Maat tuig voor muilezel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Maat tuig voor muilezel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 18:45

Ik heb een muilezel van 1.39m die wel behoorlijk diep, maar niet breed is. Ik vrees dat hij in een cob tuig verzuipt wat betreft om de borst maar dat een ponytuig te klein is...
Wat raden jullie aan?

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Maat tuig voor muilezel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:55

Misschien losse delen kopen zodat je het borsttuig in pony kan nemen en de rest in cob?

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Maat tuig voor muilezel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:21

Ik weet niet wat jouw budget is maar ik kan je heel erg Edwin Stok aanbevelen. Hij verdeelt Zilco tuigen en komt aan huis passen en combineert gerust ponymaat met cob. Vriendelijke man en super service!
De tuigen zelf zijn van kunststof: erg onderhoudsvriendelijk (even afspoelen of in een sopje en klaar) en oersterk.
Je merkt het, ik ben fan :) !

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:24

Lukasje schreef:
Ik weet niet wat jouw budget is maar ik kan je heel erg Edwin Stok aanbevelen. Hij verdeelt Zilco tuigen en komt aan huis passen en combineert gerust ponymaat met cob. Vriendelijke man en super service!
De tuigen zelf zijn van kunststof: erg onderhoudsvriendelijk (even afspoelen of in een sopje en klaar) en oersterk.
Je merkt het, ik ben fan :) !


Ze zit denk ik wat uit de richting.. Ietsje zuidelijker..... :+

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Maat tuig voor muilezel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:25

Helaas is zelf maken (of laten maken) vaak de beste optie... in mijn ervaring past paarden/ponytuig eigenlijk nooit helemaal lekker.

Anoniem

Re: Maat tuig voor muilezel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:49

Misschien menners in de buurt waar je eens pony en cob tuig van mag proberen? Ik heb altijd met mijn shet gemend met combi van mini shet borsttuig en de rest maat shet. Heb toen twee verschillende maten tuigjes heel goedkoop tweedehands gekocht en daarna zelf op zoek gegaan naar beter tuig.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:53

Je had toch een gareel bij je muiltje gekregen? Vallen daar geen onderdelen in cobmaat aan vast te knutselen?

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Maat tuig voor muilezel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:23

Oh nee, nu zie ik het ! Haha, Edwin gaat wel op verplaatsing maar zo ver _O-

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Maat tuig voor muilezel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:26

Ik zou voor maat pony gaan.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 23:14

Koper schreef:
Je had toch een gareel bij je muiltje gekregen? Vallen daar geen onderdelen in cobmaat aan vast te knutselen?

Het is een typish Alentejaanse haam. Daar zitten verder geen harde delen en ringen of haken aan of wat dan ook. Het is feitelijk niet meer dan een kussen voor het ijzerwerk dat aan de kar zit. Heel ander systeem. (Hij moet van onder met een band dichtgemaakt als hij om zit).

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor alle input, allemaal. Het is niet lastig om in Nederland te kopen als ze versturen, hoor. Passervice aan huis zit er echter niet in.

Ik weet niet hoe moeilijk ze hier doen hier mix and match. De zaken die ik heb gevonden verkopen complete tuigen, geen onderdelen.
Ik heb een zaak met tweedehands spullen ook gevraagd of ze tuig hebben, maar daar nog geen antwoord op.

Ik heb iemand in de buurt (ruim begrip hier) gevonden die twee karretjes te koop heeft, waar ik waarschijnlijk woensdag ga kijken en die heeft ook engelse garelen, misschien is dat wat, maar ik vrees dat het "maat Lusitano" is.

Anoniem

Re: Maat tuig voor muilezel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:23

oh ik was in de veronderstelling dat je in nederland woonde haha. Vandaar mijn antwoord om te passen bij mensen in de buurt :P

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 23:28

Lianne schreef:
oh ik was in de veronderstelling dat je in nederland woonde haha. Vandaar mijn antwoord om te passen bij mensen in de buurt :P

Toevallig hebben verschillende buren wel paarden maar die hebben alles aan tuig al weggedaan.
Voor de rest wordt er meer gereden en gefokt dan gemend in mijn directe omgeving.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Maat tuig voor muilezel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:50

Kennis van mij ment met een ideal pony tuig, als je wilt kan ik het wel opmeten dan heb je een idee kwa maten.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 00:24

Letsdunit schreef:
Kennis van mij ment met een ideal pony tuig, als je wilt kan ik het wel opmeten dan heb je een idee kwa maten.

Ja dat is heel fijn, als je dat wilt doen, graag!

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Maat tuig voor muilezel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 00:46

RBC ruitersport. Maten via de mail doorgeven en zij passen daar een tuig voor je op aan :) Bevalt hier erg goed bij de pony.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 01:04

Het probleem is vooral de vorm, niet de maat. Met een muilezel zit je iets meer richting paard dan bij een echte ezel maar ook muilezels/dieren hebben een andere vorm borst met een hals die er ook nog eens diep (laag) uit komt en van die ontzettend smalle schoudertjes. Plus een niet bestaande schoft waardoor de rest al snel gaat schuiven. Daar past gewoon geen pony/paardentuig goed op qua vorm ook niet als de maat wel overeen komt met de hoogte van het dier. Je kan altijd even opmeten natuurlijk maar vaak moet er toch op zijn minst eea aangepast worden. Een beetje goede schoenmaker of leerbewerker zou dat wel voor je moeten kunnen doen (ook in Portugal lijkt me). Dan zou je zelf kunnen opmeten en een bestaand tuig laten vermaken.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Maat tuig voor muilezel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 13:15

Afbeelding

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Maat tuig voor muilezel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 15:56

Is er überhaupt plek voor een borsttuig? Zou haast op zoek gaan naar een mooi gareeltuigje voor hem.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 18:42

julius_juut schreef:
Is er überhaupt plek voor een borsttuig? Zou haast op zoek gaan naar een mooi gareeltuigje voor hem.

Dat was ik ook in eerste instantie, maar die zijn nog moeilijker te vinden....

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Maat tuig voor muilezel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:21

Er staat op de markt bij tuigen een gareltuig, misschien is dat wat voor hem ?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:22

Sjolvir schreef:
Lukasje schreef:
Ik weet niet wat jouw budget is maar ik kan je heel erg Edwin Stok aanbevelen. Hij verdeelt Zilco tuigen en komt aan huis passen en combineert gerust ponymaat met cob. Vriendelijke man en super service!
De tuigen zelf zijn van kunststof: erg onderhoudsvriendelijk (even afspoelen of in een sopje en klaar) en oersterk.
Je merkt het, ik ben fan :) !


Ze zit denk ik wat uit de richting.. Ietsje zuidelijker..... :+
:')