Wat doen jullie met je menpony in de winter,te klein om op t

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Wat doen jullie met je menpony in de winter,te klein om op t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 08:26

Zoals de titel al zegt;
Wat doen jullie met je menpony in de winter die te klein zijn om op te rijden.
Als t weer nog een beetje te doen is is een rondje met de kar niet zo erg, maar wat als t weer echt slecht is.
Wat doen jullie dan om ze toch leuk bezig te houden/trainen
Elke keer longeren word ook een beetje saai op den duur


Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 08:40

Als het zo koud is als nu dan ga ik lekker fietsen met hem. Dan word ik zelf niet zo koud, maar meestal blijf ik gewoon buiten mennen ongeacht het weer. Mijn rondjes zijn dan alleen wat kleiner. Aan de longeerlijn krijg ik hem echt niet goed moe. Daar stop ik hem alleen aan als ik ga fietsen, even het overbodige er van te voren af. Bovendien kan ons weiland dat niet aan, ik heb geen bak om in te trainen. Hij loopt overigens 2 keer per week buiten en 1 keer in de les.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 06-02-18 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Alex en Jorie <3

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 08:41

wandelen tussen de lange lijnen, fietsen, en verder krijgen ze gewoon vakantie in het winterseizoen.
zijn ze ook weer fris voor dat het menseizoen weer begint.

Anoniem

Re: Wat doen jullie met je menpony in de winter,te klein om op t

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 08:45

Ik ging altijd buiten lange lijnen en mennen :)
Voor de reat kun je van alles doen, vrijspringen, een parcour met op de grond liggende balken waar je wandelend je pony doorheen stuurt en natuurlijk lekker veel losgooien in de wei/paddock

nardxash

Berichten: 3997
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 08:46

Ik verzorg een welshpony die ook voor de kar loopt.
In de winter gooi ik hen vaak los of longeer ik hem.
Ook doe ik sinds kort grondwerk met hem wat die heel goed oppakt.
Maar ook lekker poetsen en tutten vind die geweldig :j

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 08:47

Mijn menpony staat gewoon het hele jaar door in training. We hebben nu een binnenbak dus dat is ideaal, maar daarvoor reed ik ook altijd buiten, weer of geen weer. Eventueel deed ik een regenpak aan.

Wat je anders kunt doen is longeren met enkele of dubbele longe, laten vrijspringen, werken aan de hand (bijvoorbeeld rechtrichten), wandelen, fietsen (als pony dat kent en braaf is), langelijnen.

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 08:49

Dingogirl en dat gaat een beetje lastig als je alleen s winters les hebt. Alhoewel hij wel twee weken rust heeft gehad tijdens zijn verkoudheid. Bubblewrap mijne gaat gewoon staan vreten van het gras als ik die probeer los te gooien, want dat schijnt shetlander eigen te zijn. Lange teugelen wil ik ook weer eens even met hem oppakken voor de indoordag van shetlander menritten. Maar verder men ik meestal, weer of geen weer.

Alex en Jorie <3

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 08:50

Wandelen, longeren en springen

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 09:04

Mijn pony is 1.15m. Ik rij hem gewoon door in de winter. 5 dagen per week. met . Verwarmde handschoenen en een thermopak is dat best te doen hoor. Hij staat 24/7 buiten, gelukkig is het niet nodig hem op stal te zetten

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Wat doen jullie met je menpony in de winter,te klein om op t

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 09:14

Dubbele lange lijnen, lange teugel, werken aan de hand, vrijheidsdressuur, schriktraining, agility

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wat doen jullie met je menpony in de winter,te klein om op t

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 09:47

Niks, meneer staat dan lekker 24/7 op de wei bij de rest.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

mooney

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wat doen jullie met je menpony in de winter,te klein om op t

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:45

Skibroek aan en gewoon gaan. Of fietsen, longeren kan ik alleen in het weideseizoen.


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:48

Voorheen reed ik altijd gewoon door, veel buitenritten, warme jas aan, muts op, handschoenen aan en een deken mee voor over mijn benen.
Inmiddels ben ik iets meer van het gemak en staan ze de winter gewoon stil

verder inderdaad fietsen en lange lijnen.
Op dit moment doe ik alleen lange lijnen omdat hij ook niet geschoren is.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Wat doen jullie met je menpony in de winter,te klein om op t

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:51

Niks, hij heeft vakantie en staat 24/7 buiten.

marga1
Berichten: 891
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:01

Gewoon mennen of het moet glad zijn, skipak of thermopak winterlaarzen aan en gaan met die banaan.
Ik rij ook wedstrijden met mijn shet en heb dan thermo ondergoed onder het dressuurpak en een gevoerd menschort.
Er is geen slecht weer alleen slechte kleding dus investeer in goede regenkleding en winterpak.
Ik rij alleen zodanig dat mijn pony niet te nat wordt dus vaker stappen tussen het draven zodat hij kan afkoelen want hij is niet geschoren en loopt 24/7 buiten met schuilstal.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat doen jullie met je menpony in de winter,te klein om op t

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:57

Niet zo veel.

Maar als ik tijd heb en het weer is redelijk veel longeren en werk aan de lange teugel.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:48

ik vond eerder ook dat je gewoon de winter door "moest" rijden , maar uiteindelijk vroeg ik me af waarom met koud weer op de wagen zitten en moeilijk doen.
daarom 2 jaar terug voor het eerst de pony's 2-3 maanden vrijaf gegeven. en dat beviel super.
eind febr. / half maart weer gaan trainen. en ze waren frisser dan ooit. merk dat het hun goed gedaan had, effe helemaal niks doen. en ze waren in no time weer in conditie.
ze lopen zeer veel kilometers in menritten van maart tot oktober dus dan is een wintervakantie juist fijn.
ik rijdt nu tussendoor wel eens een ritje met echt mooi weer maar verder hoeven ze niks te doen als eten. :D
eind februari begin ik weer mits het weer enigszins goed daarvoor is.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Wat doen jullie met je menpony in de winter,te klein om op t

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:01

Hier precies hetzelfde verhaal dingogirl, ook jaren 's winters doorgereden met 1 of 2, de anderen op winterrust en eigenlijk waren degenen die op winterrust geweest waren begin maart/half maart enthousiaster dan degenen die we doorgetraind hadden.
Dus nu alles maar op winterrust en als het echt mooi weer is een buitenritje hier in de buurt, bevalt uitstekend bij beide partijen :D

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat doen jullie met je menpony in de winter,te klein om op t

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:06

Ik rij wel m'n wedstrijdjes, mooi met 1 pony die 2 of max 3x in de week iets doet. Gewoon voor de gezelligheid.
2 oudjes staan wel stil (maar doen ze zomers ook meer dan dat ze lopen ;) ). 1 geblesseerde staat ook stil. En eentje die veel beweging nodig heeft om fijn te rijden te zijn heb ik nu ook even niet zo veel zin in.

Ik doe wel wat, maar echt maar op halve kracht (of nog minder dan dat ;) ).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:07

Hier krijgt ze ook vooral rust. Wandel nu wel met enige regelmaat met een stalgenoot en haar welsh. Maar mennen met dat echt koude weer, nee.

Merk wel dat de conditie minder hard terugloopt dan ik had gedacht. En dat ze juist zo mega enthousiast is als we dan ook weer gaan. Lekker fris.

Dus ik wandel vooral maar ook doen we nog wel eens dubbele lijnen en longeren we af en toe als ik alleen ‘s avonds kan. En bij een mooie dag pak ik de wagen weer :)

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:11

Normaal ben ik ook gewoon van het niet zeuren gewoon gaan warm aankleden en kijken hoe het weer is dat je op terug weg wind mee hebt helaas nu zelf geblesseerd dus paard vakantie en heb nu wel zoiets van wacht wel even tot het weer wat warmer is ze staat nu toch al 5 weken stil en duurt met mezelf ook nog wel een week of 5 dus tegen die tijd vast weer aangenaam weer

Rana is super lief

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Re: Wat doen jullie met je menpony in de winter,te klein om op t

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:16

Mijn pony loopt het hele jaar door en ook in de winter. Al misschien net wat minder vaak en de ritten zijn stuk korter dan rest van het jaar, en tussendoor eens aan de longeerlijn bij slecht weer.
Pony wordt altijd erg stijf van te lang stil staan, dus type rust roest dus voor haar het beste toch met regelmaat te werken.
Voor mezelf trek ik altijd een skipak aan op de kar, goede warme schoenen en handschoenen en blijf dan wel warm.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Wat doen jullie met je menpony in de winter,te klein om op t

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:21

Nou die van ons hebben dan hun winterrust van ons gekregen, maar trekken regelmatig een sprintje in de wei en zijn ontzettend vrolijk en speels, dus die worden absoluut niet stijf.
Ze kunnen enorm hard :+ .

Getup

Berichten: 8258
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wat doen jullie met je menpony in de winter,te klein om op t

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:51

Die van ons wordt ook gereden. Verder wat aan de longe, indien mogelijk. Hij staat lekker de hele dag buiten en heeft gewoon wat vakantie.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wat doen jullie met je menpony in de winter,te klein om op t

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:50

Ik doe zomers niet anders dan 'swinters, en voor mij zou het ook absoluut geen optie zijn de hele winter niets met mn hobby te doen.

En die ene week dat er 40 cm sneeuw ligt oké, dan hebben ze een week vrij (of juist niet, sleeën!!), maar in de zomer met 35+ graden hebben ze dat bij mij ook. Vorst is (hier) geen enkel probleem, bak is altijd goed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers