heel belangrijk stuk van beleren voor de wagen mis ik hier trouwens. Namelijk het vertrouwd maken van je paard met het feit dat iets (wagen/sleep/mens) hem achtervolgd en dat dat niet gevaarlijk is. Reden voor mij om bij het beleren zeker eerst geen kleppen te gebruiken en na flinke tijd stom achteruit te lopen zelf een stuk zeil oid slepend (licht ding, want je bent een tijdje bezig), daar pony achteraan laten lopen en ding steeds verder van je af laten volgen totdat die via naast achter pony beland. Daarna pas met lange lijnen achter pony met zeil/ding en veel bochtjes zodat ding steeds wel/niet te zien is (zeil net als wagen/sleep volgt nl gewoonlijk in de blinde vlek van blikveld paard en juist dat is waar veel schrikreacties vandaan komen). Dan verder sleep/zeil/wat je ook kiest vastmaken aan pony en naast iets weerstand door gewicht allerlei ondergronden kiezen voor verschillende geluiden. Het basisprincipe :"iets volgt mij en dat is normaal" moet er net zo goed in zitten als bij een rijpaard : er zit iets/iemand op mijn rug en dat is normaal". Mischien nog wel meer zelfs, want aangespannen/slepend heb je veel minder mogelijkheden mocht paard gaan panieken. Iets als one rein stop is met wagen niet mogelijk, wat snelheid uit een schrikreactie halen lastig maakt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoe beleren jullie voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:48

Het lijkt mij niet de juiste plek om mij hier nou te gaan verantwoorden waarom ik geen broek gebruik. Zit het je echt dwars PB mij dan asjeblieft. Ts heeft er geen drol aan

Ts. Het wennen aan het bit kan een tijdje duren. Dat is vaak zo met (jonge) paarden.
Ik zelf zou het veelste link om een paard bitloos voor de wagen te zetten. Als bestuurder en mede weg of bak gebruiker!

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:49

In de openingspost wordt het slepen van een band genoemd en in de foto's van Kabayo zie ik toch heel duidelijk een sleep van een band en later een pellet. Dus dat jij tamari dat gemist hebt ?

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:50

pillow schreef:
In de openingspost wordt het slepen van een band genoemd en in de foto's van Kabayo zie ik toch heel duidelijk een sleep van een band en later een pellet. Dus dat jij tamari dat gemist hebt ?

Ik gok dat tamary bedoeld om te gaan slepen zonder oogkleppen

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

leonieb23
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-18 21:06

Kabayo schreef:
Het lijkt mij niet de juiste plek om mij hier nou te gaan verantwoorden waarom ik geen broek gebruik. Zit het je echt dwars PB mij dan asjeblieft. Ts heeft er geen drol aan

Ts. Het wennen aan het bit kan een tijdje duren. Dat is vaak zo met (jonge) paarden.
Ik zelf zou het veelste link om een paard bitloos voor de wagen te zetten. Als bestuurder en mede weg of bak gebruiker!


Dus je raad me juist wel aan om met bit te gaan? Hoe kan ik hem hier dan wel goed aan laten wennen?

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:16

TS: weet je hoe een sidepull werkt?

:)* Ooit bedacht dat dat hele systeem voor het mennen niet gaat werken, gezien je leidsels door de leidselringen lopen en je dus geen zijwaartse druk kan geven via je hoofdstel?

Alle paarden hebben tijd nodig om aan bitten te wennen, maakt niet uit welk bit je er in gooit, ze moeten er aan wennen.

Ik zou het paard nooit, nooit bitloos beleren!
Begin eens met het wennen aan een ongebroken, liefst wat anatomisch gevormd trensje.

Of je oogkleppen wel of niet nodig vind, kun je nu ook nog niet zeggen. Veel paarden vinden het eng als er in hun blinde vlek wat wordt meegesleept wat ook nog beweegt en lawaai maakt.
En ze kunnen de zweephulpen soms "zien" aankomen.

Paard moet overigens ook de zweephulpen van de menzweep leren kennen; het wijken voor druk en het wijken voor de menzweep.

Of vind je een menzweep ook niet nodig? :=

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Re: Hoe beleren jullie voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:35

Ik zou zelf ook bedenkingen hebben bij bitloos mennen gezien de veiligheid. Misschien toch eerst wat meer informatie inwinnen van een professional op het gebied van bitten. Misschien dat het paard op een ander bit wel goed reageert.

De overige stappen die je noemt lijkt me een goed begin voor het beleren.

liedje89
Berichten: 7154
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:58

Het idee van een sidepull is toch inderdaad vooral dat je niet alleen meer of minder druk geeft maar ook juist je handen opzij plaatst om duidelijke hulpen te geven. Dat lijkt me dan inderdaad niet het beste systeem voor een menhoofdstel?

Met bitten kan het inderdaad even duren voordat een paard eraan gewend is, bovendien kan het type bit ook veel verschil maken (dik, dun, met tongvrijheid etc.) . Het kan ook verstandig zijn om het gebit eerst een keer te laten controleren voor je begint met wennen aan het bit.

Ironically common sense is not common...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoe beleren jullie voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:09

Uit ervaring kan ik vertellen dat je met een sidepull prima kan mennen.

Los daarvan lijkt mijn schema voor beleren aardig op dat van ts, met als aanvulling...

Voor ik ga slepen, kijk ik eens wat er gebeurd als er druk op het borsttuig gezet word. Dus voor de veiligeheid een touw aan de strengen, en er dan aan trekken, terwijl een tweede persoon de pony onder controle houd. Ook even het maken van een bochtje met een band nabootsen, waarbij de strengen flink tegen de benen kunnen duwen.

Dan laat ik een tweede persoon de band door de bak slepen. Sommige pony's vinden het geluid van de band eng, dus dat laat ik ze horen. En ik kijk hoe ze reageren als de band achter ze aan komt. Dan combineer ik het nog eens met het druk zetten op de strengen, en dan pas "knoop" ik die band vast. (Met een zweng, en zo dat het makkelijk los kan)

Proffesionele beleerders vinden dit natuurlijk een beetje truttig, maar je kunt dit eigenlijk in 10 minuten doorlopen als het verder goed zit. (Pony vertrouwd menner, duld aanrakingen, is niet angstig.)

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:10

Hoe oud is de pony/het paard in kwestie? En wat voor pony/paard is het?

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:55

Ik men zelf kaakgekruist maar weet dat er veel mensen met tevredenheid met sidepull mennen. Bedoeling hier is inderdaad ook mijn haflinger bitloos te beleren maar eerst ohz bitloos alvorens voor de wagen. Dus Ts prima.

Ts vraagt overigens tips voor nog stappen om te nemen. Niet over haar hoofdstel.....

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

leonieb23
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 07:55

JoyCiej007 schreef:
Hoe oud is de pony/het paard in kwestie? En wat voor pony/paard is het?


Een shetlander van 106 cm van 3,5 jaar oud

Bowiess
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:35

Grainey schreef:
Op wedstrijden is een broek verplicht, wij hebben geremde wagens maar allemaal broeken, leren ze ook weer van en ze krijgen nooit de wagen op de hakken als je een keer te laat bent met de rem.



broek is niet verplicht wij starten ook zonder

Fotografie91

Berichten: 2444
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:40

Bowiess schreef:
Grainey schreef:
Op wedstrijden is een broek verplicht, wij hebben geremde wagens maar allemaal broeken, leren ze ook weer van en ze krijgen nooit de wagen op de hakken als je een keer te laat bent met de rem.



broek is niet verplicht wij starten ook zonder


dubbelspan dan neem ik aan?
De broek is bij enkelspan gewoon verplicht op wedstrijden.

http://www.bluedyfas.nl
Dilly ZZ+4 reserve kampioen - Noa L+2 reserve kampioen - Anna B+10 Kampioen
Dilly-Anna span B+12 Indoor kampioen 2019 en 2020 Dilly-Noa span B+3
Follow us on instagram Follow us on facebook


Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe beleren jullie voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:13

Mijn huidige paard beleer ik ook bitloos, mijn vorige zou ik never nooit bitloos mennen. Is ontzettend paard gebonden. Ga mee met je eigen inzicht TS, als jou paard goed reageert en je vertrouwd elkaar, dan komt het goed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 8 bezoekers