Welk menbit voor klein+gevoelig mondje?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Welk menbit voor klein+gevoelig mondje?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 10:57

Hoi Bokkers!

Wij zijn bezig onze pony te beleren voor de wagen, dit pakt zij allemaal super op. *\o/*

Enkel is er 1 probleem, het bit. Ik heb een simpele liverpoolstang voor haar van 15mm dik.
Nu is dit bit dus te dik en te gevoelig voor haar mondje, op moment dat ze haar mond dicht doet, duwt het bit in haar lagen waardoor die dus telkens stuk gaan, ook gooit ze haar tong over het bit.

Ik ben dus opzoek naar een menbit die dun (10-12mm) is, en in haar mond past, en het meest vriendelijk is voor ponylief.

Ik hoor graag ervaringen/tips! :) :D


Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:00


Ayla

Berichten: 6119
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:02

Ik zou kijken naar een ongebroken halve kneveltrens, o.a. te koop bij de Mini Horse Shop. Dit bit heeft een dunner mondstuk, geen kinketting en geen hefboomwerking. Het werkt eigenlijk hetzelfde als een gewoon stangetje, alleen zitten er halve knevels aan.

Is je liverpoolstang wel goed afgesteld? Hoog genoeg, kinketting glad en niet te strak of te los? Een mondstuk dat te dik is kun je niet verhelpen, maar de juiste afstelling kan al een hoop schelen.

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welk menbit voor klein+gevoelig mondje?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 11:14

Oja, ik heb maat 11,5 cm - 12 cm nodig.. betreft een D-pony :o

Ayla

Berichten: 6119
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:34

De pony liverpoolstang van de Menner is dunner dan de gemiddelde liverpoolstang en is er volgens mij ook in de maat die jij nodig hebt. Dit bit heeft een lichtgebogen mondstuk (naar boven) waardoor ze minder makkelijk de tong over het bit krijgen.

Daarnaast zou ik zeker nog even naar de afstelling van je huidige bit kijken samen met je instructeur/instructrice. Vaak valt er d.m.v. afstelling nog een hoop te behalen, bij een liverpoolstang komt dit erg nauw.

Edit: en kijk nog even naar de maat :) Een bit met scharen (zoals een liverpoolstang) neem je een maat groter dan een normale trens. Mijn pony heeft bijv. een dubbel gebroken trens maat 10,5 en liverpoolstang maat 11,5.

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 11:44

https://www.demenner.nl/menbitten/ponyb ... enbit.html

zelf had ik deze gezien, maar weet niet of de tongvrijheid dan bevorderd voor een gevoelig mondje?!
En er staat ook niet op de site wat de dikte is.

Ik heb meerdere malen de afstelling veranderd en met alle afstellingen hebben we hetzelfde 'probleem' pony geeft echt aan het bit niet fijn te vinden.
Laatst bijgewerkt door dushishoeve op 15-02-18 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Welk menbit voor klein+gevoelig mondje?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:57

Ik verplaats dit topic naar Aangespannen rijden.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welk menbit voor klein+gevoelig mondje?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:14

Ik heb een mooi dun liverpool bitje van Ooteman voor een van mijn pony's, 11,5cm en dacht 10mm dik.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:15

Wij hebben twee jonge pony's die beiden de liverpool niet echt accepteerden, de ene steeds met de mond open en steeds met zijn tong bezig, de ander was terughoudend en achter de loodlijn, de een loopt nu op een gebroken bustrensje, de ander op een gebroken D trensje, wel beiden met bitringen, maar nu gaat het prima.

Ayla

Berichten: 6119
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:16

dushishoeve schreef:
https://www.demenner.nl/menbitten/ponyb ... enbit.html

zelf had ik deze gezien, maar weet niet of de tongvrijheid dan bevorderd voor een gevoelig mondje?!
En er staat ook niet op de site wat de dikte is.

Ik heb meerdere malen de afstelling veranderd en met alle afstellingen hebben we hetzelfde 'probleem' pony geeft echt aan het bit niet fijn te vinden.
Dit bit bedoelde ik idd :) Deze heeft een dunner mondstuk dan de meeste liverpoolstangen.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Welk menbit voor klein+gevoelig mondje?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:47

Myler heeft ook menbitten die zijn 12mm

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Welk menbit voor klein+gevoelig mondje?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:38

Ayla ik had ze gemaild. Hun bitjes zijn ook 10 mm. Veel dunner niet te krijgen volgens mij

Nyaleti

Berichten: 6109
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:01

Ik stel hier even mijn vraag, omdat er al bittenkenners aan gelinkt zijn !
Mijn shetje heeft een gevoelig mondje, vandaar dat ik hem men met een dubbelgebroken watertrens. Heb even met een liverpoolstang geprobeerd, die was iets te krap maar reageerde hij veel te gevoelig op dus vandaar dat ik simpel het bitje er in heb gedaan dat ik al had liggen. Maar nu ik serieuzer wil gaan mensen, wil ik toch kijken voor een veiliger bitje. Op momenten gooit hij echt zn hals en hoofd omhoog waardoor je hem niet meer netjes naar beneden krijgt, lastig als je hem veilig wilt sturen.

Wat voor bit raden jullie aan? Voor meer controle maar wel fijn voor zijn gevoelige mondje?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers